Hej,
Kort fråga. Saknar en äldre elkedjesåg från Husqvarna några senare säkerhetsfunktioner? Har en Husqvarna 318 electric (från 2002 någonting tror jag). De vi delar sommarhus med vill gärna byta ut denna mot en nyare men jag ser ingen direkt fördel med detta om det inte finns någon säkerhetsaspekt i det hela. Känns vettigare att lägga pengar på skyddsutrustning i så fall? Eller, hur hade ni gjort? Helt oinsatt i kedje/motorsågsträsket :) Den används för mindre avverkning på gården och sånt som knappt kan kallas för träd (Max 30cm diameter)
Hälsningar, J

Allt beror ju på dina behov.
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha en sladdansluten kedjesåg, det finns en risk att sladden kommer i vägen och även detta att jag normalt behöver ca 3 hkr från en såg om det ska funka.

Många av säkerhetsfunktionerna är direkt avhängiga av att man underhåller sin såg korrekt. Jag skulle aldrig utsätta mig för att samäga en kedjesåg med någon annan. För att kunna hantera en kedjesåg på ett säkert sätt bör du verkligen lära dig mer om sågar rent generellt, och ge dig ut i träsket. Som exempel bör man ha i ryggmärgen att man alltid klickar i kedjebromsen när man förflyttar sig det minsta. Jag har sett att många inte har skaffat sig den vanan. Det finns mycket på Youtube att titta på, som handlar om att hantera sågar på ett säkert sätt. Husqvarna gör en del riktigt bra instruktionsvideos. Många amerikanska källor är direkt farliga i sin motorsågshantering. Det finns mycket bra material från Bayerische Staatsforsten, men det förutsätter att man förstår deras något knepiga tyska dialekt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.