Hej!

Jag ska byta ut en strömbrytare hemma som gulnat av solen.

En AI chatt bedömer att kablar verkat ha dragits innan 90-talet baserat på färgerna på kablarna.

Jag undrar om jag kan byta ut strömbrytaren med denna från clas ohlson,

https://www.clasohlson.com/se/Strombrytare-kron-Schneider-Exxact/p/36-4725

jag undrar också om de två vita kablarna verkligen ska vara i de hål de är kopplade nu, för det verkar inte som att den ena knappen används alls nu.

I lamputtaget på taket som brytaren är till finns tre hål.

• 20260823_170337.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kronbrytare- ser ut som grön fas- dom vita har man nog lagt ihop till takuttaget- koppla likadant på den nya brytaren, har du ngn spänningsprovare så kan du mäta

Men hur fick du löst knapparna OCH insatsen utan att bryta sönder allt? För att demontera en brytare av den sorten så plockar man först bort knapparna sedan lossar man plastramen från insatsen genom att "bänndaupp" två "låsflärpar" av plast. Sedan kommer man åt skruvarna som håller insatsen och "plåten" som insatsen sitter fast i.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Märkligt koppling, kan vara att den/dom vita är fas (felkopplat i brytaren) som också går vidare till ett vägguttag kanske?
Då är kanske den gröna en tändtråd ( är det den brytaren som fungerar)?

Den andra brytaren fungerar då bara när den första år påslagen .

• Gilla
datja
  • Laddar…
marcus758 marcus758 skrev:
Hej!

Jag ska byta ut en strömbrytare hemma som gulnat av solen.

En AI chatt bedömer att kablar verkat ha dragits innan 90-talet baserat på färgerna på kablarna.

Jag undrar om jag kan byta ut strömbrytaren med denna från clas ohlson,

[länk]

jag undrar också om de två vita kablarna verkligen ska vara i de hål de är kopplade nu, för det verkar inte som att den ena knappen används alls nu.

I lamputtaget på taket som brytaren är till finns tre hål.
En enkel googling på äldre Elko
L= inkommande fas
Pil = Tändtråd till Lampa
B= Blindllämma / överkoppling som inte styrs av brytaren. Att föra fasen vidare till nästa brytare.

E elmont skrev:
Men hur fick du löst knapparna OCH insatsen utan att bryta sönder allt? För att demontera en brytare av den sorten så plockar man först bort knapparna sedan lossar man plastramen från insatsen genom att "bänndaupp" två "låsflärpar" av plast. Sedan kommer man åt skruvarna som håller insatsen och "plåten" som insatsen sitter fast i.
Enkelt. Hela brytaren satt löst.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Märkligt koppling, kan vara att den/dom vita är fas (felkopplat i brytaren) som också går vidare till ett vägguttag kanske?
Då är kanske den gröna en tändtråd ( är det den brytaren som fungerar)?

Den andra brytaren fungerar då bara när den första år påslagen .
Nu när du säger det så är det faktiskt ett vägguttag under strömbrytaren. Så det kan stämma att den ena av de vita inte är ingående ström.

Så du menar att det verkar som att ström in/fasledare/L (vit) är kopplad till utgången av strömbrytaren och tändtråden grön är kopplad till ingången av strömbrytaren och gul kabel är kopplad till andra utgången?

Dvs vita kablarna och gröna ska byta plats.

Med den nya kronbrytaren, ska jag koppla enligt andra bifogade bilden? Jag ritade med blått att jag kopplar ingång 1 till ingång 2 för att det är vad kjell o company visar att man ska göra, vänligen se första bilden. Jag fick den härifrån https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer

Bonus: Kan jag välja att inte ha en kronbrytare utan en 1-pol strömbrytare (lampkronor är inte inne nuförtiden) genom att endast koppla vit och en av tändtrådarna medan den andra tråden isoleras med eltejp/isolerad ändhylsa? Se tredje bilden.

• 17-7_dubbeltrapp_kron.png
    Skapa konto
  • Screenshot_20260824_154747_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260824_160001_Gallery.jpg
    Skapa konto
marcus758 marcus758 skrev:
Bonus: Kan jag välja att inte ha en kronbrytare utan en 1-pol strömbrytare (lampkronor är inte inne nuförtiden) genom att endast koppla vit och en av tändtrådarna medan den andra tråden isoleras med eltejp/isolerad ändhylsa? Se tredje bilden.
Ja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.