Hej!
Jag ska byta ut en strömbrytare hemma som gulnat av solen.
En AI chatt bedömer att kablar verkat ha dragits innan 90-talet baserat på färgerna på kablarna.
Jag undrar om jag kan byta ut strömbrytaren med denna från clas ohlson,
https://www.clasohlson.com/se/Strombrytare-kron-Schneider-Exxact/p/36-4725
jag undrar också om de två vita kablarna verkligen ska vara i de hål de är kopplade nu, för det verkar inte som att den ena knappen används alls nu.
I lamputtaget på taket som brytaren är till finns tre hål.
En AI chatt bedömer att kablar verkat ha dragits innan 90-talet baserat på färgerna på kablarna.
https://www.clasohlson.com/se/Strombrytare-kron-Schneider-Exxact/p/36-4725
jag undrar också om de två vita kablarna verkligen ska vara i de hål de är kopplade nu, för det verkar inte som att den ena knappen används alls nu.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Men hur fick du löst knapparna OCH insatsen utan att bryta sönder allt? För att demontera en brytare av den sorten så plockar man först bort knapparna sedan lossar man plastramen från insatsen genom att "bänndaupp" två "låsflärpar" av plast. Sedan kommer man åt skruvarna som håller insatsen och "plåten" som insatsen sitter fast i.
Märkligt koppling, kan vara att den/dom vita är fas (felkopplat i brytaren) som också går vidare till ett vägguttag kanske?
Då är kanske den gröna en tändtråd ( är det den brytaren som fungerar)?
Den andra brytaren fungerar då bara när den första år påslagen .
Då är kanske den gröna en tändtråd ( är det den brytaren som fungerar)?
Den andra brytaren fungerar då bara när den första år påslagen .
En enkel googling på äldre Elkomarcus758 skrev:
Hej!
[länk]
L= inkommande fas
Pil = Tändtråd till Lampa
B= Blindllämma / överkoppling som inte styrs av brytaren. Att föra fasen vidare till nästa brytare.
Enkelt. Hela brytaren satt löst.E elmont skrev:Men hur fick du löst knapparna OCH insatsen utan att bryta sönder allt? För att demontera en brytare av den sorten så plockar man först bort knapparna sedan lossar man plastramen från insatsen genom att "bänndaupp" två "låsflärpar" av plast. Sedan kommer man åt skruvarna som håller insatsen och "plåten" som insatsen sitter fast i.
Nu när du säger det så är det faktiskt ett vägguttag under strömbrytaren. Så det kan stämma att den ena av de vita inte är ingående ström.D Dilato skrev:
Så du menar att det verkar som att ström in/fasledare/L (vit) är kopplad till utgången av strömbrytaren och tändtråden grön är kopplad till ingången av strömbrytaren och gul kabel är kopplad till andra utgången?
Dvs vita kablarna och gröna ska byta plats.
Med den nya kronbrytaren, ska jag koppla enligt andra bifogade bilden? Jag ritade med blått att jag kopplar ingång 1 till ingång 2 för att det är vad kjell o company visar att man ska göra, vänligen se första bilden. Jag fick den härifrån https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Bonus: Kan jag välja att inte ha en kronbrytare utan en 1-pol strömbrytare (lampkronor är inte inne nuförtiden) genom att endast koppla vit och en av tändtrådarna medan den andra tråden isoleras med eltejp/isolerad ändhylsa? Se tredje bilden.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden