22 830 läst ·
198 svar
23k läst
198 svar
Byta uppvärmningssystem vill ha råd
Är det någon som kan visa på ett uppmätt cop på Mitsubishi ecodan zubudan vid -7 och ännu kallare. För när jag går in och kollar på deras spec så ser jag ingen uppmätt cop utan endast lovord om guld å gröna skogar om hur bra den är i minusgrader.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Den ser konstig ut. Vilken modell är det för?U Underline skrev:Kollade in nibe broschyr, då upplever jag att dem ger noll och inget vid -15... Eller löser jag deras broschyr fel.
Jag ska skriva och fråga på värme pumps forumet där och fråga
Jag har fått en till offert på bergvärme nu.
157' för en 6kw nibe pump och 180 (det gillar jag) meters borrhål.
Installation i huset fick jag också en offert på.
inkl kulvert 25 meter, alla rör, schuntar osv. Dock ingen grävning för 50'. Är det dyrt?? Vet ej om golvvärme rören och värmespridningsplåtarna ingick för har pratat med dem tidigare om det. Så det ska lämnas osagt. Men är det dyrt eller rimligt?? Är fördelat på typ 35' material och 10' arbete och den rot så blir typ 50' totalt
Grafer finns i produktbladet på Nibes hemsida
Ja, de siffror dom redovisar i databladet kan du lita på. Dvs, COP vid +7 respektive +2 grader ute. Några andra COP-siffror har dom inte och det verkar konstigt och osannolikt att COP går från 4,59 vid A7/W35 via 3,29 vid A2/W45 för att sen helt plötsligt blir 5-6 när det är -15?U Underline skrev:
Sen kör dom en liten 'fullösning' genom att dom har överdimensionerade utedelelar där effekten stryps när det blir varmare. På så vis ser det ut som att den klarar av att ge samma uteffekt obeorende av utetemperaturen. Man har också samma utedelar till system med olika uteffekt - Dom är bara strypta lite olika.
Visst, det är säkert bra att få en utedel som rent tekniskt kan ge 15kW och betala för en 8'a, men det gör ju att det blir lite svårare att jämföra sifforna med andra tillverkares modeller.
Redigerat:
Jo självklart. Dom ger sken av att pumpen tar samma effekt vid +7 och -25 men om man läser broschyr så säger dem "Max driftström" till 13A. Omvandlat till watt blir det väl 2.8kw. Sen beror cop på framledningstemperatur också. Blanda 35 och 45 blir ju olika cop.useless skrev:
Ja, de siffror dom redovisar i databladet kan du lita på. Dvs, COP vid +7 respektive +2 grader ute. Några andra COP-siffror har dom inte och det verkar konstigt och osannolikt att COP går från 4,59 vid A7/W35 via 3,29 vid A2/W45 för att sen helt plötsligt blir 5-6 när det är -15?
Sen kör dom en liten 'fullösning' genom att dom har överdimensionerade utedelelar där effekten stryps när det blir varmare. På så vis ser det ut som att den klarar av att ge samma uteffekt obeorende av utetemperaturen. Man har också samma utedelar till system med olika uteffekt - Dom är bara strypta lite olika.
Visst, det är säkert bra att få en utedel som rent tekniskt kan ge 15kW och betala för en 8'a, men det gör ju att det blir lite svårare att jämföra sifforna med andra tillverkares modeller.
Men cop är ju så diffust att läsa, då det är så löjligt många olika parametrar att ta hänsyn till så man blir bara förvirrad av alltihopa och man fortfarande har ingen aning. Men kw vid en viss temperatur och hur mycket driftström maskinen kan teoretiskt ta emot känns mer rakt på sak och går inte fuska med på riktigt samma sätt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Max driftström säger väl inget om vad den faktiskt använder utan vad den peakar på. En del maskiner läser av spänningsfall på nätet och kan då överbelasta lite utan att säkringen går. Vet inte om det är aktuellt här dock
Jo men då tror man inte att den använder 1.3 och är en mirakel maskin utan du har nått att läsa av. 2.8 (i värsta fall) in och 5.6 ut i -25 men då kanske det är 2.5kw in egentligen och man får flina och tycker att jävlar vad fin maskinen är om den drar mindre helt enkeltJohannes Carlsson skrev:
Nä men då har man mer rimliga siffror att gå efter. Även om den drar 1.3kw just när dom läser av värdet vid +7 och levererar 8kw värme eller vad det var, men om den ska leverera samma värme vid -15 kanske den vill ha nån A till i ström in. Så man helt enkelt inte läser glädje siffror. Utan 2.8 är max konsumtionen, så då kan man utgå ifrån att den ström in, och en viss kw ut i en viss temperatur utomhus är mer sanningsenlig. Jag tror du händer med på mitt resonemang.
Medlem
· Stockholms län
· 640 inlägg
Både Nibe F2120 och nån av de senaste Zubadan modellerna är säkerligen bra köp om man vill ha Lvvp. Det Lvvp är allra bäst på är att värma pooler sommartid, då kan cop hamna över 8.
Hur kallt är det i Skellefteå nu?
Värmepumpsforum tycker jag du ska titta in på för att få hjälp. Tror att useless/purjo håller med?
Hur kallt är det i Skellefteå nu?
Värmepumpsforum tycker jag du ska titta in på för att få hjälp. Tror att useless/purjo håller med?
Redigerat:
Nu?? Ja när jag vaknade runt -7 men nu när det är andra halvan av februari så värmer solen gott och det är 4 plusgrader. Men i morgon skulle det vara mellan -13 till -17 tror jag det pratades om..
Nja men jag tror jag slår fast att runt 40 - 50 tusen till utöver lvvp ska bv få kosta. Men självklart hoppas vi på bv iallafall
Nja men jag tror jag slår fast att runt 40 - 50 tusen till utöver lvvp ska bv få kosta. Men självklart hoppas vi på bv iallafall
Medlem
· Stockholms län
· 640 inlägg