Det är väl rimligt att en bergvärmepump håller lite längre. Bättre miljö där tekniken står och färre delar.

• Gilla
Vector
  • Laddar…
Jag resonerade så här: på 7 år är BVP återbetald. Enligt mäklaren så snittar hus med BVP lite högre än utan (typ 50-70'). Vi kommer att bo här länge...så initialinvestering får man nästan tillbaka om man säljer och om man inte säljer betalar den tillbaka sig själv ändå.

U Underline skrev:
Exakt. Det är mer än hälften av årsinkomst för en vanlig knegare

Nä jag är inte på pottkanten nu. Men en jag är snart på pottkanten om man resonerar som du Anders gör. Att man tar en sak bara för att det är status. Betalar vad som helst för att få något som inte är värt investeringen om man jämför med alternativen.

Det finns 150' att köpa uppvärmning för. Om man ska summera tråden...
1: jag är inte helt fel ute om min idé att det är inte helt fel med kamin. Det är en klok investering.
2: bergvärme vore önskvärt. Men lvvp verkar ha en spec som är inte helt oduglig ändå, och jag som har behov av runt 25-30.000kwh är inte helt jätte stort behov av dunder effektiv cop till vilket pris som helst, visar vore bv önskvärt men lvvp är ett alternativ om bv skenar iväg i inköpspris.
Ok, jag kommer inte att svara mer nu. Skyll dig själv om du tror att jag menar status. När jag satte in bv levde jag på en lön och hade just köpt huset för våra sista pengar, det var precis att vi fick ihop till kontantnsatsen. Och hade just fått barn. Men jag åkte hellre buss till jobbet och bakade bröd själv än satsade på en sämre värmelösning. Tak och värme fick gå först. Första semestern i huset gick åt till att byta kök själv till ett begagna kök som jag fick på Blocket. Det är inte så att jag är en snobb som är gjord av pengar.

Bv fungerar med hög COP även i svinkallt väder och har låga driftskostnader. Dessutom höjer det värdet på huset och du slipper eventuella problem med oljud utomhus från fläkten.

Mycket pengar, javisst. Men många jag pratar med har inga problem med Thailandsresor eller ny bil. Det var i relation till detta jag frågade hur mycket pengar 200 tusen är.

• Gilla
jeppe42 och 2 till
  • Laddar…
Då lät 200’ som en förmögenhet, om man ska börja sätta in beggat kök mm, har hellre ytorna fin i första hand, om inte pannan har spruckit mitt i tu förståss..

A Anders_Nilsson skrev:
Ok, jag kommer inte att svara mer nu. Skyll dig själv om du tror att jag menar status. När jag satte in bv levde jag på en lön och hade just köpt huset för våra sista pengar, det var precis att vi fick ihop till kontantnsatsen. Och hade just fått barn. Men jag åkte hellre buss till jobbet och bakade bröd själv än satsade på en sämre värmelösning. Tak och värme fick gå först. Första semestern i huset gick åt till att byta kök själv till ett begagna kök som jag fick på Blocket. Det är inte så att jag är en snobb som är gjord av pengar.

Bv fungerar med hög COP även i svinkallt väder och har låga driftskostnader. Dessutom höjer det värdet på huset och du slipper eventuella problem med oljud utomhus från fläkten.

Mycket pengar, javisst. Men många jag pratar med har inga problem med Thailandsresor eller ny bil. Det var i relation till detta jag frågade hur mycket pengar 200 tusen är.
Jag har typ aldrig varit på semester utomlands, om inte 1 mil in i Finland gills. åker runt i en gammal -82 tegelsten till bil. Den är ful som stryk och skramlar och har sig men funkar ju vad min bil har med grejorna här att göra. Har 150' men inte fan ska jag då köpa en ny bil inte. Inte ens en Dacia :crysmile: ska köpa uppvärmning av hus (y)

Hade det varit siffror på lvvp som dom var för 3 år sedan hade jag resonerat som du, bv till nästan vilket pris som helst även om man måste ta ett ej fördelaktigt lån (inom rimlighetens gräns givetvis, smslån är väl att ta i tänker jag) men denna lvvp ger typ likadana siffror som 10 år gamla bv anläggningar. Så om din anläggning är mer än 10 år... Borrar du ett nytt hål då när du ev måste byta pump då?? :)

Inte för att jag ska käfta emot, ta det inte så, utan är menat som att... Jag håller med dig till fullo. Om detta vore för 3 år sedan. Men denna lvvp jag hittat är jävla fin tycker jag. Säkert samma drift kostnad som 10 år gammal bv. Om den håller vad den lovar.

Den luft-vatten värmepumpen är inte den superpump som du tror. Snarare som en 25 år gammal bergvärmepump. Du kommer hamna på ett årsmedel cop värde på typ 3-3,5 i Skellefteå. Dom nya bergvärmepumparna ligger på ca 5,5 i cop

Jag o frugan hade en Nibe 360p som vi bytte ut till Daikin bergvärme. Jag körde slut på Nibens kompressor helt enkelt då jag försökte undvika eltillsats så mycket jag kunde. Vi kunde ha bytt ut kompressorn för ca. 15-20.000 men det är ju fortfarande bara en frånluftselpanna med för liten kompressor så vi tog in lite olika offerter.

Var först inne på att försöka koppla till en enfas Fujitsu LVVP utedel på ca. 8kW som fanns för 1200 euro på eBay förra vintern men som krävde en specifik styrmodul från Fujitsu på nästan lika mycket till. Problemet var att den skulle behöva en egen ackumulatortank - för Niben skulle inte funka som acktank, och vi skulle bara kunna köra Fujitsun med fast kondensering. Dessutom att hitta nån som var villig att installera den för vettiga pengar var riktigt svårt. Om vi hade vedeldat system med massa acktankar från början så skulle nog detta ha varit mest kostnadseffektiva alternativet - kanske runt 30-40.000:- totalt? Finns en här på forumet som installerade en sån på sitt vedsystem och den verkar ha funkat bra, ska leta rätt på tråden åt dig.

Kollade runt med många olika företag och märken men allas LVVP offerter skulle sluta på över 110.000:-, det känns som om alla LVVP-installatörer täljer guld just nu...? En installatör från Daikin erbjöd bergvärme för strax över 130.000:-, en inverterstyrd pump och 160 meter borrhål. Vi tänkte att ett borrhål kanske är värt pengarna ändå, men vi borrade 2 hål på 100 meter var istället då vi och grannarna har borrade dricksvattenbrunnar och ingen vill få saltvatten. Den ena brunnen fanns det mycket vatten i sa borrarna så det verkade vara rätt tänkt, och cirkulationen blir lättare. Med 2 borrhål så hamnade vi på runt 140.000 men ångrar att vi inte tog frikyla på en gång, vi ska installera det till våren.

En representant från IVT ville verkligen lägga en offert också så det fick han. De ville ha 120.000 för en on-off pump och 100 meter borrhål...

Det har inte varit nån längre kylperiod i Stockholm denna vinter, men vår brinetemp har inte dykt under +1 än även när den fick jobba ordentligt några kallare dygn i sträck - det kändes bra! Har tagit bort all eltillsats också, men den åker på om vi reser bort.

Om man har pool så är säkert en LVVP helrätt, men i Skellefteå får den nog slita väldigt hårt på vintern. Jag skulle nog i första hand kolla på ved- eller pelletssystem om jag bodde i Skellefteå och bara installera en modern LLVP som går på lågfart på vintern och fixar lite skön kyla på sommaren för en väldigt rimlig peng.

Mvh Robert

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Jo är det inte åt pipan för dyrt och bygglovsansökan går igenom blir det bergvärme. Men jag vill inte ge nåt orimligt mycket pengar för ett bergvärme system för jag tror inte lvvp är SÅ mycket efter bergvärme. Men givetvis är bergvärme att föredra. :)

Givetvis funkar llvp men jag gillar inte bullret dom för. När jag har chansen att sätta lvvp utanför garaget och vätta den mot skogen då antar jag att det kommer gå leva med det bullret och in med en kamin / kakelugn i huset och anpassa temperaturer i garaget / huset när lvvp är effektiv / ineffektiv. :) så elräkningen ska väl inte vara så vansinnigt mycket dyrare med lvvp än med bergvärme, lite dyrare, men inte sån skillnad att det är värt att lamslå ekonomin för :)

Om du primärt vill ha billig värme så borde du först fixa i ordning kamin/köksspis + minst 2st./1500 liter acktankar och senare hitta en monoblock LVVP maskin som du dockar till en av acktankarna. Att koppla in en split LVVP blir nog väldigt komplicerat. Borde gå att hitta nån installatör som kan fixa det till rimlig kostnad i Skellefteå?

D rob_t_j72 skrev:
Om du primärt vill ha billig värme så borde du först fixa i ordning kamin/köksspis + minst 2st./1500 liter acktankar och senare hitta en monoblock LVVP maskin som du dockar till en av acktankarna. Att koppla in en split LVVP blir nog väldigt komplicerat. Borde gå att hitta nån installatör som kan fixa det till rimlig kostnad i Skellefteå?
Blir enkelt att ladda 3 m3 tank med en vattenmantlad kamin :)
Kanske har ni mer än 24h per dygn däruppe...

Det var en sådan idé jag hade från början (dock 1000-1500L acktank) men jag tror det blir enklare och bättre med ett riktigt bra el uppvärmning (bv / lvvp) och en "torr, vanlig kamin".

Ok har varit förbi en som säljer den aktuella lvvp jag kollat på. Säljaren (obs, just det, säljare. Jag utgår från att han kryddar ordentligt för att få igenom en försäljning). Men siffrorna han presenterade är precis så som jag förstått att dom ser ut. Att vid minus 15 så konsumerar den 1.39kw och producerar 8.69kw vid +35 framledningstemperatur.

Och vid -25 är siffran 5.6kw

Nu är jag ju pessimist och räknar bort 5% av effekten och kollar på max förbrukning i ström vid dom siffrorna dvs såhär tolkar jag siffrorna
2.8kw nätström in i pumpen
-15 8.25kw ut
-25 5.3kw ut.

Så är det fortfarande en vettig pump som kan konkurrera med bergvärme om man får denna väsentligt billigare. Nu bad jag om en "mellan tummen och pekfingret" pris på denna insatt och klart, han kunde givetvis inte säga rakt ut ett defensivt svar då det kan skena iväg kraftigt om det krävs stora ombyggnationer hos mig men om det är rimligt förberett för denna pumpen så borde det landa i runda slängar 100'. Före rot!

Men han skulle kunna komma förbi och kika på grejorna för att se och räkna lite mer noggrant så får vi höra. Jag ska fara förbi till veckan och prata med en annan som säljer både bv och denna aktuella lvvp så får man fråga nån som inte är riktigt lika färgad av längtan till att få göra affär. För man blir sugen på sänka sin gräns på hur stor prisskillnad får vara innan det blir lvvp före bv. För om lvvp smiskar bv på fingrarna ner till-15 och hänger ändå någonstans ändå med till -25 så vette fan om inte lvvp ger bättre el besparing. Iallafall här i skeå.

Men jag återkommer när jag pratat med en som både säljer bv och denna aktuella lvvp. Oddsen känns som bättre för att få ett mindre färgat svar på frågan, det är ingen här som har en sådan lvvp som kan ge svar på hur den lever upp till siffrorna som presenteras i broschyren??

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Du har snurrat in dig i det här så jag blir alldeles yr... som många i tråden har sagt så ger den inte de cop du tror vid minus 15.... kw in 1.39 kw ut 8.69 är ju runt cop 6. Har säljaren sagt det så blåljuger han så näsan växt till grannkommun. Men du har ju redan bestämt dig så varför fråga om råd här..

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Nu är det cop 3 vid -15 och cop 2 vid -25.
Denna pump har likvärdig prestanda som Nibe F2120 och Bosch compress 7000i AW så ta in offert från alla. Bosch pumpen görs av IVT så dom har en likvärdig som kag inte har koll på namnet.

P
Nu uttalar jag utan att veta. Men jag undrar om inte cop för en LVVP avtar mer med tiden än det gör för en BVP?

Det jag tänker är att en LVVP är mer känslig för slitage och kommer att tappa i COP snabbare än en BVP.

Dvs för att göra en rimlig analys av vilken väg du ska gå kan man inte enbart se på vilken cop man har initialt utan man måste även se till vilket cop man får i slutet av livslängden för LVVP respektive BVP.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.