Bra tabell... ungefär som man trott, runt cop 2 vid minus 15 men jag tror att om det är tillverkarns siffror att dom hellre avrundar uppåt än neråt. Hur är det med avfrostningarÄr det medräknad? Det kan ju vara svårt att räkna på för det blir olika beroende var den står

Ja exakt, dom siffrorna. Är det räknat på hela systemet i sig tro?? (Inkl vad ecodan, cirkulationspump och varmvatten, dvs hela systemet).

För 8.69 / 2.86 är ju 3.03... (siffrorna i broschyren för -15 grader ute temperatur) och bästa enligt den där är 2.95 (jävligt nära. Men ändå inte hela vägen där)... Och speciellt att det gäller när den presterar 6.4kw och inte 8.69kw. och när den ger 8.7kw ger den en cop på 2.63 i cop vid den uteffekten vid -15.

Minus 20 ger fortfarande över 2.2 i cop i Max värme produktion. (7.3kw) Inte fy skam men kallare än -25 då kommer man nog behöva stöd värme från annat håll ändå. Men då lär ju kaminen gå varm så huset är nog lugnt.

Vars fick du tag i den prestanda deklarationen?? Från Mitsubishi eller nån fristående organisation??

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Det är många som har lanserat sina lvvp som bergvärme-dödare vid kalla klimat. Ingen har lyckats än. Inte ens Mitsubishi.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Om du frågar mig, så hittade jag databladen här, [länk].

Exakt det var du jag frågade... Tack så mycket för mycket bra tabell. Jag lyfter på hatten för den grejen.:D:D:D:D(y)

Nu. Inte för att vara negativ eller så... Men borrhål vore ju drömmen. Och den tabellen är ju ett bevis på att allt är inte så bra som det verkar. Men jag har fortfarande tro på maskinen. Helt klart. Men det är såna där tabeller man som konsument vill komma över. Se hur dom verkligen arbetar och inte bara läser ett smörigt broschyr blad från säljaren.

Men jag bor ju fågelvägen typ 1km från typ Europas största guldgruva. Det är jävligt nära när man sitter på toan hör man ju hur maskinerna vrålar... Det vibrerar i bokhyllorna när dom spränger osv (okej, inte så illa men man får inte ställa glasen för tight för då skallrar det typ som en tung lastbil passerar). Jag har tyckt att det är som en löjlig tanke, men ändå så har det börjat gro en tanke, kan gruvan förstöra mitt hål på nåt vis?? Typ som att det lossnar en sten och gnager hål på kollektor slangen osv?? Att det kan dränera grundvatten från mitt hål??

Som det heter för mig i mina tankar, "kan gruvan oriva mitt hål på nåt vis så systemet blir obrukbart"?? Eller är jag orolig i onödan??

Redigerat:
H
U Underline skrev:
kan gruvan oriva mitt hål på nåt vis så systemet blir
Vill inte måla gubben på väggen men.
Alla vibrationer i berg av större format kan ställa till trassel, när det borras så är det inte homogent berg, då skulle det inte finnas vatten i hålet, utan det är sprickor i berget och ingen vet hur dom går , när borren går igenom sprick/or så blir det flisor eller större bitar som hänger löst och det är inte ovanligt att det lossnar och sätter fast pumpar , nu är en plastslang som är där, och den rör sig efter temperaturen som brainen har , Varmare brain sommartid så sväller den och tvärtom kallare brain på vintern, det är rörelser, då kanske någon säger, dom är så små så det påverkar inte, naturligtvis inte om hålet är rent hela vägen. MEN OM en flisa/bit lossnar p.g.a. yttre vibrationer av sprängning , vad kan hända då, ingen som kommer ner i hålet och kan inspektera, bara att köpa en gris i säcken blir det och hoppas på tur

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja och typ 150-170' som jag fått offerter på så vill jag inte ha nån gris i nån säck. Då vill jag ha en väldigt väl inspekterad gris *skrattar* (att jag vet att det funkar till 100%).

Men den pumpen med 35 grader framledningstemperatur är ju inte helt bakom flötet när det gäller ner till -20 iallafall. Och -25 var jag ju beredd på att det är cop 2.... Så jag vet inte... Känns som att det känns lite läskigt med bv med gruvan så nära. Om inte lvvp vore så bra så skulle man ju konstatera att man kan inte vara orolig och ta ut förlusten i förskott och chansa *skrattar*

Men den är ju inte speciellt smickrande (lvvp) i 45 grader framledningstemperatur det kan jag hålla med er om

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
35 graders framledningstemp räcker inte så långt vid - 20, så man får nog räkna med att kompressorn stannar nånstans vid -15 i verkligheten.
På den punkten är Niben betydligt bättre.
Diagram som visar arbetsområdet för kompressordrift med framledningstemperatur och utetemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ecodan zubudan ger 55c vid -15 och nästintill full effekt enligt Mitsubishi.
Men jag tror att de flesta av topp pumparna klarar detta. Man får oftast vad man betalar för.

Om jag har golvvärme i hela golvet i hela huset.... Och hela garaget. Klarar jag inte mig med 35 grader framledningstemperatur då?? Jag kan tolerera att det är bara 17 grader i huset då jag kommer sätta in en kamin som har värme lagrings funktion (600kg pjäs) och då kommer jag nog elda om det är kyligt hemma ;)

G guggen skrev:
Men jag tror att de flesta av topp pumparna klarar detta. Man får oftast vad man betalar för.
Full effekt. Inga problem. Men cop blir lidande vid högre effekt vid lägre utomhus temperatur. Och komforten är inte några problem. Man får stötta upp med elpatron :) men då blir ju elräkningen lite jobbigare. Men klarar man sig med 35 grader framledningstemperatur då har pumpen ett trevligt cop värde :) men det ser inte lika kul ut om det behövs 45-55 grader tyvärr :thinking:

U Underline skrev:
Om jag har golvvärme i hela golvet i hela huset.... Och hela garaget. Klarar jag inte mig med 35 grader framledningstemperatur då?? Jag kan tolerera att det är bara 17 grader i huset då jag kommer sätta in en kamin som har värme lagrings funktion (600kg pjäs) och då kommer jag nog elda om det är kyligt hemma ;)
Om du har betongplatta så räcker det långt.. vid träbjälklag så räcker inte 35 grader hela vägen. Kan nog behövas över 40 grader. När kung bore är på besök så är nog 45 nära också. Med det där är ju beroende på olika faktorer... isolering tex

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G guggen skrev:
Ok. Då är den jämförbar med Niben och andra premiumpumpar. Det var väl ungefär det som sas ganska tidigt i tråden; Om någon hade uppfunnit en pump som helt plötsligt var dubbelt så bra som konkurrenternas så skulle konkurrenterna bygga lika dana...

U Underline skrev:
Kollade in nibe broschyr, då upplever jag att dem ger noll och inget vid -15... Eller löser jag deras broschyr fel.

Jag ska skriva och fråga på värme pumps forumet där och fråga

Jag har fått en till offert på bergvärme nu.

157' för en 6kw nibe pump och 180 (det gillar jag) meters borrhål.

Installation i huset fick jag också en offert på.
inkl kulvert 25 meter, alla rör, schuntar osv. Dock ingen grävning för 50'. Är det dyrt?? Vet ej om golvvärme rören och värmespridningsplåtarna ingick för har pratat med dem tidigare om det. Så det ska lämnas osagt. Men är det dyrt eller rimligt?? Är fördelat på typ 35' material och 10' arbete och den rot så blir typ 50' totalt
Menar du att offerten låg på 157 + 50? Det känns dyrt

Ja 157 för bergvärmen och 50 för koppla ihop byggnaderna via kulvert och koppla in golvvärmen i både hus och garage.

• Gilla
shilloth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.