B
Hejsan,

Jag har ett par paralellkopplade eluttag i källaren där baksidorna har blivit så sönderrostade att de inte ens sitter fast på väggen längre

Rostigt eluttag i källare med gröna kopplingspunkter och flera svarta kablar anslutna med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostiga och sönderfallna baksidor av två parallellkopplade eluttag i källaren.
Skapa konto

Tänkte därför byta ut dessa och köpte ett par nya uttag men de nya uttagen har inte gemensamma kopplingspunkter för fas och jord likt de gamla utan har två separata delar sammankopplade med trådar

Eluttag med parallella kopplingsplattor, märkta 16A 250V; kablar i brunt, blått och grönt monterade i terminalerna на bakstycket.
Skapa konto

Är inte någon elektriker men har fått för mig att byta uttag och brytare som redan är installerade är ok även för oss lekmän. Vill därför fråga om hur man drar trådarna i dessa uttagen för att det skall bli rätt, får för mig att det borde gå att dra såhär:

Närbild på parallellkopplade eluttag med röda plattor, märkta "ELKO 16A 250V", kopplade med bruna, blå och gröna/gula ledningar.
Skapa konto

Är detta korrekt? Känns även som att det blir bökigt med tre trådar i varje hål på det första uttaget så undrar om detta skulle kunna vara ett smidigare alternativ:

Bild av två parallellkopplade eluttag med färgkodade kablar; blå, brun och grön/gul kablar är anslutna till kopplingskontakter.
Skapa konto

Eller är jag helt ute och cyklar med båda alternativen?

Bästa svaret

Alternativ B blir perfekt. Tre trådar under samma anslutning skall undvikas.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur skrivplintarna är men man kan ju koppla med en kabel i varje plint också. Jag tror dock att skruvplinterna faktiskt passar bäst mekaniskt med 2 kablar i varje plint.

D
Men varför rostade de gamla uttagen? Inte så bra med fukt i eluttag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.