Hej på er, hoppas på lite hjälp från all samlad expertis här på forumet..

Står i färd med att eventuellt köpa oss en liten hästgård, hade mer eller mindre bestämt oss och kommit överens med säljaren om ett pris som vi bägge var nöjda med för att slippa budgivningsprocessen så nu är det ju snabba beslut som gäller.

Läget är följande:

Boningshuset är från 1909 någon gång och har genomgått en större renovering ansiktlyfning de senaste 10 åren arbetet känns hyfsat gediget utfört (inget hastverk) fast det finns ju lite kvar att göra..

Nu till det tråkiga, efter att grundligt ha gått igenom huset och dess konstruktion så tog jag mig ner i krypgrunden varvid vi fann att trossbotten var i ett för mig markant dåligt skick. På flera ställen hade "underbrädorna ramlat ner samt isoleringen av spån låg väl typ en halv skottkärra på 4-5 ställen vad jag kunde se samt lite mindre på andra ställen. Brädorna samt vissa andra balkar/reglar var mjuka även syllen var angripen/mjuk på den 2-meterssträckan som jag kunde komma åt att inspektera. höjden i krypgrunden var relativt låg kunde inspektera kanske 2/3 lite knappt.

Förekom dock ingen dålig lukt synliga mögelangrepp eller rinnande vatten under huset utan det kändes behagligt och fräsht, dock så var det mycket små hål i virket runt 1 mm ej så stort som efter hästmyror.

Inser ju att trossbotten behöver bytas samt att man behöver gräva ur i grunden för att få tillräckligt med utrymme för att ventilera, även dränera ordentligt runt grunden.

Huset är byggt på en stensockel som någon gång har "murats igen" och putsats kanske har problemen börjat här då det blivit för tätt.

Nu till min fråga då jag inte riktigt kan greppa vidden av detta lilla ingrepp i huset med att byta trossboten syll, eller det kanske inte stoppar med enbart detta? Så vad skall man kalkylera med för pengar och tid när vi gör upp husaffären?
Har tänkt mig att ta in 2 snickare och hantlanga lite själv skotta jord osv.

Det är ett 1½ plans hus 110 kvm boyta samt 35 biarea (utevindar) ca 20 kvm är tillbyggt på platta i bottenplanet vilket minskar storleken på trossbotten som skall bytas..
Bifogar även en länk till annonsen http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/497687

Tack på förhand Tommy

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.