grynett skrev:
Aha! Ringde och pratade med några som byggde sitt hus i början på 80-talet och hade en elektriker som utförde allt el jobb och de har blandade uttag i rummen. Framför allt i köket. Men alltså reglerna har ändrats...Eftersom diskbänken alltid är jordad måste det finnas många hus som det finns säkerhetsrisker i köket? Hur många står inte och använder elvispen på diskbänken och elvispen är i pluggad i ett ojordat uttag? Tackar! Lampan kommer att passa bra in i vårat vardagsrum.
Precis, det finns säkerhetsrisker med att blanda ojordat och jordat. Inga regler har ändrats på den punkten, bara tolkats lite väl brett - och så har det sett ut länge.
Den regel som ändrats är att ojordade uttag numera är förbjudna, och det förbudet infördes inte bara för att det var skoj, utan för att det var befogat.
Att använda en elvisp på diskbänken är dock ofarligt (enligt dagens mått) pga att elvispen är dubbelisolerad :)

För att återgå till de gamla reglerna så har faktiskt krav på skyddsjordning funnits sedan urminnes tider där risk föreligger för samtidig beröring av utsatt del och ledande golv eller jordat föremål (STEV-FS 1988:1).

Bedömningen av när denna risk finns är ju inte alltid så enkel. De gamla reglerna föreskrev bl.a att antalet uttag och dess placering skulle medge korta anslutningskablar. Och begreppet dubbelisolering fanns med i bilden även på den tiden:

Om kontorsmaskiner, symaskiner och liknande bruksföremål som ej är utförda med extra isolering uppställs inom räckhåll från varandra anses beröringsrisk föreligga även i torrt rum med isolerande golv. I sådana fall bör därför utsatta delar på samtliga bruksföremål skyddsjordas.

Numera är ju varken antalet bruksföremål litet eller skarvsladdar korta...

Så följ elmont's råd, det är mitt råd.

Bo.Siltberg skrev:
.

Återstår då att försöka dubbelisolera lampan:
Använd vanlig lampsladd som finns i allehanda färger, plast eller tyg.

Skarva och fördela med "lampsladdssockerbitar" som dessa:

Istället för kronkoppling skulle jag rekommendera parallellkoppling av samtliga lampsocklar, och istället justera ljuset med en dimmer. Det blir enklare.
Parallell koppling blir det, JFB och nya sockerbitar så ska jag ta och kolla upp lampsladd alternativt "vanlig kabel". När man byter glödlampa kanske det är vettigt att bryta strömmen i rummet hur som helst då eftersom det är en metall lampa.:)

mycke_nu skrev:
Byt ledningarna, jorda så gott det går, håll reda på fas och nolla, kolla lamphållarna och använd JFB.
Kan bara instämma. Spec. vad gäller JFB. Det är det centrala idag. Mycket viktigare att regelbundet kontrollera den än konvertera ljuskronor till 12V, etc. etc. som man ev. "borde" göra.

mycke_nu skrev:
En värre fälla med gamla armaturer tycker jag är att lamphållarna ofta har väldigt oskyddade gängor, så det är lätt att få en smäll när man byter glödlampa. Helst skall man ju byta sådana hållare, men det är inte alltid det är genomförbart.

Försök också hålla reda på fas och nolla. Anslut bottenkontakterna på samtliga hållare till fas och gängorna till nollan. Uppe vid anslutningen kan man sedan antingen skarva på brun kabel för fas och blå för nolla eller märka dem på något sätt.

Så, sammanfattningsvis är min rekommenderade kompromiss:

Byt ledningarna, jorda så gott det går, håll reda på fas och nolla, kolla lamphållarna och använd JFB.

Edit: Jag gör även isolationstest med 1000V, men det får väl betraktas som överkurs, få har sådana instrument hemma.
Jag får kolla upp skicket på hållarna men helst vill jag behålla orginal. Sedan vara säker på att jag kopplar fas o nolla rätt. Jag får helt enkelt märka upp dem medans jag jobbar med lampand^_^b

grynett skrev:
Jag får kolla upp skicket på hållarna men helst vill jag behålla orginal. Sedan vara säker på att jag kopplar fas o nolla rätt. Jag får helt enkelt märka upp dem medans jag jobbar med lampand^_^b
Och mäta upp hur det är kopplat i uttaget i taket. De är nycklade, så det blir alltid samma, men man kan inte lita på någon konvention, dvs att fasen är till vänster och nollan till höger eller dylikt.

lars_stefan_axelsson skrev:
Och mäta upp hur det är kopplat i uttaget i taket. De är nycklade, så det blir alltid samma, men man kan inte lita på någon konvention, dvs att fasen är till vänster och nollan till höger eller dylikt.
ok, bra då får jag kolla upp att det stämmer med vårat uttagd^_^b

Kanske borde tillägga att jag visst håller med mycke_nu om att risken med en lampa kan bedömas vara liten. Det beror på var den hänger. Man slipper dock alla dessa grubblerier med ett dubbelisolerat utförande.

Om jag kör på med "vanlig" kabel och parallell koppling så blir det 5 fas o 5 nollor. I kåpan längst upp kan jag då gömma och använda fördelningsdosorna för att ta ner antalet kablar som ska in i kontakten? Om jag förstår denna fördelningsdosa rätt så får den ner 2 fas till 1 fas o 2 nollor till 1 nolla. Har jag förstått rätt då? Nu är det draget 6st kablar rakt in i takkontakten. Vad är att rekommendera antalet kablar in i slut kontakten?

Koppla lampsladden i tankkoppen med Wago 222 använder du 0,75 mm2 lampsladd kan du lägga flera ledare under samma klämma. En ledare från fas/nolla från kopplingen till lampproppen

Om du gör förgreningarna i den "stora" delen av lampan så blir det dessutom bara en kabel upp till sockeln närmast taket.

Aaaa, vad smart! Då behöver jag 4st förgreningsboxar?

Den fungerar alldeles utmärkt !

mycke_nu skrev:
Nu tycker jag att det är lite fånigt med skyddsjordshysterin vad gäller taklampor i normala hemmiljöer.

Risken att man får ström genom kroppen till golvet och antingen fastnar och avlider, eller faller till golvet och slår ihjäl sig är minimal.
Medhåll så länge lampan sitter tillräckligt högt upp i ett rum där en trappstege eller bord av metall inte riskerar att ställas på ett ledande underlag. Om det är ledande golv eller om lampan hänger såpass långt ner att man når den när man står på golvet så är det kanske en annan sak.

mycke_nu skrev:
Däremot är risken att man tar tag i armaturen med ena handen och kommer i kontakt med strömförande detaljer i en gammal lampsockel under ett glödlampsbyte ganska påtaglig om det inte finns jordfelsbrytare.
Medhåll++

grynett skrev:
Jag får kolla upp skicket på hållarna men helst vill jag behålla orginal.
Det som är värt att kolla på är om en bit av lampans gänga sticker ut när lampan är helt iskruvad, det är en fara. Om det är en riktigt gammal lamphållare kan det också vara så att gängan har kontakt med elnätet hela tiden. På lite modernare lamphållare så blir det inte kontakt förrän lampan är nästan helt iskruvad, d.v.s. det är en separat metallbit nere i botten som kopplar strömmen till lampans gänga, som inte hänger ihop med den stora gängan i lamphållaren (mer än genom att glödlampan sen kopplar ihop gängan med metallbiten).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.