14 409 läst ·
63 svar
14k läst
63 svar
byta trådar i gammal jugend lampa
elmont>Nu hann du först *S*
/Kent
/Kent
Ni kan ta bort det jordade och ersätta med ojordat men säkerhetsmässigt är det bättre att bara ha jordade uttag överallt.
Har ni förresten jordfelsbrytare? Om inte så är det prio ett efter att ni bytt det felaktiga uttaget.
/Kent
Har ni förresten jordfelsbrytare? Om inte så är det prio ett efter att ni bytt det felaktiga uttaget.
/Kent
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Om ni kan behålla de ojordade uttagen beror på om rummet fortfarande är isolerat. Det får inte finnas någonting i rummet som har kontakt med sann jord, t.ex rör, vattenradiatorer, LVP, etc... Och det handlar inte om att vara laglydig här, utan om ens egen personsäkerhet. Se #17.
Farlig kan det bli när det sitter jordade apparater i ojordade uttag. Då dessa blir mer o mer sällsynta till förmån för dubbelisolerade apparater så minskar risken.
Farlig kan det bli när det sitter jordade apparater i ojordade uttag. Då dessa blir mer o mer sällsynta till förmån för dubbelisolerade apparater så minskar risken.
OBS att reglerna för hur man får eller inte får blanda jordat och ojordat har ändrats. Idag går "gränsen" mellan olika rum (man får alltså i princip ha ett jordat uttag vägg i vägg med ett ojordat uttag precis invid en dörrkarm, men inte ha ett jordat uttag i ena änden och ett ojordat i andra änden av en stor sal).
Förr var det vanligt att ha jordade uttag vid diskbänk och för kylskåp i kök, men ojordat i resten av köket. I en sån installation får man givetvis inte byta de jordade till ojordade eftersom diskbänken ändå är att räkna som jordad.
P.S. jag brukar för övrigt tycka att många antikgrejer är "krafs" men just den här lampan ser riktigt vacker ut!
Förr var det vanligt att ha jordade uttag vid diskbänk och för kylskåp i kök, men ojordat i resten av köket. I en sån installation får man givetvis inte byta de jordade till ojordade eftersom diskbänken ändå är att räkna som jordad.
P.S. jag brukar för övrigt tycka att många antikgrejer är "krafs" men just den här lampan ser riktigt vacker ut!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Det finns många anledningar till att skyddsmetoden isolerad miljö numera är förbjuden.
Nu tycker jag att det är lite fånigt med skyddsjordshysterin vad gäller taklampor i normala hemmiljöer.
Risken att man får ström genom kroppen till golvet och antingen fastnar och avlider, eller faller till golvet och slår ihjäl sig är minimal.
Däremot är risken att man tar tag i armaturen med ena handen och kommer i kontakt med strömförande detaljer i en gammal lampsockel under ett glödlampsbyte ganska påtaglig om det inte finns jordfelsbrytare.
Jag tycker att TS skall dra om ledningarna med bästa möjliga tillgängliga materiel och sedan skyddsjorda armaturen så gott det går.
Sedan räcker det. Allt snacka om transformatorer etc är ju helt orealistiskt.
Trappkoppling skippar jag alltid (min hustru köper MÅNGA gamla ljuskronor på Tradera), idag används dimmers. Inte bara enklare utan även betydligt mysigare.
Med all respekt för regelverket, givetvis, men ibland får man faktiskt hitta en balans.
Risken att man får ström genom kroppen till golvet och antingen fastnar och avlider, eller faller till golvet och slår ihjäl sig är minimal.
Däremot är risken att man tar tag i armaturen med ena handen och kommer i kontakt med strömförande detaljer i en gammal lampsockel under ett glödlampsbyte ganska påtaglig om det inte finns jordfelsbrytare.
Jag tycker att TS skall dra om ledningarna med bästa möjliga tillgängliga materiel och sedan skyddsjorda armaturen så gott det går.
Sedan räcker det. Allt snacka om transformatorer etc är ju helt orealistiskt.
Trappkoppling skippar jag alltid (min hustru köper MÅNGA gamla ljuskronor på Tradera), idag används dimmers. Inte bara enklare utan även betydligt mysigare.
Med all respekt för regelverket, givetvis, men ibland får man faktiskt hitta en balans.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Och även en Lördagskväll med whiskey i kistan insisterar jag på ett dubbelisolerat utförande. Ett skäl till "måttangivelser" i regler är att det krävs en hel del text för att förklara de bakomliggande orsakerna, som alla ändå inte förstår. Rumsgränserna är ju inte bra, men att prata om meter har också sina risker. Om lampan dubbelisoleras efter bästa förmåga så behövs inga större funderingar kring jordat vs ojordat.
Då skulle det alltså räcka med att dra om nya ledningar i lampan och se till att det finns en JFB installerad?mycke_nu skrev:Däremot är risken att man tar tag i armaturen med ena handen och kommer i kontakt med strömförande detaljer i en gammal lampsockel under ett glödlampsbyte ganska påtaglig om det inte finns jordfelsbrytare.
Aha! Ringde och pratade med några som byggde sitt hus i början på 80-talet och hade en elektriker som utförde allt el jobb och de har blandade uttag i rummen. Framför allt i köket. Men alltså reglerna har ändrats...Eftersom diskbänken alltid är jordad måste det finnas många hus som det finns säkerhetsrisker i köket? Hur många står inte och använder elvispen på diskbänken och elvispen är i pluggad i ett ojordat uttag? Tackar! Lampan kommer att passa bra in i vårat vardagsrum.yxis skrev:OBS att reglerna för hur man får eller inte får blanda jordat och ojordat har ändrats. Idag går "gränsen" mellan olika rum (man får alltså i princip ha ett jordat uttag vägg i vägg med ett ojordat uttag precis invid en dörrkarm, men inte ha ett jordat uttag i ena änden och ett ojordat i andra änden av en stor sal).
Så resonerar jag, men det är ju inte helt 100% om lampan hamnar hos någon annan.grynett skrev:
Jag brukar som sagt försöka skyddsjorda så gott det går, men inte drar jag grön/gula ledningar synligt i en gammal fin kristallkrona. Ibland blir det någon diskret färg och så skarvar jag på g/g uppevid, bland ansluter jag bara toppen och hoppas att de olika metalldelarna har tillräckligt bra kontakt med varandra. Det senare är givetvis inte helt OK, men alternativet är då att låta bli helt, eller skrota armaturen.
En värre fälla med gamla armaturer tycker jag är att lamphållarna ofta har väldigt oskyddade gängor, så det är lätt att få en smäll när man byter glödlampa. Helst skall man ju byta sådana hållare, men det är inte alltid det är genomförbart.
Försök också hålla reda på fas och nolla. Anslut bottenkontakterna på samtliga hållare till fas och gängorna till nollan. Uppe vid anslutningen kan man sedan antingen skarva på brun kabel för fas och blå för nolla eller märka dem på något sätt.
Så, sammanfattningsvis är min rekommenderade kompromiss:
Byt ledningarna, jorda så gott det går, håll reda på fas och nolla, kolla lamphållarna och använd JFB.
Edit: Jag gör även isolationstest med 1000V, men det får väl betraktas som överkurs, få har sådana instrument hemma.
Redigerat: