Hej,

Jag ska byta ut en tröskel som sitter precis utanför badrummet mot en ny i massiv ek. Huset är byggt 1970. Tröskeln gränsar mot klinker på ena sidan och parkett på den andra. Den har synliga skruvar på ovansidan.

Jag har inte skruvat ur några skruvar eller börjat bryta i något ännu, utan vill fråga om råd här först innan jag gör ett misstag.

Eftersom huset är från 70-talet antar jag att risken är stor att dörrkarmen står direkt på tröskeln och att den kan vara spikad från sidan.
Hur går jag bäst tillväga steg för steg för att få bort den gamla tröskeln och installerar en ny. Jag vill absolut undvika att bända sönder dörrkarmen, spräcka klinkern eller göra märken i parketten.

Tacksam för all hjälp kring hur jag löser detta på ett säkert sätt!

• IMG_3221.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om avsikten är att få en högre tröskel är ett alternativ att bygga på den befintliga istället för att byta. Man kan iofs få kapa dörren i underkant. Men det är väldigt enkelt och snabbt gjort.

Rent generellt bör man fundera på om man verkligen måste ta bort det gamla innan man monterar nytt. Det gamla är många gånger ett bra underlag för renovering.

• Gilla
AlfonsSnickare och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Om avsikten är att få en högre tröskel är ett alternativ att bygga på den befintliga istället för att byta. Man kan iofs få kapa dörren i underkant. Men det är väldigt enkelt och snabbt gjort.

Rent generellt bör man fundera på om man verkligen måste ta bort det gamla innan man monterar nytt. Det gamla är många gånger ett bra underlag för renovering.
Hej!
Tack för ditt svar!

Tanken varför jag vill byta ut den är att skydda ifall det blir någon form av vattenläcka så det inte rinner ut till resten av huset. Idag finns det lutning i badrummet men rekommenderas av besiktningsmannen och försäkringsbolaget.

Att bygga extra på den är absolut ett alternativ med hade varit trevligt att byta ut hela.

Att renovera badrummet är just nu inte aktuellt. Om några år kanske.

AlfonsSnickare AlfonsSnickare skrev:
Hej!
Tack för ditt svar!

Tanken varför jag vill byta ut den är att skydda ifall det blir någon form av vattenläcka så det inte rinner ut till resten av huset. Idag finns det lutning i badrummet men rekommenderas av besiktningsmannen och försäkringsbolaget.

Att bygga extra på den är absolut ett alternativ med hade varit trevligt att byta ut hela.
I så fall behöver du ju bara lägga på den delen som är inne i badrummet. Och se till att täta ordentligt runt så vattnet inte rinner vidare.

Sedan kan man ju fundera på hur de tänker. Oavsett hur hög tröskeln är kommer vattnet att rinna över den till slut. Naturligtvis under förutsättning att det både uppstår en vattenläcka och stopp i golvbrunnen samtidigt. Låter väldigt otroligt tycker jag. Att den skulle vara oupptäckt och hinna i en bostad man bor i håller jag för extremt otroligt. I alla fall om man stänger av vattnet när man reser bort.

Vilket i princip innebär att det inte behövs för funktionen. Personligen skulle jag absolut överväga att höja tröskeln. För att jag personligen tycker att det är så "det brukar vara". Men jag skulle inte prioritera det. Man gör som man vill.

Hur tänker besiktningsmannen och försäkringsbolaget skulle jag vilja veta. Bara hålla egna ryggen fri kanske...

BirgitS
Tätskiktet bör vara uppvikt mot nuvarande tröskel, vilket gör att det kan bli skador på tätskiktet om man försöker ta bort tröskeln. Tröskeln ska sättas på plats innan tätskiktet läggs ut.

O O skrev:
I så fall behöver du ju bara lägga på den delen som är inne i badrummet. Och se till att täta ordentligt runt så vattnet inte rinner vidare.

Sedan kan man ju fundera på hur de tänker. Oavsett hur hög tröskeln är kommer vattnet att rinna över den till slut. Naturligtvis under förutsättning att det både uppstår en vattenläcka och stopp i golvbrunnen samtidigt. Låter väldigt otroligt tycker jag. Att den skulle vara oupptäckt och hinna i en bostad man bor i håller jag för extremt otroligt. I alla fall om man stänger av vattnet när man reser bort.

Vilket i princip innebär att det inte behövs för funktionen. Personligen skulle jag absolut överväga att höja tröskeln. För att jag personligen tycker att det är så "det brukar vara". Men jag skulle inte prioritera det. Man gör som man vill.

Hur tänker besiktningsmannen och försäkringsbolaget skulle jag vilja veta. Bara hålla egna ryggen fri kanske...
Okej, om jag riskerar att skada tätskiktet så är det betydligt mer värt att höja den enbart. Trodde inte det var något tätskikt mot den men man lär sig något nytt varje dag. Om jag höjer den, är det bara att sätta en ovanpå eller är det en vanlig list?

Kanske något som liknar denna?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...klar/forhojare-badrumstrosk-25x30mm-005617553

BirgitS BirgitS skrev:
Tätskiktet bör vara uppvikt mot nuvarande tröskel, vilket gör att det kan bli skador på tätskiktet om man försöker ta bort tröskeln. Tröskeln ska sättas på plats innan tätskiktet läggs ut.
Okej, så blir det mer riskabelt. Blir att höja. Hur hade du höjt den?

Hur hade du höjt den?
Bara monterat en lagom stor list med rekatangulärt tvärsnitt uppe på befintlig del i badrummet.
bara att sätta en ovanpå eller är det en vanlig list?
Exakt så!

BirgitS
Så som du och O redan har skrivit om, bygg på. Men liksom O har jag svårt att förstå varför.

BirgitS BirgitS skrev:
Så som du och O redan har skrivit om, bygg på. Men liksom O har jag svårt att förstå varför.
Jag ser det som en rent estetisk sak. Dvs det behövs knappast. Tänk oxo på att höga trösklar inte är "handikappvänligt"

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
Jag ser det som en rent estetisk sak. Dvs det behövs knappast. Tänk oxo på att höga trösklar inte är "handikappvänligt"
Jo, tänker lite som du har skrivit. Om de kommer så mycket vatten så kommer det bli en skada oavsett på resten. Om det är en mjukfog som sitter där enbart mot tröskeln och inget skikt så är det kanske lättare att byta ut hela eller rekommenderar ni fortfarande att bygga på?

Ni fick mig mycket att tänka på!

Bygg på oavsett. Dvs låt befintlig tröskel sitta kvar.

• Gilla
AlfonsSnickare
  • Laddar…
BirgitS
Det går ju inte att garantera att det finns ett tätskikt där men det vanliga är att tätskiktet under klinkerplattorna viks och fortsätter upp mellan tröskeln och plattornas sida, tätskiktet avslutas i jämnhöjd på plattornas ovansida och så lägger man på en vattentät fog där, så att vatten ovanpå plattorna inte ska rinna längs/under tröskeln. Det finns med i branschreglerna sen många år.

• Gilla
AlfonsSnickare
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju inte att garantera att det finns ett tätskikt där men det vanliga är att tätskiktet under klinkerplattorna viks och fortsätter upp mellan tröskeln och plattornas sida, tätskiktet avslutas i jämnhöjd på plattornas ovansida och så lägger man på en vattentät fog där, så att vatten ovanpå plattorna inte ska rinna längs/under tröskeln. Det finns med i branschreglerna sen många år.
Tack!

Jag rör inget med den, blir att bygga på enbart i höjd. Så får detta fixas till på riktigt när man renoverar hela badrummet.

Tänkte köpa denna och bygga på med:

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...klar/forhojare-badrumstrosk-25x30mm-005617553

Eller rekommenderar du något annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.