Hej,
Tänker byta elcentral då vi kommer ta bort en undercentral för direktverkande el via takvärme och lika bra att då byta allt. Så här ser det ut idag:

Tänkt följande bestyckning och gruppering för JFB:
Tar gärna emot alla kommentarer
Tänker byta elcentral då vi kommer ta bort en undercentral för direktverkande el via takvärme och lika bra att då byta allt. Så här ser det ut idag:
Tänkt följande bestyckning och gruppering för JFB:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar gärna emot alla kommentarer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Varför skrota en så prydlig central?
Protte
Protte
Dels för att jag skall byta värmesystem och då skall den undre centralen bort, plus att det är el-värmeslingor i golv som skall bort och då finns det utrustning för det. Absolut behöver man inte byta huvudcentralen bara för det men känns bra att få det snyggt och prydligt även om diazed är eltekniskt överlägset 
@elmont, villken är stor, den gamla eller den nya? Jag tänker mest att det är skönt att få extraplats när man ändå byter och hålen gjorda i gipsen är ganska stora så tänkte försöka få dem täckt.
Ingen annan input för konfigurationen av den nya centralen?
@elmont, villken är stor, den gamla eller den nya? Jag tänker mest att det är skönt att få extraplats när man ändå byter och hålen gjorda i gipsen är ganska stora så tänkte försöka få dem täckt.
Ingen annan input för konfigurationen av den nya centralen?
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det där ser ut ganska precis som vår central före bytet. Vi hade också en central för takvärme. En stor 48V trafo för takvärme i våtrummen.
I den nya förteckningen tycker jag att det ser ut att vara väldigt lite matning till köket. men du kanske inte kan separera mer där?
men man bör ha en egen grupp till diskmaskin, en egen grupp till mikron. och helst 2 eller fler grupper för allmänna uttag (kaffebryggare, vattenkokare osv). Rena belysningen drar försumbart, så det kan ligga på någon av allmänna grupperna.
Om det är möjligt skulle jag lägga utomhusuttag, infravärme osv på en egen jordfelsbrytare, eller PSA. Det är där du har reela risker för jordfel.
I den nya förteckningen tycker jag att det ser ut att vara väldigt lite matning till köket. men du kanske inte kan separera mer där?
men man bör ha en egen grupp till diskmaskin, en egen grupp till mikron. och helst 2 eller fler grupper för allmänna uttag (kaffebryggare, vattenkokare osv). Rena belysningen drar försumbart, så det kan ligga på någon av allmänna grupperna.
Om det är möjligt skulle jag lägga utomhusuttag, infravärme osv på en egen jordfelsbrytare, eller PSA. Det är där du har reela risker för jordfel.
@hempularen, stämmer nog att det är bra att ha lite fler för köket. Det finns en matning för diskmaskin som inte används idag. Kanske går att lägga ner 3 fas matning i det röret istället och splitta det i dosan i köket för 1 fas mikro, diskmaskin och extra grupp för uttag.
Gällande JFB för utomhus så kombinerade jag det med vad jag upplevde som icke kritiska funktioner (belysning, tvättstuga, TM/TT och spis). Kanske är dumt tänkt?
Nya konfigurationen (la även till ringledning samt en matning för entré belysning):
Gällande JFB för utomhus så kombinerade jag det med vad jag upplevde som icke kritiska funktioner (belysning, tvättstuga, TM/TT och spis). Kanske är dumt tänkt?
Nya konfigurationen (la även till ringledning samt en matning för entré belysning):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara