Hejsan

Denna ballast har kastat in handduken.
Jag tänkte byta till LED lysrör från biltema.

Hur kopplar jag om tåtarna 1-6 till lysrören för korrekt funktion?

Tack

En elektronisk ballast i ett lysrör med kopplingsschema och kablar numrerade 1 till 6, placerad i ett arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan tex koppla matningens brun till 1-3 och blå till 2-4 sen isolerar du 5-6. Kopplar du så får du tänka på att rören bara fungerar insatta på ett håll men det är ju inget större problem.

Nackdelen är att det blir kortslutning om man monterar dem åt fel håll.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja för att undvika fallet Daniel nämner får man koppla om lite mer. Dvs lägga till två trådar från änden där 5-6 ligger kopplat till hållarna så de blir separerade för varje rör.

Redigerat:
Betyder det att om jag helt tar bort kopplingarna på 5-6 sidan så kan det inte bli kortis, men rören funkar bara monterade åt ett håll?

Är det alltså så att LED rören har fas och nolla på vardera piggen på bägge sidor ?

Men i så fall funkar de åt bägge hållen

Nej. Rören har fas och nolla i ena änden och kortslutning i den andra.

T thomasx skrev:
Betyder det att om jag helt tar bort kopplingarna på 5-6 sidan så kan det inte bli kortis, men rören funkar bara monterade åt ett håll?

Är det alltså så att LED rören har fas och nolla på vardera piggen på bägge sidor ?

Men i så fall funkar de åt bägge hållen
Kolla på hållarna om det är vettig typ där man kan lossa och lägga om trådarna eller om det är engångsanslutningar som det ibland är. Går de att återanvända och du vill göra jobbet helt korrekt får du skaffa lite EK, EQ 1 mm2 som är interna trådningen där.

Sen kan du lägga fyra nya från änden där 5-6 satt dvs två trådar från varje hållare. Lägg brun matning till ena polen på vardera rör i den änden som görs om och blå till befintlig 2-4. Andra nya tråden lägger du sen till respektive 1-3 så det matchar rätt rörs andra ände. Då har du koppling motsvarande den man får i konventionella armaturer med drossel och tändaren ersatt med den som skickas med LED-rören.

Mäter du viken ände som är kortsluten och lägger den mot där 5-6 är kopplad kan du ju koppla om som i #2. Det kan ju märkas upp i armaturen att den är omlagd och att LED måste sitta på det hållet, men givetvis bättre att göra lite mer jobb och felsäkert. I början av LED eran fanns rör med fas i ena änden och nolla i andra och där tändaren skulle tas bort men de försvann pga att man kunde få en stöt om man fumlade med en ände på plats.

S
Ok, tack för info. Tror jag gör rätt från början, så slipper jag göra om den dagen rören behöver bytas igen ;)

S
Men om jag kopplar så här, så blir det väl rätt, och då behöver jag inte ändra något på fästena

1-3 --> fas
2-4 --> 5
6 --> nolla

Om du bara kör med ett rör blir det bra så men med två är man tillbaks i att de måste sättas på samma håll.

GK100 GK100 skrev:
Om du bara kör med ett rör blir det bra så men med två är man tillbaks i att de måste sättas på samma håll.
Annars blir det visst kortis igen, ja just det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.