Hej! Jag satt med laptoppen inpluggad i ett ojordat uttag. Hade bebisen i famnen. Sambon kommer fram och säger att det känns som att el går igenom bebisen.

Det låter inte så hälsosamt, men jag har inte läst någonstans att man rekommenderar att byta ojordare uttag till jordade, då moderna maskiner, såsom en Macbook, har inbyggda säkerhetsmekanismer.

Har din MacBooks laddare jordad kontakt ?

Om du tittar på stickproppen på sladden till din laptop så ser du bara 2 stift. Det finns ingenting där som kan ansluta till kontaktskenorna på ett jordat uttag. Alltså spelar det ingen som helst roll om uttaget är jordat eller inte.

B Bjober skrev:
Om du tittar på stickproppen på sladden till din laptop så ser du bara 2 stift. Det finns ingenting där som kan ansluta till kontaktskenorna på ett jordat uttag. Alltså spelar det ingen som helst roll om uttaget är jordat eller inte.
Till just appledatorer så finns faktiskt två olika kontaktdon antingen jordat eller ojordat. Ofta går det att byta emellan dessa på laddaren.

E EttAnvändarnamn skrev:
Till just appledatorer så finns faktiskt två olika kontaktdon antingen jordat eller ojordat. Ofta går det att byta emellan dessa på laddaren.
På den macbook min son hade för några år sedan var det en ojordad anslutning från sladden till själva laddaren. Fanns ingen möjlighet att få in jord oavsett om kontakten mot väggen skulle ha varit jordad. Men har inte sett hur det ser ut på den macbook han har nu.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det kan finnas en medveten svag överledning mellan nätspänningen och sekundärsidan. Det handlar i så fall om några få 100 µA. Det känns men är ofarligt. Andra laddare kan ha en direkt förbindelse mellan skyddsjord och minuspolen på DC-sidan som kan spela in.

Det är mao troligen full normalt. Har du en multimeter går det att bekräfta.

Skulle det vara ett fel så lagar man det inte med en JFB, utan man lagar isolationsfelet först.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Har din MacBooks laddare jordad kontakt ?
Så här ser den ut.

• Vit strömadapter med en europeisk elkontakt och en lång vit sladd liggandes på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oppelainen skrev:
Hej! Jag satt med laptoppen inpluggad i ett ojordat uttag. Hade bebisen i famnen. Sambon kommer fram och säger att det känns som att el går igenom bebisen.

Det låter inte så hälsosamt, men jag har inte läst någonstans att man rekommenderar att byta ojordare uttag till jordade, då moderna maskiner, såsom en Macbook, har inbyggda säkerhetsmekanismer.
Har bebisen katthår?

Kan din sambo känna att det flyter ström genom den lilla så tror jag att det är läge för folievarning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har bebisen katthår?
Vi har ingen katt hemma.

E elmont skrev:
Kan din sambo känna att det flyter ström genom den lilla så tror jag att det är läge för folievarning.
Vad är folievarning?

• Haha
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
O oppelainen skrev:
Så här ser den ut.
Du har den jordade varianten.
Om du har möjlighet att ansluta den till ett jordat uttag så bör känslan försvinna - så var det för mig.

O oppelainen skrev:
Vad är folievarning?
Ett tillstånd som vissa kan bota/förebygga med tex aluminiumfolie i form av tex en huvudbonad.

• Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Stickproppen ser ju ut att ha skyddsjord, men jag kan sätta en slant på att det inte finns någon metall i slitsarna där skyddsjorden ansluts. Nu syns inte det i bilden. Man använder en ”skyddsjordad” stickpropp för att den skall kunna sättas i valfritt vägguttag. Men kraftenheten har ju endast en tvåpolig anslutning till datorn, så det spelar ingen roll om man använder ett skyddsjordat vägguttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.