Jag har en liten CTC varmvattenberedare där isoleringen kring proben till termostaten blev så dålig att den kortslöt mot en av faserna. Nu fungerar inte termostaten alls utan måste bytas.

Jag har hittat en termostat på biltema som kanske hade kunnat fungera men jag tror den är 2 polig?
Vilket innebär att jag får bygla om varmvattenberedaren till enfas för att kunna använda denna?

https://www.biltema.se/bygg/vvs/varmvattenberedare/termostat-2000035117

Har ni några bättre idéer på hur jag ska kunna få igång varmvattenberedaren igen? Termostat-proben borde inte gå att laga eller?

Tack!

• Etikett på en CTC varmvattenberedare med teknisk information och varningsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadad termostat för varmvattenberedare med synlig kabelisolering och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen kände sig manad till att bidra men jag kan ju uppdatera tråden enligt följande.

Vid närmare utforskning upptäckte jag att det inte var termostaten som var trasig utan överhettningsskyddet. Det finns en separat termostatenhet men den fungerar fortfarande bra så jag kopplade helt sonika bort överhettningsskyddet.

Inte helt optimalt kanske men, jag ska se kanske att det finns att köpa lösa överhettningsskydd att köpa någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.