Klanten (undertecknad) var framme och råkade sparka till termostaten till radiatorn i vår hall. Original-termostaten är från 70-talet och det torra materialet sprack direkt. I valet och kvalet om jag skulle laga eller byta ut termostaten så valde jag det senare.

Det är en TA RVT med en M28x1,5. Hittade snabbt en ersättningsmodell med rätt koppling. En Danfoss RA 2000-T.

Men…skiten är helt omöjlig att montera. Gängorna når inte hela väven fram trots att piggen på ventilen är intryckt hela vägen.

Har jag hittat helt fel modell på termostat eller vad tusan kan problemet vara?

Kan det vara så jädrigt att jag behöver byta hela ventilen?

(Den tidigare ägaren har inte vårdat termostaten med kärlek så det är även av rent estetiska skäl som jag vill byta ut den framför att laga den)

• Radiatortermostat med frilagd gänga monterad på en ventil ovanför en mörk matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatortermostat av metall monterad på väggledning, omgiven av grå matta och vita rördelar.
    Skapa konto
  • Trasig gammal termostatventil från 70-talet under en radiator, monterad ovanpå en grå matta i en hall.
    Skapa konto
  • Trasig brun termostatdel i plast från radiator, med avbruten änddel och två separata metalldelar, ligger på ett bord.
    Skapa konto
  • Närbild av en vit TA RVT-radiatortermostat med märken, liggande på mörk yta.
    Skapa konto
  • Förpackning av Danfoss RA 2000-T termostat, modellnummer 013G2770, med TA-märkning på framsidan.
    Skapa konto
  • Termostatventil liggande på skrivbord, bakgrund med tangentbord och underlag.
    Skapa konto
Kanske prova med MMA adapter RSK 480 52 85 och en MMA-termostat såsom Evosense istället? RA 2000-T är bara graderad upp till 21°C.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.