Vi har en Ardex termostat kopplad till golvvärmen i sommarstugan (badrummet). Den är dock svår att utläsa eftersom det bara finns ett vred och ingen inställning för önskad temperatur (för oss dödliga). Gissar att den är ca 10 år gammal. Går det att byta denna till någon mer användarvänlig modell?

• Ardex termostat med vridreglage och av/på-knapp, installerad på vägg. Saknar tydlig inställning för önskad temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kolla först om den har en golvgivare, att styra golvvärme med en rumstermostat är ingen höjdare. Om så är fallet så leta efter en som ska ha samma värde på golvgivaren.

E elmont skrev:
Kolla först om den har en golvgivare, att styra golvvärme med en rumstermostat är ingen höjdare. Om så är fallet så leta efter en som ska ha samma värde på golvgivaren.
Okej, hur kollar man detta?

Du måste öppna/plocka ut termostaten, då kan man se om det bara är intern tempgivare eller även en extern tempgivare.

Edit:
Såhär ser det ut under ratten,
Termostat med vit panel och ratt, märkt "ARDEX," visar inställningar 0 och 1. Ratthålet är synligt med skruv under, vilket avslöjar insidan.
Skapa konto

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Du måste öppna/plocka ut termostaten, då kan man se om det bara är intern tempgivare eller även en extern tempgivare.

Edit:
Såhär ser det ut under ratten,
[bild]
Så här ser min ut. Hjälper det sig att identifiera typen av termostat?

• Elektronisk krets med komponenter som reläer och kondensatorer monterade i en väggpanel.
    Skapa konto
Det ser ut att vara en 230V termostat.

Den tvåpoliga plinten nere till vänster är för extern tempgivare/golvgivare.
Lite svårt att se om det är trådar anslutna där.

Demmpa Demmpa skrev:
Det ser ut att vara en 230V termostat.

Den tvåpoliga plinten nere till vänster är för extern tempgivare/golvgivare.
Lite svårt att se om det är trådar anslutna där.
Märkligt nog verkar det vara En tråd ansluten. Zooma så ser du.

• Inre del av elektrisk panel med synligt anslutna kablar och komponenter, inklusive kondensatorer och kretskort.
    Skapa konto
A anders.ostling skrev:
Märkligt nog verkar det vara En tråd ansluten. Zooma så ser du.
En tråd har släppt, den ska sitta i den andra skruven. Ta en bild på insidan av locket, det brukar finnas ett schema där.

Om en tråd har lossnat , hur kan det ändå fungera?

Är den lösa ledningen strömförande, eller man jag skruva fast den utan att bryta strömmen ?

• Elektrisk krets med lösa ledningar och röd indikatorlampa inuti en väggmonterad dosa.
    Skapa konto
  • Ritning och specifikationer på insidan av ett värmeregleringssystem, med text om anslutning av golvvärme och spänning på 230V AC.
    Skapa konto
Det sitter en intern givare i termostaten, med även golvgivaren inkopplad mäter den även golvets temperatur och du slipper att växelvis få varma kalla golv. Utan golvgivaren brukar golvens temperatur svänga med varma och kalla. Den lösa tråden matas med svagström och är helt ofarlig.

Den har en intern givare också.
Och bryt strömmen om du ska pilla för det ser inte ut som det finns någon skyddstrafo på kretskortet.

Tack alla. Som jag skrev inledningsvis så vill jag byta till en "bättre" apparat med tydligare display. Antar att jag får beställa hit en elektriker för att göra detta.

Men då kan jag använda de befintliga ledarna från golvet?

Edit: Denna verkar lovande. Har också Plejd för innerbelysningen i stugan. Kan koppas till befintlig golvgivare enligt beskrivningen.

https://www.elbutik.se/product.html/plejd-trm-01-smart-termostat

Redigerat:
Hej, fundera precis på att göra samma uppdatering som du har tänkt. Min termostat ser ut att vara samma fabrikat men kanske någon generation nyare. Min fundering är om befintlig givare fungerar till den nya plejdenheten. Hur kan man ta reda på det?

H Holmsryd skrev:
Min fundering är om befintlig givare fungerar till den nya plejdenheten. Hur kan man ta reda på det?
Dels kolla i databladet för befintliga termostaten vilken typ av givare den ska ha, dels kolla i databladet för den nya termostaten vilken/vilka typ(er) av givare som passar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.