678 läst ·
4 svar
678 läst
4 svar
Garageport byta?
Vi har ett kallgarage, 10 år gammalt som vi nu vill isolera och sätta in en luftvärmepump för uppvärmning de kalla månaderna. Vi funderar på att behålla den gamla garageporten. Hur stort det påverkar att behålla den gamla eller måste vi byta till en ny?
Tack för inspel.
Tack för inspel.
För 2 år sedan satte jag in en luftvärmepump i mitt garage, porten av vipptyp var 40 år gammal. Efter 1år bytte jag port, isolerad takskjutport m motor. Kompl med montage 22 tusen. Även om pumpen är effektiv så tycker jag det lönar sig på sikt dagens elpriser, och dom blir ju inte lägre. När jag inte är där kör jag grundvärme 12-13 grader.
Det avgörande är väl om porten är isolerad för varmgarage eller inte. Vilket antagligen beror på om garaget är byggt för att vara uppvärmt eller om det är byggt som ett kallgarage.
En vanlig garageport kostar väl mellan 20 - 50 kkr kanske? Man får trots allt en hel del ström för de pengarna. Om man lite grovt antar att man kan spara 1000 kWh/år på en bättre garageport och elen kostar 2 kr/kWh så är återbetalningstiden för en garageport för 20 kkr 10 år. För en port för 50 kkr följaktligen 25 års "break even".
Ser att jag faktiskt har betalat >2 kr/kWh de senaste 3 åren så det kanske är lite lågt räknat med 2 kr/kWh. Iofs så bor jag i elområde 4 och ni i elområde 3 men ändå.
Oavsett så är det en grov estimering för vad merförbrukningen kan bli pga port. Det mest avgörande för elförbrukningen är vilken temp ni tänker ha i garaget. Ju lägre temp desto mindre påverkan har porten.
En mellanvariant kan vara att börja med den port som finns, om den är hyfsat isolerad och tät, och se var årsförbrukningen hamnar. Då har ni lite bättre förutsättningar att gissa/estimera en ev besparing pga portbyte, samt att ni sparar pengar ju längre ni kan slita på den port som finns. Mäter ni värmeförbrukningen för garaget så ser ni svart på vitt vad ett byte av port gör för ekonomin. Byter man port direkt nu i stora ombyggnationen så får ni aldrig reda på det. Ni kan naturligtvis fantisera om hur bra det var att byta porten också, men ni kommer aldrig att veta. 😛
En vanlig garageport kostar väl mellan 20 - 50 kkr kanske? Man får trots allt en hel del ström för de pengarna. Om man lite grovt antar att man kan spara 1000 kWh/år på en bättre garageport och elen kostar 2 kr/kWh så är återbetalningstiden för en garageport för 20 kkr 10 år. För en port för 50 kkr följaktligen 25 års "break even".
Ser att jag faktiskt har betalat >2 kr/kWh de senaste 3 åren så det kanske är lite lågt räknat med 2 kr/kWh. Iofs så bor jag i elområde 4 och ni i elområde 3 men ändå.
Oavsett så är det en grov estimering för vad merförbrukningen kan bli pga port. Det mest avgörande för elförbrukningen är vilken temp ni tänker ha i garaget. Ju lägre temp desto mindre påverkan har porten.
En mellanvariant kan vara att börja med den port som finns, om den är hyfsat isolerad och tät, och se var årsförbrukningen hamnar. Då har ni lite bättre förutsättningar att gissa/estimera en ev besparing pga portbyte, samt att ni sparar pengar ju längre ni kan slita på den port som finns. Mäter ni värmeförbrukningen för garaget så ser ni svart på vitt vad ett byte av port gör för ekonomin. Byter man port direkt nu i stora ombyggnationen så får ni aldrig reda på det. Ni kan naturligtvis fantisera om hur bra det var att byta porten också, men ni kommer aldrig att veta. 😛
Lönsamhet är nog det svagaste argumentet när vi bygger om våra hus. Utseende och funktion kommer nog långt före generellt sett. Att byta fina 2-glas fönster mot 3-glas tar väldigt lång tid om man räknar energi besparing. Man måste nog väga in alla aspekter.Oldboy skrev:
Det avgörande är väl om porten är isolerad för varmgarage eller inte. Vilket antagligen beror på om garaget är byggt för att vara uppvärmt eller om det är byggt som ett kallgarage.
En vanlig garageport kostar väl mellan 20 - 50 kkr kanske? Man får trots allt en hel del ström för de pengarna. Om man lite grovt antar att man kan spara 1000 kWh/år på en bättre garageport och elen kostar 2 kr/kWh så är återbetalningstiden för en garageport för 20 kkr 10 år. För en port för 50 kkr följaktligen 25 års "break even".
Ser att jag faktiskt har betalat >2 kr/kWh de senaste 3 åren så det kanske är lite lågt räknat med 2 kr/kWh. Iofs så bor jag i elområde 4 och ni i elområde 3 men ändå.
Oavsett så är det en grov estimering för vad merförbrukningen kan bli pga port. Det mest avgörande för elförbrukningen är vilken temp ni tänker ha i garaget. Ju lägre temp desto mindre påverkan har porten.
En mellanvariant kan vara att börja med den port som finns, om den är hyfsat isolerad och tät, och se var årsförbrukningen hamnar. Då har ni lite bättre förutsättningar att gissa/estimera en ev besparing pga portbyte, samt att ni sparar pengar ju längre ni kan slita på den port som finns. Mäter ni värmeförbrukningen för garaget så ser ni svart på vitt vad ett byte av port gör för ekonomin. Byter man port direkt nu i stora ombyggnationen så får ni aldrig reda på det. Ni kan naturligtvis fantisera om hur bra det var att byta porten också, men ni kommer aldrig att veta. 😛
Klicka här för att svara