Byggahus.se

Byta takpannor eller plåta, samt lite om solceller

1. H
    Medlem · Nivå 6
    Hej alla.

Jag har kontaktat två företag för att få offerter på takbyte. Jag bor i en villa från 1974, det står såhär om taket i originalhandlingen:
    På ovansidan: Hård träfiberskiva och bärläkt,
    betongtakpannor.

Nu undrar jag lite i förväg bara vad man bör göra vid takbyte.

Är det endast pannorna som byts eller även bärläkten?

Bör man bräda och pappa under innan man monterar läkten samt de nya pannorna?

Efter att ha pratat med en besiktningsman (via telefon endast) så tipsade hon om att vi kanske skulle plåtat taket istället, eftersom vi planerar för solceller så betyder plåttak lägre vikt för konstruktionen.
    Vad tror ni om det?
    Hon tyckte också, personligen, att vi skulle byta tak då den tekniska livslängden på pannorna är förbi medans solceller ska sitta där 25-30 år till och då är det definitivt dags att byta inom den tidsramen.

Har även pratat med kommunen, och plåttak kräver bygglov, så inte säkert vi får göra det ens.

OM vi nu måste byta tak så funderar jag även på Vattenfalls lösning med integrerade solceller, eftersom vi ändå måste byta taket så kan man lika gärna lägga detta. Eon tycker däremot inte att integrerade solceller har kommit lika långt i utvecklingen och förespråkar inte detta.

Jag ska hålla er uppdaterade med offerter och beslut, om ni är intresserade.

Offert på solceller från Eon:
    162 000kr (147 000 efter rot eller 130 000 efter 20% investeringsbidrag)
    27st 310W paneler
    8000kwh uppskattad årlig produktion
    13 000kr uppskattad årlig besparing

Redigerat 12 feb 07:53
    • Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 19
    När man pratar teknisk livslängd på betong eller tegeltak så är det oftast undertaket som är det som blir dåligt först. Detta innebär att både pannor och läkt måste bort för att åtgärda detta, hur just ditt tak ser ut måste man se på plats. Det som er besiktningsman säger är väldigt bra tips särskilt det om vikt då solcellerna ökar belastningen på taket.

Angående bygglov kan ni nog klara er utan om ni väljer plåt som imiterar pannor istället.

Integrerade solceller vs solcellspaneler är nog bara ni som kan svara på. Integrerade är givetvis mycket snyggare men ger oftast lägre effekter och vanliga paneler tvärtom. Tror inte det är några större prisskillnader här.

Däremot det här med elbolag som säljer sådana här paket, de gör ingenting själva utan bara beställer detta av företag som sysslar med sådant fast då med ett påslag. Det kan vara stor skillnad mot att ni tar in offerter direkt från sådana företag direkt.