18 682 läst ·
13 svar
19k läst
13 svar
Måla om betongpannor
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Har ett hus från 90-talet med svarta betongpannor. Med åren har pannorna börjat bli gråaktiga och lite tråkiga. Jag har varit uppe på taket och lyft på några pannor, både läkt och papp ser ut som ny, därför tänkte jag att det kunde vara bra att underhålla pannorna. I somras sprutade jag därför mossmedel på de ställen dår jag såg lite mossa och lav och nu är taket helt rent. Jag har hittat en firma som har hela paketet dvs de lånar ut utrustning för applicering och man behöver två färger, se nedan för gången:
1. Rengöring
2. Grundning: 1 del MODOTEX Takmålning
1 del MODOTEX Takgrundering
3. Takmålning: MODOTEX Takmålning
Materialåtgång för 10 m2 takyta = 4 liter
3 liter MODOTEX Takmålning
1 liter MODOTEX Takgrundering
Ex. 150 m2 Takyta
MODOTEX Takgrundering = 15 L
MODOTEX Takmålning = 45 L
Total materialåtgång = 60
Firman säger att detta är exakt samma färg och koncept man har på mina pannor original. Kostanden är ca 6000kr för allt men då måste jag ju göra jobbet själv. Bra idé?
1. Rengöring
2. Grundning: 1 del MODOTEX Takmålning
1 del MODOTEX Takgrundering
3. Takmålning: MODOTEX Takmålning
Materialåtgång för 10 m2 takyta = 4 liter
3 liter MODOTEX Takmålning
1 liter MODOTEX Takgrundering
Ex. 150 m2 Takyta
MODOTEX Takgrundering = 15 L
MODOTEX Takmålning = 45 L
Total materialåtgång = 60
Firman säger att detta är exakt samma färg och koncept man har på mina pannor original. Kostanden är ca 6000kr för allt men då måste jag ju göra jobbet själv. Bra idé?
Jag använde denna produkt på mitt förra hus och tyckte resultatet blev bra.
Jag högtryckstvättade taket först. Jag målade för hand med en borstliknande pensel för att komma åt ordentligt på kanter och skrymsle.
Skulle avråda att sprutmåla då det är allför stor risk att vinden tar sprutdimman till grannhus och annat som inte är avsett att måla.
Det håller inte för evigt så räkna med att måla om var 8-10 år.Du kan köpa direkt från Modutex i Göteborg. Det gjorde jag.
Jag högtryckstvättade taket först. Jag målade för hand med en borstliknande pensel för att komma åt ordentligt på kanter och skrymsle.
Skulle avråda att sprutmåla då det är allför stor risk att vinden tar sprutdimman till grannhus och annat som inte är avsett att måla.
Det håller inte för evigt så räkna med att måla om var 8-10 år.Du kan köpa direkt från Modutex i Göteborg. Det gjorde jag.
Redigerat:
Det är såhär
1977 när jag byggde huset så levererade inte byggaren överenskommen kvalité och färg.
Reklamation
Byggaren målade då 2 stryk av toppfärgen (då fanns inte grundfärgen vad jag vet).
Efter ca 10-12 år målade jag om enligt beskrivning i inlägg # 2 och då fanns grundfärgen som då ströks först.
Strax innan jag sålde huset 2008 strök jag det en 3:e gång även då med grundfärg först
Tyvärr har jag inte anteckningar kvar på åtgång och ytor men Modutex hamnade ganska exakt vad som gick åt resp. deras beräkning. Kanske en halv burk av vardera som blev över.
Jag använde typ sådana här penslar. Tänk på att både grund och topfärg är tunt, nästan som vatten. Viktigt att röra om i burken väldigt noga.
http://www.anza.se/website/var/tmp/thumb_340190__thumbnail.jpeg
http://www.anza.se/website/var/tmp/thumb_197350__thumbnail.jpeg
1977 när jag byggde huset så levererade inte byggaren överenskommen kvalité och färg.
Reklamation
Byggaren målade då 2 stryk av toppfärgen (då fanns inte grundfärgen vad jag vet).
Efter ca 10-12 år målade jag om enligt beskrivning i inlägg # 2 och då fanns grundfärgen som då ströks först.
Strax innan jag sålde huset 2008 strök jag det en 3:e gång även då med grundfärg först
Tyvärr har jag inte anteckningar kvar på åtgång och ytor men Modutex hamnade ganska exakt vad som gick åt resp. deras beräkning. Kanske en halv burk av vardera som blev över.
Jag använde typ sådana här penslar. Tänk på att både grund och topfärg är tunt, nästan som vatten. Viktigt att röra om i burken väldigt noga.
http://www.anza.se/website/var/tmp/thumb_340190__thumbnail.jpeg
http://www.anza.se/website/var/tmp/thumb_197350__thumbnail.jpeg
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
ok, låter bra. Penslarna ser ut som vanliga fasadpenslar väl. Hur stor var ditt hus? Mitt är ca 154kvm2 men de är ju två våningar så varje plan är väl då närmare 80kvm2 och så har jag valmat tak men inte speciellt brant alls, kan gå omring däruppe utan problem.
För 6000:- får du väl nästan nya pannor till ett så litet tak? Jobbet att byta pannor lär vara mindre än att måla befintliga, och resultatet blir garanterat betydligt bättre.
Måla om betongpannor låter som en helt befängd idé i min värld.
Måla om betongpannor låter som en helt befängd idé i min värld.
Efter noga övervägande mellan att byta pannorna som är sedan 1987 (röda betongpannor) eller måla om dem valde vi att måla. Taket är valmat och ca: 200m² . Det var Flügger fabrikat och anledningen var att betongpannorna (fabrikat Zanda) var i det närmaste utan färg och skydd mot väta. Mossa och lava växte på pannorna som snabbt blev sämre efter varje år. Det är 12 år sedan och betongpannorna är fortfarande helt OK
.
Anledningen till att vi inte bytte ut pannorna var att nya såg ut att vara lika oskyddade som de gamla. Ett tunt lager med färg som inte skyddar särskilt länge.
Anledningen till att vi inte bytte ut pannorna var att nya såg ut att vara lika oskyddade som de gamla. Ett tunt lager med färg som inte skyddar särskilt länge.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
ok, låter bra.
injolil, jag räknade också på som du säger att man kanske skulle byta alla pannor. Det blir ju något dyrare och sen så tror jag dock att de blir mer jobb att byta pannorna än att måla. Först kasta ner alla pannor, samla ihop dem på ett flak och köra till tippen, få hem nya pannor och bära upp och ner på stege. Sen blir det ju att skära med vinkelslip och även att man hittar pannor som har exakt samma mått för min nuvarande läkt.
Jag behandlade ju taket med alg/mögelmedel förra året vilket gav mkt bra effekt. Min tanke nu är att under tidig vår spruta på lite till och efter ett par veckor blåsa av de mest utsatta pannorna med högtryckstvätt. Därefter måla med grundfärg och därefter svart täckfärg från Modotex.
Mitt stora problem är dock vad jag kan ha för kvm2 yta på taket? Som jag nämnde tidigare så tror jag varje våning är ca 80kvm2. Jag har ett ganska flakt (inte brant) tak som är valmat. Vad tror ni?
injolil, jag räknade också på som du säger att man kanske skulle byta alla pannor. Det blir ju något dyrare och sen så tror jag dock att de blir mer jobb att byta pannorna än att måla. Först kasta ner alla pannor, samla ihop dem på ett flak och köra till tippen, få hem nya pannor och bära upp och ner på stege. Sen blir det ju att skära med vinkelslip och även att man hittar pannor som har exakt samma mått för min nuvarande läkt.
Jag behandlade ju taket med alg/mögelmedel förra året vilket gav mkt bra effekt. Min tanke nu är att under tidig vår spruta på lite till och efter ett par veckor blåsa av de mest utsatta pannorna med högtryckstvätt. Därefter måla med grundfärg och därefter svart täckfärg från Modotex.
Mitt stora problem är dock vad jag kan ha för kvm2 yta på taket? Som jag nämnde tidigare så tror jag varje våning är ca 80kvm2. Jag har ett ganska flakt (inte brant) tak som är valmat. Vad tror ni?
Redigerat:
Ja, det är ju ingen raketvetenskap. Fram med stege och tumstock.Roland112 skrev:
Du vet längden på huset? Du vet bredden på huset?
Mät då från takränna till nock. Och räkna varje yta för sig. Addera
Klicka här för att svara