Vilka egentliga nackdelar finns det att lägga om ett tak på vintern? Har pratat med en snickare av det gamla "gardet" Men kunde inte få förklarat varför man inte ska lägga om tak på vintern. Argumenten var mera "resultat blir inte bra", "det säger ju sig självt", "jag har erfarenhet". "det gör man bara inte".

Det enda problemet som jag känner till är att man måste se till att värma klisterremsan på pappen med en varmluftspistol eller liknande för att limmet ska hugga ordentligt. Förutom det är det ju nästan bara fördelar som de andra skriver. Kommer det snö är det bara att sopa bort den. Sen är det naturligtvis trevligare att jobba utomhus på våren och försommaren än vad det är mitt i vintern men det är ju mer ett klädrelaterat problem.

Precis vad jag läst om tex flexilight pro från Icopal.

Så det finns inget annat som gör att det blir ett sämre resultat?

haggan skrev:
Precis vad jag läst om tex flexilight pro från Icopal.

Så det finns inget annat som gör att det blir ett sämre resultat?
Den gamma typen av papp kan lätt spricka när det är kallt Men den nya typen som du nämner ovanför har inte doma problemen.

Så det finns egentligen inget som talar emot det. Förutom att det är jobbigt när det är kallt?

Det är nog mest ett arbetsmiljöproblem. Nederbörd i form av snö, risk för is och halka på taket. Kan vara lite svårt att hitta någon som vill göra jobbet på vintern.

Det går att lägga tak på vintern likaväl som på sommaren. Som sagts tidigare är snö att föredra än regn. Jag jobbar med tak året runt och har än så länge inte haft bekymmer med väder och vind så länge man planerar med presenningar och bra ställningar.

• Gilla
Mmhe71 och 1 till
  • Laddar…
M
A Alva10 skrev:
Tja!

Har en enkel fråga och det är helt enkelt bara den om det är någon fara att byta hustaket på vinter halvåret?
Får man fråga hir det gick med taket som lades vintertid nu när det gått ett decennium?

Det blev inget takbyte alls lång historia men grannen hotade med att ploga en stor vall med snö så inte firman kunde komma fram . Man Måste åka över hans mark för att komma nära stugan :) så det blev inget

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Fast detta var inte min tråd såg jag nu sorry:crysmile:

• Älska
Mmhe71
  • Laddar…
M
Jag ska lägga tak i december i år. Kan återkomma med hur det gick när det är klart.

M Mmhe71 skrev:
Jag ska lägga tak i december i år. Kan återkomma med hur det gick när det är klart.
Hoppas det gick bra, om det gick som planerat. Dela gärna dina erfarenheter. Idel öra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.