Hej!
Jag är nybliven ägare till ett gullringshus som är byggt -79 som har en platta där isoleringen i form av cellplast ligger på plattan. På plattan finns det även en plastduk.
Jag har idag kollat fukthalten på plattan, syll mm. där det konstaterades att plattan är relativt fuktig under plasten, men plattan ser ren och fin ut. Inga tendenser till byggspill på den och ingen avvikande doft.
Ovan plasten så är det ingen förhöjd luftfuktighet.
Däremot så ligger syllen under ytterväggarna direkt mot plattan vilket medför att den har en något förhöjd fukthalt. Syllen är inte tryckad och verkar inte vara påverkad av fukten på något sätt. Jag upplever ingen särskild doft från syllen, men det kanske är svårt att känna...
Eftersom jag redan i dagsläget har en hög fuktighet i syllen, trots att det är vinter samt att jag planerar att lägga in golvvärme, så är jag orolig att fukten kommer att öka ännu mer i syllen och att det kan medföra problem. Därför funderar jag på att byta syllen redan nu innan problem har uppdagats när jag ändå håller på att totalrenovera.
Är det någon som har gjort det tidigare och kan komma med lite tips & trix? Tanken är att göra det inifrån
Jag är nybliven ägare till ett gullringshus som är byggt -79 som har en platta där isoleringen i form av cellplast ligger på plattan. På plattan finns det även en plastduk.
Jag har idag kollat fukthalten på plattan, syll mm. där det konstaterades att plattan är relativt fuktig under plasten, men plattan ser ren och fin ut. Inga tendenser till byggspill på den och ingen avvikande doft.
Ovan plasten så är det ingen förhöjd luftfuktighet.
Däremot så ligger syllen under ytterväggarna direkt mot plattan vilket medför att den har en något förhöjd fukthalt. Syllen är inte tryckad och verkar inte vara påverkad av fukten på något sätt. Jag upplever ingen särskild doft från syllen, men det kanske är svårt att känna...
Eftersom jag redan i dagsläget har en hög fuktighet i syllen, trots att det är vinter samt att jag planerar att lägga in golvvärme, så är jag orolig att fukten kommer att öka ännu mer i syllen och att det kan medföra problem. Därför funderar jag på att byta syllen redan nu innan problem har uppdagats när jag ändå håller på att totalrenovera.
Är det någon som har gjort det tidigare och kan komma med lite tips & trix? Tanken är att göra det inifrån
Redigerat:
Bump
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
Om syllen inte är tryckt och inte fuktskadad så borde du väl kunna behålla syllen, om du ändå har alla golv öppna så skulle jag lyft upp huset såpass att det går att lirka under syllisolering under syllen.
Som sagt, att syllen är fuktig gör ingenting. Trä tar inte mycket skada av fukt, om det får torka ut med jämna mellanrum. Det är bara onödigt att byta den, om den verkar frisk i övrigt. Prioritera istället att få under syllisolering, om det går.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
Om du gör en sån åtgärd, fotografera åtgärden i varenda rum sen. Det är värt sjukt mycket om du skulle sälja huset sen, iaf. ur min synvinkel. Hade valt det huset framför ett likvärdigt utan syllisolering alla dagar i veckan.
Tack för alla tips!
Hur hade ni gått tillväga i detta fall för att byta ut syllen alt. få under plast runt hela huset?
Helst vill jag även bort med alla ingjutna reglar som verkar sitta med cc90cm ungefär.
Jag gissar att syllen endast sitter i den ingjutna regeln?
Väggens reglar är lättbalkar på 170mm, på andra sidan lättbalken så är det en skiva, gissningsvis asfaltboard som jag tyder det på ritningen. Enligt ritningen ser det dock enligt mig ut som att asfaltboarden ska gå längst ned på syllen, men samtidigt så tyder jag det på ritningen att det är 2st syllar 35x120 mot plattan dvs. 240mm.
Hur tolkar ni det? Förstår att det hade underlättat att vara där i verkligheten
Helst vill jag även bort med alla ingjutna reglar som verkar sitta med cc90cm ungefär.
Jag gissar att syllen endast sitter i den ingjutna regeln?
Väggens reglar är lättbalkar på 170mm, på andra sidan lättbalken så är det en skiva, gissningsvis asfaltboard som jag tyder det på ritningen. Enligt ritningen ser det dock enligt mig ut som att asfaltboarden ska gå längst ned på syllen, men samtidigt så tyder jag det på ritningen att det är 2st syllar 35x120 mot plattan dvs. 240mm.
Hur tolkar ni det? Förstår att det hade underlättat att vara där i verkligheten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I denna del av huset så har syllen en fuktkvot på 17, i andra delen av huset så har den en fuktkvot på 20 och som jag förstår det så påbörjar bakteriell tillväxt vid fuktkvot 17...T tergo skrev:
Plattan har plast ovanpå sig, men under plasten så är det RH95%, jag ska in med golvvärme och är orolig att detta kommer att påverka fukten i plattan ännu mer. Därför så känns det lika bra att göra detta nu då vi ändå håller på att renovera, istället för att behöva bryta upp golv när golvvärmen ligger där
Är det någon mer här inne som kan uttala sig om hur jag bör gå tillväga?
Jag har frilagt syllen från ovanliggande spånskiva idag och det är 2st syllar som är 35x85.
Jag har frilagt syllen från ovanliggande spånskiva idag och det är 2st syllar som är 35x85.
Vilken del funderar du över?M mattiasohult skrev:
Sätt horisontellt en regel, fäst den i alla bärande vertikala väggreglar, använd mekanisk domkraft(2 eller 3st) och lyft försiktigt för att avlasta syllen, kanske du redan då kan få in tjärpapp mellan syll och betong.
Detta är proceduren för att byta syll, man avlastar syllen från väggreglarna, kapar syllen, drar ut den och ersätter med ny.
Sök på syllbyte via Google och kolla bilder, domkraft kanske kan hyras annars finns det på Jula om du söker på Mekanisk domkraft.
Klicka här för att svara