Hej, jag tänkte byta syll på mitt sommarhus och tänkte lyfta det med hjälp av domkrafter.

Läst om många som använt domkrafter och frågan är hur många ton den måste klara av. I och med att det bara är den nedersta som skall bytas är ju höjdutrymmet väldigt begränsat och därmed antalet ton på domkraften? Tips och erfarenheter emottages tacksamt.

tänker du lyfta hela stugan på en gång eller bara en bit så att du kan byta den syllen och sen ta dem en och en?
Egentligen så är det ju också en fråga om hur många domkrafter du vill använda samtidigt.

Det är bara ena långsidan av huset som jag behöver byta syllen på, så jag tänkte ta dem bit för bit. Så själva lyftet kommer inte att bära hela huset utan bara den del som tillfälligt blir utan syll. Huset är ett stort tvåvåningshus med träreglar från 1920-talet.

Redigerat:
Då blev det lite vikt då. Jag var med och lyfta en del av en sommarstuga för att byta trasiga plintar i sommras. Då dög det gott med en biltema 10 ton men du borde nog ha några stycken plus antagligen en lämplig stålbalk så att du kan sprida ut trycket från domkrafterna på en större yta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.