Hej,
Köpte en ny strömbrytare (Renova-serien) som jag ville ersätta en gammal klenod med.
När jag monterade ned den gamla blev jag lite konfunderad då den endast är monterad med svarta kablar utan några markeringar på själva brytaren. Bifogar bild på den gamla och den nya och undrar om någon här vet vart resp tråd skall kopplas på den nya?

• Person håller en ny grönskalad Schneider elektrisk strömbrytare i förgrunden, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en demonterad gammal strömbrytare med utsatta svarta kablar och synliga skruvanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Är du säker på att det inte finns märkningar på den gamla brytaren? Det borde det göra. Har du kollat andra sidan?

Gissar att de två ledarna uppe till vänster ska in på "L", de två andra svarta in på var sin "pil ut".

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Den skruven som är kopparfärgad är sannolikt den som motsvarar L. Annars mäter man upp funktionen, om den inte går att se.

M MichaG skrev:
Hej,
Köpte en ny strömbrytare (Renova-serien) som jag ville ersätta en gammal klenod med.
När jag monterade ned den gamla blev jag lite konfunderad då den endast är monterad med svarta kablar utan några markeringar på själva brytaren. Bifogar bild på den gamla och den nya och undrar om någon här vet vart resp tråd skall kopplas på den nya?
Tack! Ska ta ett varv och kolla om det är koppar samt om det finns någon markering på andra sidan

Det ser ut som du har en trappkoppling? Kan du alltså styra en och samma loampa från två eller fler brytare på olika platser i rummet?

OM detta är en trappkoppling så, så är etompau's gissning troligen rätt. Och det blir inte farligt att testa, även om det skulle visa sig vara fel.

Är detta INTE en trappkoppling, så har du en eller två trådar "för mycket" till nuvarande brytare. Och okända ledare skall man aldrig unden några omständigheter labba/testa med, det kan bli farligt.

Efter som TS tänker sig att ersätta den med en kronbrytare så utgår jag från att den nuvarande är en kronbrytare och inte en trappbrytare.

Att den är märkt 5 visar också att det är en kronbrytare.

Oops, jag tittade inte tillräckligt på bilderna. Då är det inga problem att chansa på sagda gissning.

stort tack, får testa helt enkelt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.