Hej,
Jag tänkte byta strömbrytare i min lägenhet, men då jag inte är elektriker tänkte jag höra om någon på forumet har kunskapen.
Monterat idag sitter en Elko-strömbrytare. Jag har inhandlat Schneider strömbrytare. Lägger med 4 bilder.
Två frågor:
1. Får jag som lekman byta ut strömbrytare eller krävs det en elektriker?
2. Idag sitter det tre kablar i Elko-brytaren. Vart ska dessa tre kablar monteras in i Scheinder-brytaren?
stort tack på förhand!
Jag tänkte byta strömbrytare i min lägenhet, men då jag inte är elektriker tänkte jag höra om någon på forumet har kunskapen.
Monterat idag sitter en Elko-strömbrytare. Jag har inhandlat Schneider strömbrytare. Lägger med 4 bilder.
Två frågor:
1. Får jag som lekman byta ut strömbrytare eller krävs det en elektriker?
2. Idag sitter det tre kablar i Elko-brytaren. Vart ska dessa tre kablar monteras in i Scheinder-brytaren?
stort tack på förhand!
1: Ja, som lekman får man bl.a. byta strömbrytare OM man vet vad man gör ”så kallad nödig kännedom”.
2: Rita/skriv hur du tror/misstänker att det ska kopplas, så kan någon här säga om det är rätt.
Jag vill att du förstår vad det är du gör och inte bara kopplar efter någon ritning/beskrivning.
2: Rita/skriv hur du tror/misstänker att det ska kopplas, så kan någon här säga om det är rätt.
Jag vill att du förstår vad det är du gör och inte bara kopplar efter någon ritning/beskrivning.
Demmpa skrev:
Tack för din kommentar!
Jag antar att jag sätter den vita kabeln på L och de två svarta i var sitt hörn där uppe på pilarna.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Om du tittar på din gamla så sitter väl vit på Pil ut? Då är den tändtråd till lampan. De båda svarta ska sitta tillsammans på L.G GustenGurra skrev:
Vit på någon av pil ut beroende på om knappen ska tända om vippar uppåt eller nedåt.
Anslutningen märkt P är troligt fas (Phase) in.Två svarta ihopkollade, den ena går troligen vidare till någon annan brytare.
Uttaget märkt med pil ut går till lamputtaget.
Nya uttaget: dom två svarta till L, den vita till den kontakten märkt med pil ut som ger ström när brytaren står i det läge du vill den ska ge ström ut (börja med den som är märkt 1).
Så tänker jag...
Edit: tvåa på bollen
Uttaget märkt med pil ut går till lamputtaget.
Nya uttaget: dom två svarta till L, den vita till den kontakten märkt med pil ut som ger ström när brytaren står i det läge du vill den ska ge ström ut (börja med den som är märkt 1).
Så tänker jag...
Edit: tvåa på bollen
Klicka här för att svara