Hej!
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp från någon el-kunnig.
Jag håller på att byta ut en gammal strömbrytare mot en nyare. I dosan sitter tre svarta kablar – en verkar vara fas, och två blåa verkar vara tändtrådar eller möjligen något annat.
När jag testar olika kopplingar märker jag att om en av de svarta kablarna inte kopplas ihop med fas, så slutar något i källaren att fungera – det kan vara ett eluttag eller en lampa.
Någon som har koll på detta och kan ge lite vägledning?
Stort tack på förhand!
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp från någon el-kunnig.
Jag håller på att byta ut en gammal strömbrytare mot en nyare. I dosan sitter tre svarta kablar – en verkar vara fas, och två blåa verkar vara tändtrådar eller möjligen något annat.
När jag testar olika kopplingar märker jag att om en av de svarta kablarna inte kopplas ihop med fas, så slutar något i källaren att fungera – det kan vara ett eluttag eller en lampa.
Någon som har koll på detta och kan ge lite vägledning?
Stort tack på förhand!
De svarta är sannolikt inkommande fas och fas vidare till andra ställen. De blå är definitivt inte nollor efter som de sitter kopplade på brytaren.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Finns det en strömbrytare till som styr samma lampa? Din gamla strömbrytare ser nämligen ut att vara trappkopplad. Jag ser hur som helst ingen anledning till att gräva mer i detta.
Utan du behöver en ny trappströmbrytare, märkt med nr "6". Har du det?
Sedan behöver du en toppklämma typ Wago 221, fempolig.
Och du behöver 5-10 cm svart eller brun FK 1.5, eller om du kan sno från en gammal kabel.
Allt finns på t.ex Clas. Välj inte den billigaste trappströmbrytaren...
De tre svarta ska sitta ihop. Men strömbrytaren är ett dåligt ställe att göra detta. Två ledare går bra men inte tre. Därför behöver du en Wago där du kopplar samman alla svarta, plus drar en fjärde ledare till strömbrytaren. Den ska sitta på L på strömbrytaren (ev "pil in" beroende på vad för fabrikat du köpt)
Det två blå ska sitta på varsin "pil ut".
Var noggrann.
Utan du behöver en ny trappströmbrytare, märkt med nr "6". Har du det?
Sedan behöver du en toppklämma typ Wago 221, fempolig.
Och du behöver 5-10 cm svart eller brun FK 1.5, eller om du kan sno från en gammal kabel.
Allt finns på t.ex Clas. Välj inte den billigaste trappströmbrytaren...
De tre svarta ska sitta ihop. Men strömbrytaren är ett dåligt ställe att göra detta. Två ledare går bra men inte tre. Därför behöver du en Wago där du kopplar samman alla svarta, plus drar en fjärde ledare till strömbrytaren. Den ska sitta på L på strömbrytaren (ev "pil in" beroende på vad för fabrikat du köpt)
Det två blå ska sitta på varsin "pil ut".
Var noggrann.
Klicka här för att svara