Det gånger jag varit med min golvslipare på jobb som det där har han kört med överhanfsfräs och fräst bort det mesta för att sen ta det sista (i kanterna) stämjärn, det har då handlat om någon enstaka bit och så omfattande reparationer som i ditt fall men det är nog den vägen jag personligen hade gått på.