Hej,

Jag ska fräscha upp köket med att byta spiskåpa till min kryddhyllefläkt men är väldigt osäker kring vilken modell som är kompatibel.

Lägenheten betjänas alltså av mekanisk frånluft i form av kryddhyllefläkt från ca 1998 där frånluft förekommer i kök, badrum, wc/dusch. Fläkten är 60 cm bred. Enligt OVK-besiktningen så är både kryddhyllefläkt och spiskåpa av modell "Östberg".

Tanken är det endast ska vara ett lättare (och billigare) kosmetiskt ingrepp.

Jag sitter just nu på Frankes hemsida (https://www.franke.com/se/sv/hs/expertise/select-the-right-hood.html) och kliar mig huvudet om vilken typ av spiskåpa jag bör ha:
  • Spiskåpa - villa (-16);
  • Spiskåpa - lägenhet (-10);
  • Spiskåpa - lägenhet (-12); eller
  • Spiskåpa - villa (-14)?
Tacksam för all vägledning!

• Vit gammalmodig kryddhyllefläkt ovanför en spishäll i ett kök, föreslagen för utbyte för en estetisk uppgradering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av gammal kryddhyllefläkt med slitage och informationsetikett, redo för byte.
    Skapa konto
  • Gamla, nedslitna etiketter med teknisk information på en köksfläkt.
    Skapa konto
  • Gilla
onRun
  • Laddar…
Det är väl inte modellen som heter Östberg utan tillverkaren? Du kan inte ha en fläkt för villa, så av dessa antingen 10 eller 12. Föreningen brukar kunna ge tips; har du frågat styrelsen om råd?

OVK-rapporten hänvisar enbart till "modell Östberg". Jag kan förstås öppna upp kryddhyllan och kolla om det finns någon modellbeskrivning av kryddhyllefläkten där men osäker på huruvida det hjälper mig.

Angående att fråga styrelsen så sitter jag själv med i den och vet sedan tidigare att ingen tyvärr har koll på detta.

Hur gick det? Bytte du bara själva spiskåpan eller även den fyrkantiga lådan som fläkten är kopplad till?
Jag har förstått att ett av rören går till badrumsutsuget och ett ut från lägenheten. Det sistnämnda, kopplas det ihop med någon större fläkt på vinden? (En generell fråga, inte specifikt din lägenhet).
Tillhör den fyrkantiga lådan lådan föreningen eller är det "din"? Har betydelse då föreningen ansvarar för husets ventilation.

Är det någon annan som har erfarenhet av denna typ av fläkt? Den styr ju badrumsventilationen också. Tillhör den därför Brf föreningen?
Byter man den också när man byter kåpan?

BirgitS
O olotor skrev:
Tillhör den därför Brf föreningen?
Kan vara så, kolla i stadgarna eller hör med styrelsen/förvaltaren/fastighetsskötaren.
O olotor skrev:
Inte nödvändigt.
Om den tillhör föreningen så gör man det inte utan lov från styrelsen.

Claes Sörmland
O olotor skrev:
Är det någon annan som har erfarenhet av denna typ av fläkt? Den styr ju badrumsventilationen också. Tillhör den därför Brf föreningen?
Det står i stadgarna om det är föreningen som ansvarar för underhåll av fläktkåpan eller inte. Det vanliga är att det är föreningen som ansvarar för det med undantag för rengöring av fettfilter och kåpa som bostadsrättshavaren ansvarar för.

Vill du ändra på ventilationen i din lägenhet så krävs ett av styrelsen beviljat tillstånd för åtgärden före du genomför den. Ett krav i bostadsrättslagen. Styrelsen måste bevilja tillståndet om de inte har sakskäl för att vägra tillstånd om ändringen är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Styrelsen kan förena tillståndet med villkor, t ex gällande vem som utför ändringen eller att någon ska besiktiga den.

Tack för alla svar. Ska kolla med föreningen. Fläkten fungerar inte nu och vet inte om det är den fyrkantiga lådan som det trasiga sitter i eller något i spiskåpan. Om det är föreningens låda så lär det väl bli en kostnad som de får ta.

Nu är både kökskåpan och lådan som sitter ihop med den. Det bör vara samma fabrikat eftersom de lirar med varandra. Gjordes av ett proffs på föreningens bekostnad. Tog 1,5 timme.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.