Hej,
Jag ska fräscha upp köket med att byta spiskåpa till min kryddhyllefläkt men är väldigt osäker kring vilken modell som är kompatibel.
Lägenheten betjänas alltså av mekanisk frånluft i form av kryddhyllefläkt från ca 1998 där frånluft förekommer i kök, badrum, wc/dusch. Fläkten är 60 cm bred. Enligt OVK-besiktningen så är både kryddhyllefläkt och spiskåpa av modell "Östberg".
Tanken är det endast ska vara ett lättare (och billigare) kosmetiskt ingrepp.
Jag sitter just nu på Frankes hemsida (https://www.franke.com/se/sv/hs/expertise/select-the-right-hood.html) och kliar mig huvudet om vilken typ av spiskåpa jag bör ha:
Jag ska fräscha upp köket med att byta spiskåpa till min kryddhyllefläkt men är väldigt osäker kring vilken modell som är kompatibel.
Lägenheten betjänas alltså av mekanisk frånluft i form av kryddhyllefläkt från ca 1998 där frånluft förekommer i kök, badrum, wc/dusch. Fläkten är 60 cm bred. Enligt OVK-besiktningen så är både kryddhyllefläkt och spiskåpa av modell "Östberg".
Tanken är det endast ska vara ett lättare (och billigare) kosmetiskt ingrepp.
Jag sitter just nu på Frankes hemsida (https://www.franke.com/se/sv/hs/expertise/select-the-right-hood.html) och kliar mig huvudet om vilken typ av spiskåpa jag bör ha:
- Spiskåpa - villa (-16);
- Spiskåpa - lägenhet (-10);
- Spiskåpa - lägenhet (-12); eller
- Spiskåpa - villa (-14)?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
OVK-rapporten hänvisar enbart till "modell Östberg". Jag kan förstås öppna upp kryddhyllan och kolla om det finns någon modellbeskrivning av kryddhyllefläkten där men osäker på huruvida det hjälper mig.
Angående att fråga styrelsen så sitter jag själv med i den och vet sedan tidigare att ingen tyvärr har koll på detta.
Angående att fråga styrelsen så sitter jag själv med i den och vet sedan tidigare att ingen tyvärr har koll på detta.
Hur gick det? Bytte du bara själva spiskåpan eller även den fyrkantiga lådan som fläkten är kopplad till?
Jag har förstått att ett av rören går till badrumsutsuget och ett ut från lägenheten. Det sistnämnda, kopplas det ihop med någon större fläkt på vinden? (En generell fråga, inte specifikt din lägenhet).
Tillhör den fyrkantiga lådan lådan föreningen eller är det "din"? Har betydelse då föreningen ansvarar för husets ventilation.
Jag har förstått att ett av rören går till badrumsutsuget och ett ut från lägenheten. Det sistnämnda, kopplas det ihop med någon större fläkt på vinden? (En generell fråga, inte specifikt din lägenhet).
Tillhör den fyrkantiga lådan lådan föreningen eller är det "din"? Har betydelse då föreningen ansvarar för husets ventilation.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det står i stadgarna om det är föreningen som ansvarar för underhåll av fläktkåpan eller inte. Det vanliga är att det är föreningen som ansvarar för det med undantag för rengöring av fettfilter och kåpa som bostadsrättshavaren ansvarar för.O olotor skrev:
Vill du ändra på ventilationen i din lägenhet så krävs ett av styrelsen beviljat tillstånd för åtgärden före du genomför den. Ett krav i bostadsrättslagen. Styrelsen måste bevilja tillståndet om de inte har sakskäl för att vägra tillstånd om ändringen är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Styrelsen kan förena tillståndet med villkor, t ex gällande vem som utför ändringen eller att någon ska besiktiga den.
Tack för alla svar. Ska kolla med föreningen. Fläkten fungerar inte nu och vet inte om det är den fyrkantiga lådan som det trasiga sitter i eller något i spiskåpan. Om det är föreningens låda så lär det väl bli en kostnad som de får ta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden