Spis sönder! Kontakt elspis stift plombat? Ska byta den ! Har de nya spisarna sådana här kontakter? Vit elkabel med ojordat vägguttag liggande på ett brunmönstrat laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Likadan kontakt fast fullkopplade, alltså ett stift till. Du måste ha nolla framdragen i ditt uttag.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Likadan kontakt fast fullkopplade, alltså ett stift till. Du måste ha nolla framdragen i ditt uttag.
Tack! Och hur gör det man det?
 
R Rolleisak skrev:
Tack! Och hur gör det man det?
Ett gammalt, smutsigt vägguttag i ett hörn över ett trägolv. Slitet interiörfragment, svagt upplyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolleisak skrev:
[bild]
Borde det inte vara nolla i uttaget? Varför annars ta bort stiftet?
 
Din gamla spis använde inte nolla, du får öppna uttaget och kolla.
 
Det är helt riktigt att det borde finnas nolla i ditt uttag. Tyvärr gör det inte alltid det. Din gamla spis använder inte nollan. Därför saknas stiftet. Om den nya spisen kräver nolla vilket de flesta gör måste du kontrollera att det finns i uttaget.
 
A Avemo skrev:
Det är helt riktigt att det borde finnas nolla i ditt uttag. Tyvärr gör det inte alltid det. Din gamla spis använder inte nollan. Därför saknas stiftet. Om den nya spisen kräver nolla vilket de flesta gör måste du kontrollera att det finns i uttaget.
Tack! Vad händer om man ansluter ny spis och nollan inte finns? Går spisen sönder? Eller annat farligt?
 
Det är inte säkert att spisen går sönder om nollan saknas. Det beror på hur den är byggd. Men det är stor risk för det.
 
  • Gilla
Rolleisak
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är inte säkert att spisen går sönder om nollan saknas. Det beror på hur den är byggd. Men det är stor risk för det.
Tack! Sitter 3 proppar i rad för spis i proppskåpet! Kanske betyder 3 fas med nolla eller?
 
R Rolleisak skrev:
Tack! Sitter 3 proppar i rad för spis i proppskåpet! Kanske betyder 3 fas med nolla eller?
Nej, det betyder bara att det är trefas. För att veta om du har nolla i spisuttaget måste du öppna och/eller mäta (helst mäta).
 
  • Gilla
Rolleisak
  • Laddar…
Tackar för alla svar! Stressad! Julskinkan mm.God jul alla
 
R Rolleisak skrev:
Tack! Vad händer om man ansluter ny spis och nollan inte finns? Går spisen sönder? Eller annat farligt?
Räkna med att den går sönder, allt annat är ren tur.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.