Hej! Jag kan absolut ingenting om el så svara gärna som att ni svarar ett barn. Jag har en spis i lägenheten jag precis flyttade in i, stickproppen ser ut enligt nedan. Jag vill köpa en ny spis och vill veta vad jag ska kolla efter när jag köper en ny, kommer jag behöva en elektriker som byter ut kablar etc etc? Vill göra detta på billigaste och mest smärtfria sätt ska tilläggas.

Tack på förhand!

• Hand håller en stickpropp märkt "230V" framför en vit spis, som en del av en fråga om elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enkla svaret är att du kan köpa valfri spis som har denna stickpropp. Det är en spis-stickpropp för enfas, oftast av fabrikatet Norwesco ifall du behöver beskriva den för butiken.

Du behöver gå till en vitvarubutik som kan detta, och som kan förse dig med en spis med denna stickpropp, utan extra kostnad. Se upp med storvaruhus som elgiganten. Där kanske du kommer hem med en spis som saknar sladd öht.

Även om valet av spis är fritt så är dock inte användningen helt fri. Med endast enfas blir ni begränsade i hur mycket effekt som kan tas ut. Det går alltså inte att använda alla kokzoner samtidigt. Men det brukar räcka gott för normal matlagning.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E
@mmagnusson123 kan enligt egen utsago inget om el.
Lägenhet, troligen matad av blott 1 fas.

Lägg upp bild på elcentral och gruppförteckning så kan vi bekräfta detta.

Därefter måste du ta reda på ifall det finns några planer att dra fram 3-fas till alla lägenheter, börja med att prata med några i styrelsen om detta.

I värsta fall får du nöja dig med en 1-fasig spis, livet är inte alltid rättvist men du har kanske högt i tak och stuckaturer i gengäld.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.