18 942 läst ·
5 svar
19k läst
5 svar
Byta sida på karm
Hej.
Jag har en dörr som öppnas utåt från hallen (inåt till rummet) vilket gör att möbleringsytan i rummet blir mycket mindre då dörren år placerad i mitten ungefär. Jag tänkte därför byta så att dörren öppnas utåt från rummet. Kan man göra detta utan att sätta in en ny karm? Typ byta sidor på karmen utan att den förstörs?
Tips mottages gärna om hur detta kan göras, eller länka gärna till beskrivning om ni vet var det finns (ja, har googlet men hittar ej) =)

Jag har en dörr som öppnas utåt från hallen (inåt till rummet) vilket gör att möbleringsytan i rummet blir mycket mindre då dörren år placerad i mitten ungefär. Jag tänkte därför byta så att dörren öppnas utåt från rummet. Kan man göra detta utan att sätta in en ny karm? Typ byta sidor på karmen utan att den förstörs?
Tips mottages gärna om hur detta kan göras, eller länka gärna till beskrivning om ni vet var det finns (ja, har googlet men hittar ej) =)
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Det borde gå att vända på karmen men det beror på hur den sitter fast. Moderna karmar sitter med karmskruv som göms under små plastlock.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Gamla karmar är ofta spikade och foder platsmålade etc, så det är mera jobb, men även där bör det bara vara att kapa spikarna med tex tigersåg och vända dörren och sätta tillbaka den. Mera jobb än en modern karm, men fullt lösbart (har gjort det i ett rum hemma i hus från 1909. Att vända och vrida på delar i karmen tror jag inte på, inte heller tex flytta gångjärn. Våra "gamla" dörrar är heller inte "likformiga" utan "kilformade" så att de i ytterkanten är vinklade något för att (antar jag) minska springan när dörren är stängd men ändå inte ta i när den bakre kanten passerar karmen. (nya dörrar tror jag har helt raka sidor). Men vänder man hela paketet blir ju detta rätt. Värre är om man vill inte bara vända dörren utan byta från vänster till högerhängd men att den öppnas åt samma håll... Det funkar nog på en modern dörr men inte på en gammal...
Det går att ta loss och vända på hela dörrkarmen, men gångjärnen kommer då på andra sidan. Och då menar jag inte bara på andra sidan väggen...
En del äldre rejäla dörrkarmar har uttag för dörren på båda sidor, men då måste man flytta och passa in gångjärn och dörrlås. Förmodligen även på dörren om man vill att den ska öppna/stå öppen åt samma sida som innan, (fast på andra sidan väggen sas).
En del äldre rejäla dörrkarmar har uttag för dörren på båda sidor, men då måste man flytta och passa in gångjärn och dörrlås. Förmodligen även på dörren om man vill att den ska öppna/stå öppen åt samma sida som innan, (fast på andra sidan väggen sas).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden