6 250 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Byta radiator själv?
W WarHawk skrev:Okej. Att gänga går bort iallafall, det finns inte plats för gängkloppan på rören.
Om vi tar den enklaste lösningen först så behöver du veta hur långt ifrån väggen du kan få ut rören i detta läge. Jag tror att en 21-radiator brukar hamna 60mm från vägg med anslutningen. Mät vad du har i dagsläget och kontrollera om det verkar som att rören går att skjuta ut från väggen lite extra nu när golvet är öppet (Du kanske måste såga av regeln som ligger ann mot returen?). Om du kan få returen kring 45-50mm (helst 60mm, men det kanske är mycket begärt) från väggen så vore det bra. Mät nu också vad du har mellan övre och nedre anslutningen. Dvs där böjarna går in i radiatorn. Sedan går det att gå vidare.
Först och främst, tack! Det är grymt stötfångare ta del av allas kunnande och på sätt lära sig nåt nytt.
Anyhow, mätte lite grann, returen kommer på ca 80mm från vägg innan böjen mot väggen/ där den är inbockad, går det att ”bocka tillbaka”böjen på järnrör? Skickar med en bild förförklaring:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Om inte, bör det gå att få ut den till 45-50mm genom att knacka bort lite bruk i hålet i väggen och kapa lite på regeln.
c/c mellan inlopp och utlopp är ca 395mm
Precis, mellan de punkter du märkt ut. postade en bild på en radiator från ett tredje rum bredvid tidigt i tråden som är högre. Denna är 120x 40.W WarHawk skrev:
det är inte värt att försöka gå på sticket i rummet bredvid? Kommer behöva öppna golvet i det rummet oavsett, så om det underlättar kan jag göra det istället.
kastar in vvs ritningen om det kan vara till hjälp.
Logga in
Skapa konto
Jag hade försökt gå på där och sedan dragit ny alupex till radiatorn. Under förutsättning att det finns utrymme i golvet att få upp rören snyggt med hjälp av tex : https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-radbockstod-25/S Snabelhund skrev:Precis, mellan de punkter du märkt ut. postade en bild på en radiator från ett tredje rum bredvid tidigt i tråden som är högre. Denna är 120x 40.
det är inte värt att försöka gå på sticket i rummet bredvid? Kommer behöva öppna golvet i det rummet oavsett, så om det underlättar kan jag göra det istället.
kastar in vvs ritningen om det kan vara till hjälp.
[bild]
okej, var lite väl optimistisk kommer inte komma åt sticket om jag inte plockar upp merparten av golvet i nästa rum. Tror inte att jag vågar flytta ut returen heller, är risk att jag bryter röret i kopplingen isåfall iom att jag behöver vinkla hela röret.W WarHawk skrev:
Börjar bli lite less, kanske bara låter nuvarande sitta och struntar i att jag får ha lite högre framledning.
Du sa väl att du hade bra utrymme på höjden? Gör då så att du köper 18mm va kopplingar 2st, va stål för G10 rör 2st, 18x12 förminskningar 2 st, cu rör (kör på cu för det blir lättare att bocka med en skitbocknyckel än elf) 12mm 1st 2,5m, m22x12 radiatorkoppling 2st och en radiator i 21 utförande med koppel.
Då kapar du båda rören lika långa en bit ovanför golv och sedan s-bockar du 2 rör-bitar som passar. Se bara till att du verkligen har plats med en 18-koppling på tilloppsröret. Det ser ut att vara väldigt tight mot väggen? Bör inte vara några bekymmer.
Då när du får hem grejerna så kan du kolla hur mycket det bygger med en s-bock och kopplingarna för att kunna placera radiatorn på lämplig höjd.
Då kapar du båda rören lika långa en bit ovanför golv och sedan s-bockar du 2 rör-bitar som passar. Se bara till att du verkligen har plats med en 18-koppling på tilloppsröret. Det ser ut att vara väldigt tight mot väggen? Bör inte vara några bekymmer.
Då när du får hem grejerna så kan du kolla hur mycket det bygger med en s-bock och kopplingarna för att kunna placera radiatorn på lämplig höjd.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Laga eller byta radiator?
Värme allmänt -
Byta äldre radiatorrör
Värme allmänt -
Hjälp mig! Byta ut LLVP & Direktverkande-el mot LVVP med radiatorer
Värmepumpar -
Hjälp! Sågade i radiatorrör med multitool - byta trots att det inte läcker?
Byggmaterial & Byggteknik -
Byta gammal läkande radiator till ?
Värme allmänt