Vår gamla trotjänare - en elktrolux bänkmaskin ESF 2200 DW ger inte ifrån sig vattnet ordentligt. Inget fel på slangar eller köksavlopp. Gick några veckor efter filterrensning, men nu stannar maskinen efter en stund och är full med vatten. Fick ur vattnet med sughävert (tvi vale!) och liten tvättsvamp. Vet någon hur man tar sig in i maskinen för att komma åt pumpen och kolla att de är fri från skräp? Kort sagt - hur gör man "inbrott" i sin ägandes diskmaskin? Hittade instruktiva videos på nätet för andra fabrikat, och där kunde man komma ned genom "golvet" i diskutrymmet. Litet "rififi" över det hela. Men på min kära elektrolux har jag inte hittat någon metod att ta sig längre ned än till filtren och plocka ut dem. Behövs något specialverktyg? Finns någon diskret liten låsanordning, som jag ännu inte hittat trots idogt sökande inne i diskutrymmet med pannlampa och allt? Allt medan travarna av odisktat porslin bara växer och växer i höjden. I går åt vi på våra ostindiska väggtallrikar.:surprised:
 
Du får plocka ut maskinen och lägga omkull den, inbrott från undersidan, kontrollera/blåsa i nivåvattengivaren först,sedan kolla om det är något i avloppsslangen/pump som stoppar
 
J jonaserik skrev:
Du får plocka ut maskinen och lägga omkull den, inbrott från undersidan, kontrollera/blåsa i nivåvattengivaren först,sedan kolla om det är något i avloppsslangen/pump som stoppar
Tack jonaserik, jag gör ett försök. Möter mig mer än någorlunda normala tätningsproblem vid intrång i diskmaskinen den vägen? Reservdelar tycks finns även till drygt tio år gamla maskiner. Nu till verket, spännande! Har aldrig varit inne i en diskmaskin tidigare.:)
 
Nej inga tätnigsproblem , men vatten kommer att rinna ut på golvet när du lägger den på sidan, pass på avloppsslangen den är nästan full med vatten, så ett lyft ( pirra ) till badrummet är ingen dum ide
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nej inga tätnigsproblem , men vatten kommer att rinna ut på golvet när du lägger den på sidan, pass på avloppsslangen den är nästan full med vatten, så ett lyft ( pirra ) till badrummet är ingen dum ide
Hallå igen, jonaserik! Nu har jag lossat samtliga synliga skruvar, på diskmaskinens undersida. Men jag lyckas bara öppna luckan för elktroniken. Hur tar jag mig in till pumpen? Någon speciell låsning?:surprised:
 

Bästa svaret

Ber om ursäkt bommade att det är en bänkmaskin, fullvuxna har hål i botten för det mesta, kanske bara en dropplåt.
Du får försöka hitta någon väg in , baksidan eller så kanske den maskinen måste skruvas isär till atomer, ini maskinen finns ett litet hål i botten som vattennivån regleras med( en slang från den till en nivåvakt ) som heller reda på nivån, är det lite skit i den slangen så kan det bli vad som helst
 
P
du har en kinesk diskmaskin
Jag har slutat ta i dessa för de är helt värdelösa att ta i sär för att inte tala om ihop.
de är så bökiga att det inte ens går att förklara hur man skall gå till väga.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Tack nilseric för ett besked i rättan tid. Blir nog konservöppnare nästa!
 
Omöjligt att komma in i min Elektrolux utan plåtsax, skärbrännare och huggmejsel. Dock - undrens tid är törhända ännu inte helt förbi! På nätet hittade jag en quick fix för vrånga diskmaskiner, som inte vill släppa ur sig vattnet efter disk. Man blåser kraftigt med munnen i utloppsslangens bortre ända, omväxlande som man suger lika kraftigt. Smakar urrrk! Efter ett tag hördes ett gurglande ljud från maskinens innanmäte. Därefter fungerar maskinen precis som den ska. För säkerhets skull kan man gurgla sig själv efteråt för undvikande av råttsmak i munnen samt halsbrännma.:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.