3 861 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Byta proppskåp
Vad kostar det att låta en elektriker byta proppskåp från ett klassiskt gammalt, där det inte heller framgår vad propparna avser, till ett med automatsäkringar med inbyggd jordfelsbrytare?
Och en följdfråga: För att ha jordfelsbrytare, måste då husets väggkontakter vara jordade?
Och en följdfråga: För att ha jordfelsbrytare, måste då husets väggkontakter vara jordade?
Kostnaden beror på vilken sorts elinstallation du har idag:
Har du...
utanpåliggande kablar eller ledare i rör i väggen?
hur gamla är ledarna/kablarna (när är huset byggt)?
hur stor central har du idag?
har du flera elcentraler idag?
Dessutom får du räkna med felsökning på systemet om huset är av äldre system = högre arbetskostnad.
Nej, man behöver inte ha jordade uttag för att ha nytta av en JFB.
De flesta elektriker skulle nog vilja se din nuvarande central för att kunna ge en rimlig offert.
Har du...
utanpåliggande kablar eller ledare i rör i väggen?
hur gamla är ledarna/kablarna (när är huset byggt)?
hur stor central har du idag?
har du flera elcentraler idag?
Dessutom får du räkna med felsökning på systemet om huset är av äldre system = högre arbetskostnad.
Nej, man behöver inte ha jordade uttag för att ha nytta av en JFB.
De flesta elektriker skulle nog vilja se din nuvarande central för att kunna ge en rimlig offert.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Nej, vägguttagen behöver inte vara jordade JFB håller bara reda på ström som går ut och tillbaka till uttag och apparater. Fattas det någonstans så slår den ifrån.
Är det fel på det gamla klassiska? trasigt? för litet? utbyggt och lappat på?
Rent tekniskt så blir det inte bättre att byta från diazed (proppar) till automatare OCH det går att sätta jordfelsbrytare på en proppcentral.
Sedan skriver du automatsäkringar med inbyggd JFB vilket jag tolkar som personskyddsautomat, DET är onödigt "harigt" en eller två JFB för hela elcentralen räcker.
Protte
Rent tekniskt så blir det inte bättre att byta från diazed (proppar) till automatare OCH det går att sätta jordfelsbrytare på en proppcentral.
Sedan skriver du automatsäkringar med inbyggd JFB vilket jag tolkar som personskyddsautomat, DET är onödigt "harigt" en eller två JFB för hela elcentralen räcker.
Protte
En äldre elcentral med diazed är det inget fel på.. OM den används som den är dimensionerad för! 90% av fallen så är gamla centraler ful-utbyggda med två trådar på många säkringar.. ibland 3-4.. och minst två på varje jordskruv. Då är det inte speciellt bra!prototypen skrev:Nej, vägguttagen behöver inte vara jordade JFB håller bara reda på ström som går ut och tillbaka till uttag och apparater. Fattas det någonstans så slår den ifrån.
Protte
Du kan ju inte säga att personskyddsautomater är onödigt! Bäst vore att ha personskyddsautomater på alla grupper istället för säkringar! Fast det blir ju hemskt dyrt! Jag har 5st PSK i min central och en vanlig JFB.
Min elektriker tog 7h på sig, till en kostnad på 2300:-,
materialet gick på ca 2000 (Siemens, 27 DB, 3 personskyuddsautomater, 2HB, 1 hager jfb) + 900 för centralen (hager 3x18)
Så ca 5200:- totalt, mkt nöjd med priset.
materialet gick på ca 2000 (Siemens, 27 DB, 3 personskyuddsautomater, 2HB, 1 hager jfb) + 900 för centralen (hager 3x18)
Så ca 5200:- totalt, mkt nöjd med priset.
Nä det är inte bra, för skruvanslutningen i gängsäkringscentraler är väl avsedd för endast en tråd under varje skruv?Rrrrr skrev:
Men om man skulle behöva lägga två fasledare på skruven då?
T.ex. för att kablarna till den avsäkrade gruppen kommer från två håll och man inte vill ha en (onödig?) kopplingsdosa precis utanför centralen.
Kan man sätta en några cm lång FK på skruven och sen grena med en Wago?
Eller är det också förkastligt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Nu säger nuvarande regler att: gör som du vill men om det händer något......
Grena med wago är väl ett sådant fall. Är väl bättre än två under samma skruv men sämre än en dosa utanför som är sämre än 2 säkringar.
Protte
Grena med wago är väl ett sådant fall. Är väl bättre än två under samma skruv men sämre än en dosa utanför som är sämre än 2 säkringar.
Protte
Kabelskor är en elegant lösning om man vill lägga flera trådar under samma skruv.
Det är väl för att man inte ska få till skatbon i centalen som den inte får användas som kopplingsutrymme. Jag har med fasa sett amatörer draget alla rör till centalen för att där koppla ihop hela anläggningen.
Klicka här för att svara