2 391 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Byta port på industrifastighet bygglovspliktigt e.dyl?
Borde naturligtvis ställa frågor till min kommun, men tyvärr har inte byggnadskontoret visat hjälpsamhet vid någon fråga utan svarar så gott som alltid att de inte kan ge besked utan att frågan prövas och det blir då ansökningsförfarande kopplat till avgifter…
De har även uppmanat mig att begära förhandsbesked för triviala frågor och rycker på axlarna när man frågar om inte priset för sådant startar på 30.000:-.
Ringde Länsstyrelsen innan pandemiutbrottet och pratade med en jurist om svårigheten att få hjälp och utan att nämna vilken kommun så gissade hen rätt omgående…
… därför ställer jag frågor jag inte finner solklara till er i detta forum ❤️
Äger utanför detaljplan en industrifastighet med utbyggnad, vilken har en rullport som vilken jag planerar att byta ut mot en takskjutport som isolerar bättre. Den befintliga rullporten har en mörk färg och skjuts i sidled. Den nya porten är i obehandlad aluminium och skjuts upp mot taket. Bredd 3m, höjd 4m.
Krävs bygglov, bygganmälan och/eller ansökan om startbesked för byte av en sådan port?
Har en möjlighet att behålla rullporten utanför takskjutporten. Då ändras inte fasaden visuellt...
De har även uppmanat mig att begära förhandsbesked för triviala frågor och rycker på axlarna när man frågar om inte priset för sådant startar på 30.000:-.
Ringde Länsstyrelsen innan pandemiutbrottet och pratade med en jurist om svårigheten att få hjälp och utan att nämna vilken kommun så gissade hen rätt omgående…
Äger utanför detaljplan en industrifastighet med utbyggnad, vilken har en rullport som vilken jag planerar att byta ut mot en takskjutport som isolerar bättre. Den befintliga rullporten har en mörk färg och skjuts i sidled. Den nya porten är i obehandlad aluminium och skjuts upp mot taket. Bredd 3m, höjd 4m.
Krävs bygglov, bygganmälan och/eller ansökan om startbesked för byte av en sådan port?
Har en möjlighet att behålla rullporten utanför takskjutporten. Då ändras inte fasaden visuellt...
Normalt sett behövs det inte. Men kommunen kan ha infört vissa områdesbestämmelser som gör att det krävs bygglov.S Snurrpan skrev:Borde naturligtvis ställa frågor till min kommun, men tyvärr har inte byggnadskontoret visat hjälpsamhet vid någon fråga utan svarar så gott som alltid att de inte kan ge besked utan att frågan prövas och det blir då ansökningsförfarande kopplat till avgifter…
Sedan så byter ju folk dörrar och färg på dessa hej vilt inom detalplanerat område utan bygglov.
Om du låter den gamla porten vara kvar då gör du garanterat inget fel.
Men om du vill vara säker får du begära ut områdesbeståmmelserna så ska det i så fall stå där om det krävs bygglov eller ej.
Som redan nämnts skiljer det sig mellan kommuner, men om det är som i vår kommun är det bara att köra på, såvida kommunen inte har lagt några speciella restriktioner på just den fastigheten. Jag hade för någon vecka sedan en diskussion med en bygglovshandläggare om färgsättningen på vårt hus (en gård som kommunen anser "bevarandevärd" med färgsättning av fasaden beskriven i detaljplanen). Vi behövde söka bygglov för att byta färg på fasaden. Jag frågade om de behövde färgkoder för dörrarna också, men det behövdes inte då det bara var själva fasaden de brydde sig om. "Måla dem inte rosa bara, för då blir väl XX (antikvarien) sur."
Vi hade både antikvarien och folk från byggnadsnämnden här i ett annat ärende för ett par år sedan. När de såg att jag bytt ut en vit rullport i aluminium på vårt gamla timrade garage (fd bykstugan) till en mindre och svartmålad dubbeldörr i trä, var "snyggt!" den enda reaktion jag fick. Jag hade varken sökt bygglov eller anmält något, utan bara kört på.
Vi hade både antikvarien och folk från byggnadsnämnden här i ett annat ärende för ett par år sedan. När de såg att jag bytt ut en vit rullport i aluminium på vårt gamla timrade garage (fd bykstugan) till en mindre och svartmålad dubbeldörr i trä, var "snyggt!" den enda reaktion jag fick. Jag hade varken sökt bygglov eller anmält något, utan bara kört på.
Håller med föregående talare, kontakta din egen kommun för bästa svar.Hemmakatten skrev:
Jag räknade på sanktionsavgiften för fasadändring. För byte av en dörr på en komplementbyggnad får jag en sanktionsavgift på 6 037 kr. Sen tillkommer kostnad för bygglovet du blir ålagd att söka i efterhand.
Klicka här för att svara