Byggahus.se

Byta innertak i badrum - var hittar jag plattorna?

1. K
    Medlem · 4 inlägg
    Hej! I mitt badrum finns ett innertak som består av mjuka vita plattor upphängda på ett rutnät i plåt. Plattorna verkar bestå av någon form av glasfiberull eller liknande. Nu har de blivit solkiga och fula och jag skulle vilja byta dem. Men var hittar jag såna här plattor nånstans, vad kallas de? Är det dyrt? Tack på förhand!

2. V
    Snickerinörd · 6 212 inlägg
    Låter som ett typiskt "kontorstak". Ingen aning vad det heter men det låter som att det är dom vanliga plattorna man ofta ser i kontor och offentliga byggnader. Har du verkligen detta i ett badrum? Är det en lägenhet eller en villa?

3. Realdoolar
    Medlem · 383 inlägg
    Akustikplattor är vad du söker :)

4. K
    Medlem · 4 inlägg
    Hej, och tack för svaret! Det är en lägenhet, och såg ut så när jag flyttade in, men när jag hälsat på hos olika grannar har det sett likadant ut där, så jag antar att det sattes in i samband med stambytet för många år sen.

5. A
    Medlem · 11 782 inlägg
  6. T
    Medlem · 5 196 inlägg
    Väldigt lustigt med ett "kontorstak" i ett badrum, har jag aldrig sett eller hört talas om ens!

7. H
    Medlem · 77 inlägg
    Har liknande tak i min tvättstuga som ligger under badrummet. Anledningen till att tidigare ägare valde detta tak var nog för att komma åt el och kunna kolla rören utan att behöva riva innertaket. Kan du inte måla dina skivor? Det hade nämligen jag tänkt att göra när jag gör om tvättstugan eftersom de är gråa och fula.

8. A
    Medlem · 11 782 inlägg
    Inte alls ovanligt, framför allt kan man se det i hotellbadrum.

9. Viktor Cz.
    Medlem · 157 inlägg
    Viktigt att du väljer sk. Hygienplatta som är anpassad för att sitta i fuktiga utrymmen.