Hej,
Jag ska byta min stickpropp till spisen p.g.a att den har brunnit och blivit förstörd.
Även uttaget ser lite sargat ut så jag vill byta det med.
Jag tror att orsaken är överslag vid dålig kontakt ty proppen var inte intryckt ordentligt efter rengöring.
Nu till frågan: den gamla proppen har tre stift och jord, men jag kan inte hitta en likadan stickpropp
i affärer, utan alla jag har sett finns med 4 stift plus jord. Kan jag använda en med 4 stift i alla fall och inte
sätta någon tråd till det övre vänstra stiftet?
Det finns fem trådar till uttaget alltså även nollan, 3 faser, nolla och jord. Kabeln från spisen innehåller fyra trådar,
jag antar att det är 3 faser och jord.

Ja det går bra (y)

OK, tack för snabbt svar, är det så att det inte finns 3 stifts-proppar i handeln längre?

• Gilla
tomson
  • Laddar…
Jag tror aldrig jag sett en sådan. Det finns nog ingen marknad för att sälja två varianter av omkopplingsbara stickproppar, med och utan nollstift. Då skulle det i så fall även finnas en variant för hällar som saknar stiftet för en av faserna.

Ok, min Cylinda spis från 2008 har i alla fall en stickpropp med 3 stift plus jord,
men som sagt jag kan inte finna en sådan i handeln. Tack för nu, nu ska jag sätta på
min nya 4 stifts propp och hoppas på att det inte är något elfel i spisen som gjorde att det smälte proppen.

Jag mätte alla fem trådarna i vägguttaget och det gav rätta värden, från alla tre faserna till nolla och jord gav 230V,
och mellan två faser 395 V samt mellan jord och nolla 0.
Efter nytt vägguttag och ny stickpropp så fungerar spisen som den ska med ugn och grill och alla andra funktioner, skönt. Tack för era svar!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.