Hejsan!
Hus från 1970. Har renoverat löpande som behövs på lite äldre hus.
Nu börjar det bli dags för att byta panel. Väggen är regel med isolering och ca 3-4 mm masonit. Sedan stående panel som är 17mmx95.
Det har hållit helt ok med tanke på att tidigare ägare inte gjort nåt underhåll eller målat.
Enklast är för mig är att köpa brädor 17mm och grunda, montera och slutstryka. (Det verkar inte finnas färdiggrundade längre?) och sen ersätta dom som är dåliga. Tänkte kapa nån millimeter för att olja ändträt i samband med Målningen. FRÅGA; en del säger att 17 är för tunt för fasad och jag ska istället gå på 22mm. Vad tycker ni? Skillnaden för mig är ca dubbla virkeskostnade, behöver demontera bräderna som ”täcker” se bild 2. Men är det värt det?
Totalt är det ca 40st av 80 st som behöver bytas.
Kommer underhålla med målning och tvätt som sig bör. Räknar med att bo här till pension typ 20-30 år beroende på ekonomin 😉
Nu börjar det bli dags för att byta panel. Väggen är regel med isolering och ca 3-4 mm masonit. Sedan stående panel som är 17mmx95.
Det har hållit helt ok med tanke på att tidigare ägare inte gjort nåt underhåll eller målat.
Enklast är för mig är att köpa brädor 17mm och grunda, montera och slutstryka. (Det verkar inte finnas färdiggrundade längre?) och sen ersätta dom som är dåliga. Tänkte kapa nån millimeter för att olja ändträt i samband med Målningen. FRÅGA; en del säger att 17 är för tunt för fasad och jag ska istället gå på 22mm. Vad tycker ni? Skillnaden för mig är ca dubbla virkeskostnade, behöver demontera bräderna som ”täcker” se bild 2. Men är det värt det?
Kommer underhålla med målning och tvätt som sig bör. Räknar med att bo här till pension typ 20-30 år beroende på ekonomin 😉
Tack för svar! Är snart 50år och kommer bo kvar så länge vi kan. Är 2-plans, så länge benen håller så kommer vi bo kvar 😄.F fribygg skrev:
Såg att 17mm håller på att fasas ut från bygghandeln pga nyare standard, att 17 tenderar att spricka lättare än tjockare.
För mej är detta klädsel brädor. 17mm är nog ok men är väl inte standar nuförtiden. Ta en Morakniv och undersök samtliga brädor även underlocken. Var tuff med kniven.K Krejtos skrev:Hejsan!
Produkter som diskuteras: "Morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar! Stämmer bra, 17mm håller på och fasas ut. Kan inte hitta grundmålade 17mm. Så det blir ju extra jobb det med. Har kollat med kniven och det är ca 40 bräder utan 100 på den väggen som måste bytas.G Gammelgnistan skrev:
Mig veterligen så är 22mm standard idag. Ska du få en 17 mm bräda tillverkad, så hyvlas den ner från en 22mm bräda och blir således dyrare med tanke på råvaran och ställkostnaden för hyveln.
Så mitt förslag är om det rör sig om större mängder är att riva befintlig panel och panela nytt med med mellanstruken i valfri dimension och profil..
Fortsätter du med liknande panel, så kan du ju alltid spara några av de bra brädorna i 17mm till renovering av de andra väggarna.
Så mitt förslag är om det rör sig om större mängder är att riva befintlig panel och panela nytt med med mellanstruken i valfri dimension och profil..
Fortsätter du med liknande panel, så kan du ju alltid spara några av de bra brädorna i 17mm till renovering av de andra väggarna.
Tack för svar. Blir nog till att byta hela väggen. Lika bra att köra på den nya standardenS smulanski skrev:Mig veterligen så är 22mm standard idag. Ska du få en 17 mm bräda tillverkad, så hyvlas den ner från en 22mm bräda och blir således dyrare med tanke på råvaran och ställkostnaden för hyveln.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden