Hej Forumet,

Min garageport är av tidigare ägare utbytt till en vägg + dörr. Väggen mår inte så bra i nederkant, så den behöver åtgärdas.
Sliten vitmålad vägg och dörr med fönster ovanför, nederdelen av väggen visar tecken på skador. Brunt tegel syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband ligger mot en sliten träpanel som behöver repareras, assistans önskas kring utbyte av panelen under ett byggprojekt.
Skapa konto
Sprucken träpanel i garagenederkant med måttstock som visar skadan, behov av renovering.
Skapa konto

Jag tänkte först att det är väl bara ett litet jobb, och att jag skulle byta nedre panelen bara (den under plåten nedanför fönsterna), men efter en lite mer nogran undersökning ser jag att panelen i överkanten är spikad under plåten som nog sedan sitter spikad under övre panelen.
Trasig träpanel och svart plåt på en ombyggd garagevägg, med skador i nederkant, del av ett byggprojekt för att renovera väggen.
Skapa konto

Detta resulterar ju i att även den övre panelen måse tas ned för att jag ska kunna ta bort plåten för att sedan komma åt att byta den nedre panelen,vilket ju gör jobbet lite större.

Det jag skulle vija ha lite tankar om.

1. låter mitt antagande om att hela panelen måste rivas för att komma åt att byta den nedre rimligt?

2. existerande plåt tycker jag ser ok ut,så den borde väl kunna återanvändas?

3. Vilken typ av panel bör jag byta till, är nedan typ ett rimligt val?
https://www.bauhaus.se/z-panel-moelven-bekvam-grundmalad-22x120x3600-mm

4. någon annan approach jag borde överväga eller något annat jag ska ha i åtanke innan jag går igång med detta?

Tack ☺️

M m4n63 skrev:
1. låter mitt antagande om att hela panelen måste rivas för att komma åt att byta den nedre rimligt?
Ja, det förefaller som ett rimligt antagande.
Kanske går det att böja upp plåten och lirka ut brädorna men å andra sidan ser ju panelen på den övre delen inte heller så fräsch ut, så det är nog inte fel att byta allt. Dessutom så blir det samma typ av panel överallt vilket nog kommer att se bättre ut.

M m4n63 skrev:
2. existerande plåt tycker jag ser ok ut,så den borde väl kunna återanvändas?
Ja. Det ser du när du fått loss den, och under förutsättning att den kommer loss utan att bli allt för skadad/bucklig.

M m4n63 skrev:
3. Vilken typ av panel bör jag byta till, är nedan typ ett rimligt val?
Z-panel är väl kanske inte det bästa valet för stående panel. Annars är det väl en smaksak.

M m4n63 skrev:
4. någon annan approach jag borde överväga eller något annat jag ska ha i åtanke innan jag går igång med detta?
En liggande offerbräda längst ner vore inte fel. Panelen går ju ända ned till marken, som är hårdgjord, så det blir mkt markskvätt upp på fasaden nertill. Det bidrar starkt till att panelen oftast inte blir så långlivad.
Offerbrädan kan med fördel vara lika bred/hög som plåtblecket på dörren.

Linoljefärg rekommenderas.

• Gilla
m4n63
  • Laddar…
Jag tänker att väggen under plåten borde kläs meden fukttålig fibercementskiva istället för träpanel.

• Gilla
m4n63
  • Laddar…
Tack för alla tips 🙏.
Jag misstänker även efter lite noggrannare undersökning att det saknas luftspalt bakom panelen. Får nog helt enkelt riva ner panelen och förbereda mig på att det blir ett lite större jobb än vad jag tänkt mig ;-).

Om du väljer slamfärg eller linoljefärg är det inte nödvändigt med luftspalt bakom trät. Om du ersätter det skadade med fibercement eller plåt minskar du risken att behöva göra om jobbet i framtiden.

• Gilla
m4n63
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.