3 556 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Byta oljepanna till ved. Extremt låg budget.
Jag har en sådan från 1986, grannen likaså. Acceptabelt effektiv och väldigt enkel att elda i och sköta om. Är ju odödlig tills det rostar igenom. Kör på den!H heimlaga skrev:Jag blev erbjuden den här pannan från 1992 med tillhörande 1500 liters tank för ett bra pris.
Pannan blev bortkopplad, tömd och utsläpad för två år sedan och har mestadels stått under en presenning sedan dess. Ackumulatortanken är fortfarande inkopplad med vatten i och kommer att monteras loss om en månad ungefär.
Är det någonting att satsa på?
Pannan har 70 liter vattenvolym. Effekten är 25kw på olja och 40kW på ved. Man kan sätta en oljebrännare i nedre luckan. Den ser relativt bra ut inuti och rosterna är hela och raka och inte brända. Halvmeters vedlängd. Tvåtums uttag uppe och nere för anslutning till tanken.
[bild]
[bild]
Ännu en gång. Behåll din gamlanya oljepanna och koppla in en förugn och ackumulatortank. Att byta till halvrisig kombipanna är helt enkelt en dålig idé.H heimlaga skrev:Det ser ut att bli ett slut på hyrandet och ett eget hus till slut.
Huset har ett riktigt självcirkulationssystem med grova svartrör och radiatorer allt draget synligt på ytan. Inga tecken på läckor eller problem. Stort praktiskt pannrum i källaren. Bra tegelskorsten.
Tyvärr "moderniserade" säljaren för 4-5 år sedan och slängde ut den gamla kombipannan från 50-talet och satte in en splitterny modern oljepanna. Fanskapet drar bortåt 3000 liter olja i året så vinden skall kallställas och pannan antingen byggas om eller bytas.
Tyvärr tycks själva pannan inte gå att bygga om för vedeldning. Konstruktionen är fel och eldrummet för litet.
Då återstår att antingen byta panna eller installera en förugn till exempel Warmax. Vilket alternativ det än blir så blir det någonting begagnat. Budgeten är extremt knapp. Vad skall jag spana efter?
Jag kom över ett restlager med krökar och muffar och junkturer och andra rördelar för skrotkilopris. Har möjlighet att köpa svartrör för rabatterat pris om jag inte hittar på skroten. En bekant har gängdon. Jag har hållit på med hampa och kitt förr så det skall gå bra bara jag får tag på någonting att installera.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad ska jag byta innertak till?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måste byta värmekälla Oljepanna till Bergvärme?
Värme allmänt -
Per Bolund: ”Det första jag gjorde var att slänga ut oljepannan och byta till pelletspanna”
Artikelkommentarer -
Byta från oljepanna, till vad?
Värme allmänt -
Byta ut oljepanna till??
Olja & El