Det ser ut att bli ett slut på hyrandet och ett eget hus till slut.

Huset har ett riktigt självcirkulationssystem med grova svartrör och radiatorer allt draget synligt på ytan. Inga tecken på läckor eller problem. Stort praktiskt pannrum i källaren. Bra tegelskorsten.

Tyvärr "moderniserade" säljaren för 4-5 år sedan och slängde ut den gamla kombipannan från 50-talet och satte in en splitterny modern oljepanna. Fanskapet drar bortåt 3000 liter olja i året så vinden skall kallställas och pannan antingen byggas om eller bytas.
Tyvärr tycks själva pannan inte gå att bygga om för vedeldning. Konstruktionen är fel och eldrummet för litet.

Då återstår att antingen byta panna eller installera en förugn till exempel Warmax. Vilket alternativ det än blir så blir det någonting begagnat. Budgeten är extremt knapp. Vad skall jag spana efter?

Jag kom över ett restlager med krökar och muffar och junkturer och andra rördelar för skrotkilopris. Har möjlighet att köpa svartrör för rabatterat pris om jag inte hittar på skroten. En bekant har gängdon. Jag har hållit på med hampa och kitt förr så det skall gå bra bara jag får tag på någonting att installera.

• Gilla
  • Älska
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det ser ut att bli ett slut på hyrandet och ett eget hus till slut.

Huset har ett riktigt självcirkulationssystem med grova svartrör och radiatorer allt draget synligt på ytan. Inga tecken på läckor eller problem. Stort praktiskt pannrum i källaren. Bra tegelskorsten.

Tyvärr "moderniserade" säljaren för 4-5 år sedan och slängde ut den gamla kombipannan från 50-talet och satte in en splitterny modern oljepanna. Fanskapet drar bortåt 3000 liter olja i året så vinden skall kallställas och pannan antingen byggas om eller bytas.
Tyvärr tycks själva pannan inte gå att bygga om för vedeldning. Konstruktionen är fel och eldrummet för litet.

Då återstår att antingen byta panna eller installera en förugn till exempel Warmax. Vilket alternativ det än blir så blir det någonting begagnat. Budgeten är extremt knapp. Vad skall jag spana efter?

Jag kom över ett restlager med krökar och muffar och junkturer och andra rördelar för skrotkilopris. Har möjlighet att köpa svartrör för rabatterat pris om jag inte hittar på skroten. En bekant har gängdon. Jag har hållit på med hampa och kitt förr så det skall gå bra bara jag får tag på någonting att installera.
Lycka till!

• Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
H heimlaga skrev:
Jag har hållit på med hampa och kitt förr så det skall gå bra bara jag får tag på någonting att installera
Roligt med vedanläggningar enligt min eget tyckande, byggde en större anläggning i mitt förra hus.

Men det är en kunskap som börjar dö ut med alla dess tips och trix i installationsförfarandet med tanke på den genomsnittliga åldern på rörisarna ökar.

Hur stor tankvolym tror du ditt hus behöver för att det ska vara halvdant smidigt för dig att elda med ved?

För ett par år sen var ju blocket väl bestyckad med flera komplett anläggningar för ved som skrotas till förmån för bergvärme.
Men det verkar skralt numera...

Som Rysk spion är väl invigd i förugnens välsignelse. Bara att docka till oljebrännaruttaget. Ett måste, är en ackumulatortank. Så stor som möjligt, för förugnar gillar hög arbetstemperatur för att fungera effektivt. Pyreldning är deras värsta fiende.
Trycklufttankar funkar utmärkt ifall du hittar sådana på skroten. Stora, så du minskar ytarean samt antalet kopplingar.

Spana på blocket efter kompletta något sånär moderna anläggningar. Tex solo innova eller något liknande. De kan man hitta för låga priser. Se till att få med då mycket som möjligt av kopplingar laddgrupper mm. Installerar man själv blir det inte dyrt.

Får du plats med en förugn så gå för det, i mitt tidigare boende så konverterade jag en CTC oljepanna med en begagnad Kenjon vedförugn och en acktank på 1700 liter, allt utom pannorna blev hemmabyggt av diverse skrot och nya rör och ventiler komplett med hemmasnickrad laddautomatik.
Till tanken hade jag stöttande elpatroner på 12kW då vi på den tiden hade två eltariffer (dyr/"billig")
Det fungerade förträffligt under alla år vi bodde kvar.

Redigerat:
TorpAnders TorpAnders skrev:
Får du plats med en förugn så gå för det, i mitt tidigare boende så konverterade jag en CTC oljepanna med en begagnad Kenjon vedförugn och en acktank på 1700 liter, allt utom pannorna blev hemmabyggt av diverse skrot och nya rör och ventiler komplett med hemmasnickrad laddautomatik.
Till tanken hade jag stöttande elpatroner på 12kW då vi på den tiden hade två eltariffer (dyr/"billig")
Det fungerade förträffligt under alla år vi bodde kvar.
Hade samma och det fungerade mycket väl.

Jag blev erbjuden den här pannan från 1992 med tillhörande 1500 liters tank för ett bra pris.

Pannan blev bortkopplad, tömd och utsläpad för två år sedan och har mestadels stått under en presenning sedan dess. Ackumulatortanken är fortfarande inkopplad med vatten i och kommer att monteras loss om en månad ungefär.
Är det någonting att satsa på?
Pannan har 70 liter vattenvolym. Effekten är 25kw på olja och 40kW på ved. Man kan sätta en oljebrännare i nedre luckan. Den ser relativt bra ut inuti och rosterna är hela och raka och inte brända. Halvmeters vedlängd. Tvåtums uttag uppe och nere för anslutning till tanken.
Gul panna från 1992 med rostfläckar och en tillverkningsskylt, del av ett diskussionsämne om hållbarhet och möjlighet till återanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orange vedpanna från 1992 med 25kW på olja och 40kW på ved, placerad utomhus mot röd vägg på träpallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H heimlaga skrev:
Jag blev erbjuden den här pannan från 1992 med tillhörande 1500 liters tank för ett bra pris.

Pannan blev bortkopplad, tömd och utsläpad för två år sedan och har mestadels stått under en presenning sedan dess. Ackumulatortanken är fortfarande inkopplad med vatten i och kommer att monteras loss om en månad ungefär.
Pannan har 70 liter vattenvolym. Effekten är 25kw på olja och 40kW på ved. Man kan sätta en oljebrännare i nedre luckan. Den ser relativt bra ut inuti och rosterna är hela och raka och inte brända. Halvmeters vedlängd. Tvåtums uttag uppe och nere för anslutning till tanken.
[bild]
[bild]
Förugnar är "da shit" till pannor för oljeeldning. Fungerar mycket bra mot en ackumulatortank. Har du bara plats framför pannan för en ugn, är det bara att slå till. Vedeldningsdelen är en nödlösning skulle jag tro. För det är väl ingen omvänd förbränning?

C
Intet Intet skrev:
För det är väl ingen omvänd förbränning?
Det är en viktig poäng när man kollar på gamla vedprylar.
Finns mycket gammalt mög med extremt dålig verkningsgrad. Visst kan man få dem billigt, men är det värt det om vedförbrukningen är den dubbla ens om man bara betalar med sin arbetsinsats för veden?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

[bild]
[bild]
Hej

Den fungerar säkert till vad du ska ha den till, även om den möjligtvis inte är lika ”effektiv” som en mer modern panna. Det är å andra sidan inte heller bara nackdelar med en mer klassisk panna - mindre elände som kan gå sönder (reglerutrustning, keramik osv) vilket är ganska trevligt!

Hade jag funderat på pannan hade jag innan köp bett att få provtrycka den med vatten. Dra fram den och ställ del lätt åtkomlig med en papp undertill, stumfyll pannan och proppa uttaget på toppen då den är riktigt full. Trycksätt den med 1.5 bar + 10-15%. Håll trycket någon timme och skärskåda både in och utvändigt ordentligt med ficklampa.

Mvh

S Stefan.o skrev:
Hej

Den fungerar säkert till vad du ska ha den till, även om den möjligtvis inte är lika ”effektiv” som en mer modern panna. Det är å andra sidan inte heller bara nackdelar med en mer klassisk panna - mindre elände som kan gå sönder (reglerutrustning, keramik osv) vilket är ganska trevligt!

Hade jag funderat på pannan hade jag innan köp bett att få provtrycka den med vatten. Dra fram den och ställ del lätt åtkomlig med en papp undertill, stumfyll pannan och proppa uttaget på toppen då den är riktigt full. Trycksätt den med 1.5 bar + 10-15%. Håll trycket någon timme och skärskåda både in och utvändigt ordentligt med ficklampa.

Mvh
En så gammal kombipanna borde kosta ingenting och då får man nog helt enkelt frakta hem den och provtryck senare. Ackumulatortanken, däremot.

Som sagt var. Heimlaga behöver en förugn också, eller stora mängder mycket billig ved.

Redigerat:
Intet Intet skrev:
En så gammal kombipanna borde kosta ingenting och då får man nog helt enkelt frakta hem den och provtryck senare. Ackumulatortanken, däremot.

Som sagt var. Heimlaga behöver en förugn också, eller stora mängder mycket billig ved.
Så kan det vara, tänkte bara att det känns lite onödigt att frakta hem pannan om den inte håller köparens mått!

Mvh

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B
Skulle säga att runt 1500kr för tank och panna är lagom. 0 för pannan och 1500 för tanken typ.

Kanske nån krona mer om tanken inte är tom, t.ex. om vv slinga eller beredare finns.

räkna med att byta ut den där pannan om 5år eller så. Jag hade höjt ambitionen lite och köpt en ättre begagnad panna, men förstår valet om det är tunt med pengar och man samtidigt har en oljepanna...

Om du har några planer på att få det godkänt av sotaren, så prata med honom. Vill minnas att man får byta panna från en icke miljögodkänd panna till en annan ej godkänd panna och fortfarande uppfylla lagen, så hade du haft en kombipanna idag (förbränning av ved) så tror jag det är lugnt. Annars tror jag formellt man ska uppfylla kraven på ny vedpanna, vilket är lite jobbigare, om man inte kunde elda ved där innan.

T
H heimlaga skrev:

[bild]
[bild]
Min morfar hade en sån panna fast utan möjlighet till oljebrännare, enligt mig(märk väl enligt mig, har inga siffror eller ngt) så var den relativt effektiv jämfört med många andra, så jag säger kör på om du inte hittar eller har råd med en panna med underförbränning eller omvänd förbränning, själv började jag med en gammal etna kombipanna och den du tänker på är flera gånger bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.