Tycker du skall bygga systemet på så vis, att Du lätt kan koppla in en värmepump vid senare tillfälle.

• Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Så kan det vara, tänkte bara att det känns lite onödigt att frakta hem pannan om den inte håller köparens mått!

Mvh
Frakten är att ta kärran med till arbetet och göra en 3 kilometers avstickare.

B BSOD skrev:
Skulle säga att runt 1500kr för tank och panna är lagom. 0 för pannan och 1500 för tanken typ.

Kanske nån krona mer om tanken inte är tom, t.ex. om vv slinga eller beredare finns.

räkna med att byta ut den där pannan om 5år eller så. Jag hade höjt ambitionen lite och köpt en ättre begagnad panna, men förstår valet om det är tunt med pengar och man samtidigt har en oljepanna...

Om du har några planer på att få det godkänt av sotaren, så prata med honom. Vill minnas att man får byta panna från en icke miljögodkänd panna till en annan ej godkänd panna och fortfarande uppfylla lagen, så hade du haft en kombipanna idag (förbränning av ved) så tror jag det är lugnt. Annars tror jag formellt man ska uppfylla kraven på ny vedpanna, vilket är lite jobbigare, om man inte kunde elda ved där innan.
I Finland är det inga problem med sotare.

Det blir förmodligen att fortsätta med att sota själv så det kan ta många år innan någon sådan figur kommer till gårds. Man får byta panna hur som helt i gamla installationer. Är man bra på att kringgå myndigheter och paragrafer brukar det gå med gammal panna i ny installation också. En bekant fick tag på en 40 år gammal oanvänd vedpanna och satte in den i nyinstallation för ungefär 10 år sedan och det gick igenom efter litet krångel.
Förresten vet knappast myndigheterna om att vedpannan i det här huset byttes mot oljepanna för några år sedan. Jag byter vedpanna mot vedpanna om någon frågar.

• Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
T Tamak skrev:
Min morfar hade en sån panna fast utan möjlighet till oljebrännare, enligt mig(märk väl enligt mig, har inga siffror eller ngt) så var den relativt effektiv jämfört med många andra, så jag säger kör på om du inte hittar eller har råd med en panna med underförbränning eller omvänd förbränning, själv började jag med en gammal etna kombipanna och den du tänker på är flera gånger bättre.
Budgeten är cirka 1000-2000 euro för hela installationen. Mer pengar än så finns helt enkelt inte. Jag är alltför känd i trakten för att lyckas med bankrån.

Jag funderar på att ta hem den och ställa den i en knut i maskinhallen och kommer det någonting bättre får den stå som reserv. Jämä pannor har ju Cortenplåt så de brukar tåla att stå i lager.

T
Vet inte hur det är för tillfället men när jag bytte senast fanns det mycket på findit, enda nackdeler var att de flesta var i larsmotrakten men du har väl lite närmare dit än mig kanske med tanke på dialekten du skriver på ibland?🤔

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Budgeten är cirka 1000-2000 euro för hela installationen. Mer pengar än så finns helt enkelt inte. Jag är alltför känd i trakten för att lyckas med bankrån.
Med den budgeten skulle jag ha installerat en värmepump istället (pengarna räcker garanterat till en luft/vatten-pump) och sålt ved för att finansiera elräkning och avskrivning.

T
Varför värmepump när man har tillgång till ved? Skulle aldrig falla mig in att göra något sånt...

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T Tamak skrev:
Varför värmepump när man har tillgång till ved? Skulle aldrig falla mig in att göra något sånt...
För att det är en enklare och smidigare uppvärmning? Men gillar man att hålla på med ved så får man såklart göra det.

Krilleman
E Einh skrev:
För att det är en enklare och smidigare uppvärmning? Men gillar man att hålla på med ved så får man såklart göra det.
Det ena behöver inte utesluta det andra som många verkar tro.

Elda när du är hemma och låt VP jobba när du är borta.

Den översta länken här ger en bra fingervisning (Även fast @heimlaga vill köra med ved)
https://varme.effecta.se/ladda-ner/principskisser

Jag har själv eldat med ved i tio år, inga bekymmer alls om man har acktankar som matchar husets behov.

Lista över nedladdningsbara dokument om ved- och värmepumpssystem från Effecta med datum och filstorlekar.

E Einh skrev:
Med den budgeten skulle jag ha installerat en värmepump istället (pengarna räcker garanterat till en luft/vatten-pump) och sålt ved för att finansiera elräkning och avskrivning.
Huset drar 30 000kwh per år, var hittat du en värmepump för under 2000 Euro som löser det? Dessutom i Österbotten som jag gissar är kallt som i Västerbotten ungefär.

M Mellanbarn skrev:
Huset drar 30 000kwh per år, var hittat du en värmepump för under 2000 Euro som löser det? Dessutom i Österbotten som jag gissar är kallt som i Västerbotten ungefär.
Vad spelar det för roll hur mycket huset drar? Ju högre elförbrukning desto mer besparing kan du få av en värmepump. Ja en luft/vatten får sämre COP på vintern men det blir fortfarande en rejäl besparing räknat på årsbasis.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Har man inte så mycket pengar till övers att lägga på värmesystemet, men tillgång till ved och inte ngt mot att lägga en del tid på vedarbete årligen så känns en vedpanna som ett ekonomiskt och bra val. Detta särskilt som trådskaparen fått fatt på en panna med ganska rejäl ackumulatortank för en billig slant.

Ska man ha värmepump i Väster eller Österbotten, eller norr om detta så är det nog endast bergvärme som kan kännas som en fullgod installation. MEN eftersom budgeten är mellan 1000 och 2000 euro så är det paket han fått fatt på BRA, bara pannan inte läcker som en tesil. Bergvärme med installation torde väl kosta kring 20k euro eller mer med borrhål….

Mvh

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Vad spelar det för roll hur mycket huset drar? Ju högre elförbrukning desto mer besparing kan du få av en värmepump. Ja en luft/vatten får sämre COP på vintern men det blir fortfarande en rejäl besparing räknat på årsbasis.
Du räknar helt bak och fram.
Vi har haft luftvärmepump och oljepanna i huset vi hyr. Båda blev för dyra att köra så vi byggde om den gamla oljepannan till vedpanna (Den modellen såldes i både olje- och ved-utförande på samma stomme) och sedan har vi eldat med ved.
Skall man sälja ved för att få pengar att mata luftvärmepumpen med måste man enligt min matematik hugga minst dubbelt mer ved i året än om man helt enkelt eldar med veden. Det kan rentav bli tre gånger mer. Försök hugga 100 kubik i året av vindfall och röjningar och annat som går att få gratis i några år på fritiden vid sidan av arbetet så skall vi se hur du mår!
Föräldrarnas hus skall också värmas så jag hugger ved till två hus.

Vid -30 grader ger en luftvärmepump obetydligt med värme fast den går för fullt hela tiden. Det var många nyblivna luftvärmepumpsfantaster som blev både besvikna och betydligt fattigare i förra vintras då vi hade mellan -30 och -35 en vecka och värmepumparna deras inte orkade hålla plusgrader i husen så vattenrören frös. Dessutom är det ohälsosamt för kroppen att ha minusgrader inomhus i bostaden.
En kamrat som värmer sin lila verkstad med luftvärmepump insåg att han betalade mer i dygnet för att värma den lilla verkstaden än företaget drog in om dagen då han arbetade heltid där.

T Tamak skrev:
Vet inte hur det är för tillfället men när jag bytte senast fanns det mycket på findit, enda nackdeler var att de flesta var i larsmotrakten men du har väl lite närmare dit än mig kanske med tanke på dialekten du skriver på ibland?🤔
Jåå. He ji bara 100 km jedan ti Larsmo. Ja ska leit å skoåd.

• Gilla
Tamak och 1 till
  • Laddar…
@heimlaga

Har du letat eller funderat på en förugn.
Inte nog med att den fungerar som en oljebrännare, den klarar också av att förbränna det mesta om det slängs in överst.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.