103 179 läst ·
55 svar
103k läst
55 svar
Byta ojordad stickpropp till jordad själv?
Men vad är det för skillnad på eurokontakt och nuvarande stickkontakt förutom att eurokontakten går in i ett jordat uttag,utan att tillföra någon jordning till vad det nu är anslutet till?Mikael_L skrev:
Lite kul inlägg.
Samt att med ett visst allvar så belyser det en intressant sak.
Det är ju direkt rent förbjudet att bygga om den där lampan genom att bara skruva på en jordad stickpropp, eller byta till ett Euro-sladdställ, eller t.o.m att fila på stickproppen tills den går att sätta in i ett jordat uttag.
Det är inte heller lämpligt att göra något av det ovanstående, då det ökar risken mätbart att en elolycka med tragisk utgång sker.
Men, dock är det helt lagligt att trycka in lite najtråd som håller värmeljus eller stearinljus i lampan och ger ljus på det viset. Trots att just detta troligen faktiskt är den farligaste lösningen av alla.![]()
Vad är risken med att går i ett jordat uttag, förutom att jord inte är anslutet?
Redigerat:
Den bästa lösningen har nämnts innan. Många har en skrotad jul-dokorationsbelysning, där sitter en transformator med tillhörande sladd på 5-6 meter.
Helt riskfritt kan man sätt dit en LED lampa på 12V och skarva ihop befintlig kabel t.o.m. med en ”sockerbit” eller u-båt.
Helt riskfritt kan man sätt dit en LED lampa på 12V och skarva ihop befintlig kabel t.o.m. med en ”sockerbit” eller u-båt.
Ska man förstå detta med jordade uttag resp ojordade måste man först ägna några tankar om skyddsmetoderna.
"Vi" har bestämt att det ska finnas två skyddsbarriärer mot att få ström i sig.
Den första barriären är typ alltid (för vårt vidkommande) isoleringen runt själva kopparledaren, den isoleringen som brukar vara brun, svart, blå osv.
Sen till detta ska det finnas ytterligare ett skydd, så att ett enkelfel inte kan orsaka att vi får skadlig ström i oss.
När det gäller elledningar så blir det helt enkelt ett isoleringsskikt till, för det mesta.
Detta innebär att i en kabel så är det vita (eller svarta) plasthöljet runt de färgglada ledarna skyddsbarriär nummer två. När vi drar FK i rör, så är det själva röret i sig som är barriär nummer två, nu snackar jag alltså plaströr.
När kabeln slutar i en dosa eller elcentral, eller bakom eller i en apparat så måste man fortsätta med skydd med två barriärer. T.ex. att dosan eller centralen är av plast, eller om de är av plåt så skall metallen skyddsjordas. För det är en annan skyddsmetod, skyddsjordning. Om metallen blir strömförande så löser säkringen på en bråkdel av sekund, och ingen dör.
Nu har jag tagit upp två skyddsmetoder, dubbel isolering eller skyddsjordning.
Till detta har vi ännu en, SELV, som betyder Safety Extra Low Voltage, och är i praktiken svenska och tyska namnet klenspänning (eller det är ELV, skyddsklenspänning är SELV), som är max 50V AC eller 120V DC.
Skillnaden mellan ELV och SELV är att tillverkaren av utrustning garanterar att följa en massa normer, regler och standarder så att det knappt finns någon risk att 230V letar sig ut även om produkten går sönder, och då är det SELV .
Nu har vi tre skyddsmetoder i vår kortlek, att spela ut, men det finns ännu en, den som TS lampa tillhör.
Men jag repeterar först.
Dubbel isolering, dvs allt har två lager med isolerande skydd runt ledarna.
Skyddsjordat, blir beröringsbar metall strömförande p.ga. ett första fel, så går säkringen snabbt p.g.a en ordentlig och säker jordförbindelse.
Låga spänningar, som inte kan skada.
Men den sista skyddsmetoden då ..
Den heter "isolerad miljö", och går ut på att det inte är farligt att få kontakt med höga spänningar så länge man är isolerad själv, dvs inte i kontakt med något så att man utgör en del av strömkrets.
Ungefär som att fåglar kan sitta på både 10.000V och 400.000 V ledningar utan att direkt falla döda ner.
Och just den skyddsmetoden är det när vi har ojordade uttag, eller lampor och andra apparater som har samma stickpropp som TS.
Numera, sedan 1994, är denna skyddsmetod ej tillåten (av goda skäl, borde förbjudits 50 tidigare).
Men de flesta hus från 1993 eller tidigare har alltså en massa ojordade uttag.
Om elektrikern gjorde jobbet helt korrekt skulle elektrikern egentligen mätt isolationsresistansen på golv och väggar samt varit noga med att absolut inga jordade föremål fanns i rummet, innan hen installerade ojordade uttag. Hur det nu var med detta kan diskuteras, men tämligen säkert är att det mycket mycket sällan mättes något. Egentligen var det faktiskt så att de flesta elektriker inte ens förstod sig på denna skyddsmetod.
Men när en isolerad miljö är helt korrekt installerad, då är det faktiskt riskfritt att ta på en strömförande ledare, det ska knappt ens kännas ett litet pirr. Och då är det alltså OK att använda undermåligt isolerade och skyddade lampor och apparater som t.ex. den lampa TS köpt på loppisen.
Om en ledare skavs av och hela lampan blir strömförande så dör ingen ändå, inte en chans.
Men problemen med skyddsmetoden är många.
Om man t.ex. river ur trägolvet i hallen och lägger klinker, då blir skyddsmetoden värdelös, den som tar i den strömförande lampan kan dö. Vem kommer ihåg att byta alla uttag till jordade bara för att man byter golv?
När folk behövde lite bättre ljus för att mecka med bilen, så filade man på kontakten eller bytte den till en jordad, så lampan gick att använda utomhus eller i garaget, och skapade på sätt en dödsfälla.
Och det är just detta som någon forummedlem tyckte att man kunde göra.
Idag dör det ca en person om året utav el, strömgenomgång.
Detta beror allra mest på bättre elmaterial, att nästan allt är dubbelisolerat och att klass 0 (isolerad miljö) förbjudits och nästan försvunnit.
Under den finaste glansperioden, ca 1940-1960, dog ca 50 personer om året, och vi omgav oss med mindre mängd el då också. Jag tippar att något runt 20-40% av dessa var dödsfall orsakade av klass0 apparater som blev strömförande och tog ihjäl den som höll eller kom åt den.
Klass0 är namnet på en apparat som har skyddsmetoden "isolerad miljö", och kontakten på TS lampa är följaktligen en klass 0 stickpropp.
"Vi" har bestämt att det ska finnas två skyddsbarriärer mot att få ström i sig.
Den första barriären är typ alltid (för vårt vidkommande) isoleringen runt själva kopparledaren, den isoleringen som brukar vara brun, svart, blå osv.
Sen till detta ska det finnas ytterligare ett skydd, så att ett enkelfel inte kan orsaka att vi får skadlig ström i oss.
När det gäller elledningar så blir det helt enkelt ett isoleringsskikt till, för det mesta.
Detta innebär att i en kabel så är det vita (eller svarta) plasthöljet runt de färgglada ledarna skyddsbarriär nummer två. När vi drar FK i rör, så är det själva röret i sig som är barriär nummer två, nu snackar jag alltså plaströr.
När kabeln slutar i en dosa eller elcentral, eller bakom eller i en apparat så måste man fortsätta med skydd med två barriärer. T.ex. att dosan eller centralen är av plast, eller om de är av plåt så skall metallen skyddsjordas. För det är en annan skyddsmetod, skyddsjordning. Om metallen blir strömförande så löser säkringen på en bråkdel av sekund, och ingen dör.
Nu har jag tagit upp två skyddsmetoder, dubbel isolering eller skyddsjordning.
Till detta har vi ännu en, SELV, som betyder Safety Extra Low Voltage, och är i praktiken svenska och tyska namnet klenspänning (eller det är ELV, skyddsklenspänning är SELV), som är max 50V AC eller 120V DC.
Skillnaden mellan ELV och SELV är att tillverkaren av utrustning garanterar att följa en massa normer, regler och standarder så att det knappt finns någon risk att 230V letar sig ut även om produkten går sönder, och då är det SELV .
Nu har vi tre skyddsmetoder i vår kortlek, att spela ut, men det finns ännu en, den som TS lampa tillhör.
Men jag repeterar först.
Dubbel isolering, dvs allt har två lager med isolerande skydd runt ledarna.
Skyddsjordat, blir beröringsbar metall strömförande p.ga. ett första fel, så går säkringen snabbt p.g.a en ordentlig och säker jordförbindelse.
Låga spänningar, som inte kan skada.
Men den sista skyddsmetoden då ..
Den heter "isolerad miljö", och går ut på att det inte är farligt att få kontakt med höga spänningar så länge man är isolerad själv, dvs inte i kontakt med något så att man utgör en del av strömkrets.
Ungefär som att fåglar kan sitta på både 10.000V och 400.000 V ledningar utan att direkt falla döda ner.
Och just den skyddsmetoden är det när vi har ojordade uttag, eller lampor och andra apparater som har samma stickpropp som TS.
Numera, sedan 1994, är denna skyddsmetod ej tillåten (av goda skäl, borde förbjudits 50 tidigare).
Men de flesta hus från 1993 eller tidigare har alltså en massa ojordade uttag.
Om elektrikern gjorde jobbet helt korrekt skulle elektrikern egentligen mätt isolationsresistansen på golv och väggar samt varit noga med att absolut inga jordade föremål fanns i rummet, innan hen installerade ojordade uttag. Hur det nu var med detta kan diskuteras, men tämligen säkert är att det mycket mycket sällan mättes något. Egentligen var det faktiskt så att de flesta elektriker inte ens förstod sig på denna skyddsmetod.
Men när en isolerad miljö är helt korrekt installerad, då är det faktiskt riskfritt att ta på en strömförande ledare, det ska knappt ens kännas ett litet pirr. Och då är det alltså OK att använda undermåligt isolerade och skyddade lampor och apparater som t.ex. den lampa TS köpt på loppisen.
Om en ledare skavs av och hela lampan blir strömförande så dör ingen ändå, inte en chans.
Men problemen med skyddsmetoden är många.
Om man t.ex. river ur trägolvet i hallen och lägger klinker, då blir skyddsmetoden värdelös, den som tar i den strömförande lampan kan dö. Vem kommer ihåg att byta alla uttag till jordade bara för att man byter golv?
När folk behövde lite bättre ljus för att mecka med bilen, så filade man på kontakten eller bytte den till en jordad, så lampan gick att använda utomhus eller i garaget, och skapade på sätt en dödsfälla.
Och det är just detta som någon forummedlem tyckte att man kunde göra.
Idag dör det ca en person om året utav el, strömgenomgång.
Detta beror allra mest på bättre elmaterial, att nästan allt är dubbelisolerat och att klass 0 (isolerad miljö) förbjudits och nästan försvunnit.
Under den finaste glansperioden, ca 1940-1960, dog ca 50 personer om året, och vi omgav oss med mindre mängd el då också. Jag tippar att något runt 20-40% av dessa var dödsfall orsakade av klass0 apparater som blev strömförande och tog ihjäl den som höll eller kom åt den.
Klass0 är namnet på en apparat som har skyddsmetoden "isolerad miljö", och kontakten på TS lampa är följaktligen en klass 0 stickpropp.
Redigerat av moderator:
Tack för svar Mikael! Helt mållös faktiskt. Intressant läsning.Mikael_L skrev:
Ska man förstå detta med ojordade uttag resp ojordade måste man först ägna några tankar om skyddsmetoderna.
"Vi" har bestämt att det ska finnas två skyddsbarriärer mot att få ström i sig.
Den första barriären är typ alltid (för vårt vidkommande) isoleringen runt själva kopparledaren, den isoleringen som brukar vara brun, svart, blå osv.
Sen till detta ska det finnas ytterligare ett skydd, så att ett enkelfel inte kan orsaka att vi får skadlig ström i oss.
När det gäller elledningar så blir det helt enkelt ett isoleringsskikt till, för det mesta.
Detta innebär att i en kabel så är det vita (eller svarta) plasthöljet runt de färgglada ledarna skyddsbarriär nummer två. När vi drar FK i rör, så är det själva röret i sig som är barriär nummer två, nu snackar jag alltså plaströr.
När kabeln slutar i en dosa eller elcentral, eller bakom eller i en apparat så måste man fortsätta med skydd med två barriärer. T.ex. att dosan eller centralen är av plast, eller om de är av plåt så skall metallen skyddsjordas. För det är en annan skyddsmetod, skyddsjordning. Om metallen blir strömförande så löser säkringen på en bråkdel av sekund, och ingen dör.
Nu har jag tagit upp två skyddsmetoder, dubbel isolering eller skyddsjordning.
Till detta har vi ännu en, SELV, som betyder Safety Extra Low Voltage, och är i praktiken svenska och tyska namnet klenspänning (eller det är ELV, skyddsklenspänning är SELV), som är max 50V AC eller 120V DC.
Skillnaden mellan ELV och SELV är att tillverkaren av utrustning garanterar att följa en massa normer, regler och standarder så att det knappt finns någon risk att 230V letar sig ut även om produkten går sönder, och då är det SELV .
Nu har vi tre skyddsmetoder i vår kortlek, att spela ut, men det finns ännu en, den som TS lampa tillhör.
Men jag repeterar först.
Dubbel isolering, dvs allt har två lager med isolerande skydd runt ledarna.
Skyddsjordat, blir beröringsbar metall strömförande p.ga. ett första fel, så går säkringen snabbt p.g.a en ordentlig och säker jordförbindelse.
Låga spänningar, som inte kan skada.
Men den sista skyddsmetoden då ..
Den heter "isolerad miljö", och går ut på att det inte är farligt att få kontakt med höga spänningar så länge man är isolerad själv, dvs inte i kontakt med något så att man utgör en del av strömkrets.
Ungefär som att fåglar kan sitta på både 10.000V och 400.000 V ledningar utan att direkt falla döda ner.
Och just den skyddsmetoden är det när vi har ojordade uttag, eller lampor och andra apparater som har samma stickpropp som TS.
Numera, sedan 1994, är denna skyddsmetod ej tillåten (av goda skäl, borde förbjudits 50 tidigare).
Men de flesta hus från 1993 eller tidigare har alltså en massa ojordade uttag.
Om elektrikern gjorde jobbet helt korrekt skulle elektrikern egentligen mätt isolationsresistansen på golv och väggar samt varit noga med att absolut inga jordade föremål fanns i rummet, innan hen installerade ojordade uttag. Hur det nu var med detta kan diskuteras, men tämligen säkert är att det mycket mycket sällan mättes något. Egentligen var det faktiskt så att de flesta elektriker inte ens förstod sig på denna skyddsmetod.
Men när en isolerad miljö är helt korrekt installerad, då är det faktiskt riskfritt att ta på en strömförande ledare, det ska knappt ens kännas ett litet pirr. Och då är det alltså OK att använda undermåligt isolerade och skyddade lampor och apparater som t.ex. den lampa TS köpt på loppisen.
Om en ledare skavs av och hela lampan blir strömförande så dör ingen ändå, inte en chans.
Men problemen med skyddsmetoden är många.
Om man t.ex. river ur trägolvet i hallen och lägger klinker, då blir skyddsmetoden värdelös, den som tar i den strömförande lampan kan dö. Vem kommer ihåg att byta alla uttag till jordade bara för att man byter golv?
När folk behövde lite bättre ljus för att mecka med bilen, så filade man på kontakten eller bytte den till en jordad, så lampan gick att använda utomhus eller i garaget, och skapade på sätt en dödsfälla.
Och det är just detta som någon forummedlem tyckte att man kunde göra.
Idag dör det ca en person om året utav el, strömgenomgång.
Detta beror allra mest på bättre elmaterial, att nästan allt är dubbelisolerat och att klass 0 (isolerad miljö) förbjudits och nästan försvunnit.
Under den finaste glansperioden, ca 1940-1960, dog ca 50 personer om året, och vi omgav oss med mindre mängd el då också. Jag tippar att något runt 20-40% av dessa var dödsfall orsakade av klass0 apparater som blev strömförande och tog ihjäl den som höll eller kom åt den.
Klass0 är namnet på en apparat som har skyddsmetoden "isolerad miljö", och kontakten på TS lampa är följaktligen en klass 0 stickpropp.
Ja och om du kollar in svaren i tråden om hur du bör göra, så har du faktiskt fått förslag på alla de tre kvarvarande skyddsmetoderna, nu när du inte kan/får använda "isolerad miljö", då det helt enkelt inte längre är det iom dina jordade uttag.
Någon tycker att du ska ha treledarkabel och ansluta jorden i ordentligt i metallen i din lampa.
(tänk bara på att allt som rimligtvis kan bli strömförande också ska jordas)
Någon tycker att du ska dubbelisolera allt, dvs inte ha enkelledare som kan skavas genom mot metall.
Någon tycker att du ska använda skyddsklenspänning.
Och alla dessa varianter är OK, och det som gäller om du vill följa reglerna, och minimera riskerna.
Jag har en lampa från min syrra här hemma, som jag snart ska ta mig tid att bygga om, om jag väljer skyddsjordat eller dubbelisolerat har jag inte bestämt än. Men det blir inte SELV i alla fall.
När jag tar tag i det så hade jag tänkt att skapa en tråd om'et. Så andra med dessa bryderier kan få lite tips och tankar om hur man kan gå tillväga.
Någon tycker att du ska ha treledarkabel och ansluta jorden i ordentligt i metallen i din lampa.
(tänk bara på att allt som rimligtvis kan bli strömförande också ska jordas)
Någon tycker att du ska dubbelisolera allt, dvs inte ha enkelledare som kan skavas genom mot metall.
Någon tycker att du ska använda skyddsklenspänning.
Och alla dessa varianter är OK, och det som gäller om du vill följa reglerna, och minimera riskerna.
Jag har en lampa från min syrra här hemma, som jag snart ska ta mig tid att bygga om, om jag väljer skyddsjordat eller dubbelisolerat har jag inte bestämt än. Men det blir inte SELV i alla fall.
När jag tar tag i det så hade jag tänkt att skapa en tråd om'et. Så andra med dessa bryderier kan få lite tips och tankar om hur man kan gå tillväga.
"Problemet" vid skyddsjordning är att lampans ALLA delar ska vara skyddsjordade, så det är inte säkert att det räcker med att ansluta jord på ett ställe i lampan. Det beror ju naturligtvis på hur lampan är byggd men det tål att påpekas då många tror att bara är att sätta dit en jordanslutning.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Och då skall man påpeka att bara för att de olika metalldelarna är ihopmonterade mot varandra så är det inte säkert att det är bra kontakt mellan delarna. Det kan finnas färg, transparen lack eller oxider som gör att delarna blir helt eller delvis isolerade från varandra. Så att ge sig på själv att skyddsjorda en bef. lampa kan vara vanskligt. En lampa som blir delvis jordad kan vara ännu farligare än att fuska helt med jorden. Då kanske du får en del strömförande, men har jordat delen precis bredvid, risken att samtidigt ta i den strömförande delen och den jordade delen blir hög.
Alla metalldelar i en lampa behöver inte alls skyddsjordas, utan bara de delar som kan bli strömförande vid ett enkelfel på kablar, strömbrytare, lampsocklar osv.
Det är inte alltid helt lätt att avgöra om så är fallet, men ibland är det jättelätt.
Ta som ett exempel metallringarna som håller samman de olika glasbitarna i en kristallkrona, de behöver inte skyddsjordas.
Men runt ev strömbrytare och lampsockeln är det antagligen svårast att avgöra behovet, så där får man vara uppmärksam, och hellre jorda lite för mycket än för lite vid osäkerhet.
Det är inte alltid helt lätt att avgöra om så är fallet, men ibland är det jättelätt.
Ta som ett exempel metallringarna som håller samman de olika glasbitarna i en kristallkrona, de behöver inte skyddsjordas.
Men runt ev strömbrytare och lampsockeln är det antagligen svårast att avgöra behovet, så där får man vara uppmärksam, och hellre jorda lite för mycket än för lite vid osäkerhet.
Mikael_L skrev:
Ja och om du kollar in svaren i tråden om hur du bör göra, så har du faktiskt fått förslag på alla de tre kvarvarande skyddsmetoderna, nu när du inte kan/får använda "isolerad miljö", då det helt enkelt inte längre är det iom dina jordade uttag.
Någon tycker att du ska ha treledarkabel och ansluta jorden i ordentligt i metallen i din lampa.
(tänk bara på att allt som rimligtvis kan bli strömförande också ska jordas)
Någon tycker att du ska dubbelisolera allt, dvs inte ha enkelledare som kan skavas genom mot metall.
Någon tycker att du ska använda skyddsklenspänning.
Och alla dessa varianter är OK, och det som gäller om du vill följa reglerna, och minimera riskerna.
Jag har en lampa från min syrra här hemma, som jag snart ska ta mig tid att bygga om, om jag väljer skyddsjordat eller dubbelisolerat har jag inte bestämt än. Men det blir inte SELV i alla fall.
När jag tar tag i det så hade jag tänkt att skapa en tråd om'et. Så andra med dessa bryderier kan få lite tips och tankar om hur man kan gå tillväga.
Galet bra skrivet!
Nyfiken, blev det någon tråd skrivet kring lampan du skulle bygga om?
Mikael_L skrev:
Perfekt söndagskvällsnöje!Mikael_L skrev:
Lägg gärna en ping i tråden om du får lite energi över och gör det. Tror flera hade varit intresserade.
BTW, du borde skriva en bok eller skapa en blogg med annonser innehållande liknande skrivningar som ovan.
Klicka här för att svara
