Hej!
Först inlägget här men har läst i många år.
Vi har precis köpt en sommarstuga på västkusten utanför Ljungkile. Stugan har varit i familjen sen Farfar och Farmor byggde den på 60-talet.
Stugan behöver rustas av mig och min sambo, och första steget är att måla fasaden och fönsterna.
Fasaden är belagd med fjällpanel och har alltid blivit målad med Cuprinol lasyr. Nu står vi valet och kvalet om vi ska fortsätta med samma eller byta till en täckfärg.
Idag upplevs fasaden som torr, lite sprucken och utan röta.
Huset ligger inte nära havet.
Tacksam om ni har inspel färgval och om ni tycker vi missar något.
Vi har precis köpt en sommarstuga på västkusten utanför Ljungkile. Stugan har varit i familjen sen Farfar och Farmor byggde den på 60-talet.
Stugan behöver rustas av mig och min sambo, och första steget är att måla fasaden och fönsterna.
Fasaden är belagd med fjällpanel och har alltid blivit målad med Cuprinol lasyr. Nu står vi valet och kvalet om vi ska fortsätta med samma eller byta till en täckfärg.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 899 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 899 inlägg
Gå till en färgbutik och rådgör är mitt tips.A aalexander skrev:Hej!
Tack för svar.
Jag gjorde precis som du skriver. Svaret var att all färg fungerar men att grundfärg före täckfärg rekommenderas.
Huset är till häften målare och vi är nöjda med resultatet. 😊
Jag gjorde precis som du skriver. Svaret var att all färg fungerar men att grundfärg före täckfärg rekommenderas.
Huset är till häften målare och vi är nöjda med resultatet. 😊
Jag har också precis köpt en stuga som liknar er och funderar på kulör. Vill ha ett mörkt brunsvart hus och tänkte först köra på en lasyr men har kommit fram till att täckfärg nog blir bättre. Kikar nu på JOTUN 0734 Brunsvart i matt utförande. Nyfiken på vad ni kommit fram till 😀A aalexander skrev:
vi körde Biltemas svarta fasadfärg. Ett år senaren och huset ser fortfarande nymålat ut, vi är mycket nöjda. Det enda jag ångrar är att jag inte målade alla brädor jag bytte på fasaden inna jag monterade dom. Jag får efterstryka med färg där vitt trä syns när brädorna drar ihop sig.
Jag tror vi kommer behöva byta alla solutsatta delar av fasaden helt inom 15 år, vi var därför inte överdrivet rädda när vi valde Biltemas färg.
Men, som sagt, färgen verkar fungera mycket bra hittills.
Jag använde en billig tryckspruta när jag målade, tog en bråkdel av tiden det skulle tagit annars. Rekommenderas!
Kan också tillägga att grannarna målar sitt hus med lasyr och det ser mycket fint ut.
Säg till om du undrar något!
Jag tror vi kommer behöva byta alla solutsatta delar av fasaden helt inom 15 år, vi var därför inte överdrivet rädda när vi valde Biltemas färg.
Jag använde en billig tryckspruta när jag målade, tog en bråkdel av tiden det skulle tagit annars. Rekommenderas!
Kan också tillägga att grannarna målar sitt hus med lasyr och det ser mycket fint ut.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Ljungskile? Kanske ta en semestertripp upp till Norge. Mycket billigare färg där än i Sverige.A aalexander skrev:vi körde Biltemas svarta fasadfärg. Ett år senaren och huset ser fortfarande nymålat ut, vi är mycket nöjda. Det enda jag ångrar är att jag inte målade alla brädor jag bytte på fasaden inna jag monterade dom. Jag får efterstryka med färg där vitt trä syns när brädorna drar ihop sig.
Vad kul att höra, stort tack för utförligt svar 😀A aalexander skrev:vi körde Biltemas svarta fasadfärg. Ett år senaren och huset ser fortfarande nymålat ut, vi är mycket nöjda. Det enda jag ångrar är att jag inte målade alla brädor jag bytte på fasaden inna jag monterade dom. Jag får efterstryka med färg där vitt trä syns när brädorna drar ihop sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden