A AndersS skrev:
Det är vanliga lysrör, inte LED.
Det är bra att veta. Det borde väl stå LED på förpackingen och eventuellt röret om det är LED?

J J-banan skrev:
Testa byt glimtändaren
Ok. Det ska jag göra.

S Slopy skrev:
Det är bra att veta. Det borde väl stå LED på förpackingen och eventuellt röret om det är LED?
Jajamen, det är tydligt.
Men jag hade även bytt till LED, de tänder direkt och är tysta.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Byt dom till LED armaturer. Finns för 299 kr på Jula. Mkt bättre.
Det beror på vad som finns och vilka det är som kostar 299 kr.

Z z_bumbi skrev:
Ja i TS fall om armaturerna är vettiga är det rimligaste att byta till LED-rör jämfört med att ge sig på att byta mot skräparmaturer likt många typ Jula m.fl.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Z z_bumbi skrev:
Dom är jättebra. Finns inget mer prisvärt..

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tycker verktygsbodens armatur för 291 kr ser vettigare ut

Farstatjej90
W whak skrev:
Tycker verktygsbodens armatur för 291 kr ser vettigare ut
Det verkar vara 1000 lumen mindre, vad är det som är bättre ?

Det verkar vara 1000 lumen mindre, vad är det som är bättre ?
Att man kan byta ut dom och inte behöver byta ut hela armaturen som på julas. Sedan kan man även byta till bättre rör

Farstatjej90
W whak skrev:
Att man kan byta ut dom och inte behöver byta ut hela armaturen som på julas. Sedan kan man även byta till bättre rör
Vad kostar det att byta ut dom?

Magnus E K
Fördelen med LED-lysrör är väl att man kan behålla gamla armaturen och slippa leka elektriker (men ibland behöver armaturen modifieras så då faller det också). Annars kan man ju köpa kompletta lampor (armatur med inbyggd ej utbytbar ljuskälla) för ungefär samma pris som enbart LED-lysrören, och då slipper man det tråkiga avlånga ljuset.

Det beror på var de ska används och vad man redan har monterat.
Jag föredrar t ex att antingen använda befintlig armatur eller montera paneler.
Befintlig då de oftast har mycket bättre reflektorer, att det bara är att ploppa in rören och att jag slipper måla om.
Paneler för att de är lägre och ger en annan sprdning av ljus, att de var billigare i inköp än julas är en bonus.
Kostnaden för ljusdioder är så försvinnande liten utslaget per använd timme, om de faktiskt håller utlovad livslängd, så priset blir en ganska liten faktor för de flesta.

Har ersatt med både nya avlånga LED-armaturer ett 10-tal och bytt till LED-rör i 120cm armaturer med 2 rör och sedan bara byta tändare, ett 15-tal.
Snabbast är att byta lysrören till LED, bäst ljus ger en "bra" LED-armatur. Julas, m.fl. liknande fungerar men är i smäckig plast, så de bästa jag satt upp var en dyrare modell från CO, se länk. De jag valt oberoende av typ har haft ljusfärg 4000k och har varit i garage, snickarrum och stall.
LED armatur

Vad kostar det att byta ut dom?
Hur långt är ett snöre ?

Har 6st lysrörsarmaturer i mitt garage med 2 rör i varje och det gick lysrör titt som tätt, bytte till Julas LED och har inte behövt tänka mer på dem. Kan starkt rekommendera dem. Följer med en dummy f.ö

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.