Försökt söka ifall detta ämne redan varit uppe men hittar intet.

Iaf, har en hängparasoll där linan nästintill gått av. Är det någon som vet om det går att byta? Synd att slänga allting om det går att byta en lina för några tior tänker jag.
Har ingen aning om märke tyvärr, följde med vid ett utemöbelsköp, därför kan jag inte ringa tillverkaren och fråga.
Har inte börjat pilla isär nåt än, är det helt omöjligt tänker jag att den får hänga med så länge det går istället för att "förstöra" ännu mer.
 
Åsa Lund
Bild vore fint?
 
Besök en persienn företag, dom har rätt lina.
 
Bild av paraplystomme med nästan avsliten lina som visar behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en parasollmekanism med en nästan av linan, utomhus med träd och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en nästan av linan på en persiennmekanism med rostigt utseende mot en bakgrund av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några bilder, förhoppningsvis klarnar min fråga. Som synes på första bilden är linan nästan av.
Kolla med en persienfirma var ett bra tips, tack för det! Frågan kvarstår dock - kan man gå iland med att byta?
 
Då är vi två som undrar
Vi har exakt samma typ av parasoll
Vårt är ca 5-7 år gammalt så jag gissar
Att det är på upphällningen av linan.
Hoppas du får svar så stjäla svaret :geek:
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Frågan kvarstår dock - kan man gå iland med att byta?
Använd gamla linan som ”dragtråd”
Kolla först hur lång den dehöver vara eller köp några meter extra. (Om man köper en extra i reserv så behövs den aldrig.;) Omvänd "Murphys lag"
 
Dålig på att återkoppla, gick ju busenkelt att byta lina. Operation succeeded.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Dålig på att återkoppla, gick ju busenkelt att byta lina. Operation succeeded.
Fick ni skruva isär något? Vi har en som linan gått av helt på.
 
K Kristina2 skrev:
Fick ni skruva isär något? Vi har en som linan gått av helt på.
Japp, "huset" där veven sitter. När ni öppnar där så ser ni att det är ett hål som linan skall löpa genom. Gör en knut så att den kan snurra upp sig när ni snurrar på veven. Ni fattar när ni öppnar. :)
 
Tack för svaret. Min man lyckades Byta lina men var lite bökigt för hålet var väldigt smalt och knuten fastnade. Han fick skruva isär hela grejen. Stugan är på västkusten där vi har parasollet och även om vi tar in det när vi inte är här så rostar allt.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Japp, "huset" där veven sitter. När ni öppnar där så ser ni att det är ett hål som linan skall löpa genom. Gör en knut så att den kan snurra upp sig när ni snurrar på veven. Ni fattar när ni öppnar. :)
Vad ska man använda för tråd?
 
Ser ut som flagglina
Annars ta med en bit å gå in på en båttillbehörs butik
 
på första bilden ser det ut som att en plastdel lossnat från hålet i metallröret där linan går in och nu vilar på mittdelen som håller parasollpinnarna.. Nu löper linan mot metallkanten så det är klart att den slits
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.