Har kört batteridriven videoringklocka ett tag och är trött på att byta batterier så funderar på att installera en Ring Videodoorbell Pro som endast kan installeras med fast installation.
Bor i ett hus från 1944 och trodde att det var kört att leta reda på/installera en 24V-lina till ringklockan men såg till min förtjusning att det finns en transformator i proppskåpet samt tåtar till gamla ringklockesystemet.

Några frågor:
1. I EU-paketeringen av produkten medföljer en transformator. Kan jag använda den i säkringsskenan?
https://support.ring.com/hc/article_attachments/115000332943/Ring_manual_DoorbellPro_A.pdf
Eller ska jag köpa en separat transformator och bara byta ut den gamla? En sån här: https://www.if-sakerhet.se/transformator-24v-ac.html

2. Enligt instruktionen ska man på den gamla ringklockan koppla på en Bypass men jag har monterat ned och kasserat den gamla ringklockan så det är bara 2 sladdar kvar (se bild 2). Hur ska jag koppla en sådan bypass då?

3. I bild 3 ser ni gamla ringknappen. Om jag nu vill testa att kretsen fungerar dvs att jag har likström (spänning) på 8V ut från ringknappen (bild 3) hur ska jag tillfälligt koppla ihop tåtarna i bild 2 för att kunna mäta vid knappen?
Kan jag snurra ihop de lösa kablarna och sedan mäta på kablarna vid gamla knappen (bild 3)?
Antar då att jag tar min multimätare och ställer på likström och ska då se en spänning på 8V va?

En gammal vit Friedland 752 ringklockstransformator monterad på en vägg, omgiven av kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sladdar från en gammal ringklocka som sticker ut från en vit vägg.
Skapa konto

Gamla ringklockans dekorativa metallknapp på trävägg med två ledningar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Tomasboman
  • Laddar…
1. Trafon bör går att montera på en DIN-skena.
2. Koppla ihop tåtarna så är ringklockan bortkopplad.
3. När du har kopplat ihop tåtarna där ringklockan satt så ska du kunna mäta 24 V växelspänning på de två trådarna vid själva tryckknappen. Spänningen är beroende på vilken plint/uttag du använder på den nya transformatorn.

• Gilla
Tomasboman och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
1. Trafon bör går att montera på en DIN-skena.
2. Koppla ihop tåtarna så är ringklockan bortkopplad.
3. När du har kopplat ihop tåtarna där ringklockan satt så ska du kunna mäta 24 V växelspänning på de två trådarna vid själva tryckknappen. Spänningen är beroende på vilken plint/uttag du använder på den nya transformatorn.
Okej, så för att klargöra; Doorbell Pron har två skruvar på baksidan som tåtarna vid ringknappen ska in. Och sen tvinnar jag bara ihop de lösa tåtarna där den gamla ringklockan satt. Klart. Låter enkelt.

Såg att det faktiskt var 24V växelström ringklockan krävde och inte likström.

• Gilla
Tomasboman
  • Laddar…
Ja så ska det vara.
Det var inte en billig lösning det här, nära 3000 kr för en ringsignal?

Nja den är mycket mer än så ;)
Det ger en möjligheten att se vem som kommer och spanar vid dörren eller så kan man prata och se med den som ringer på. Sen kan man föra videologg på alla som varit framme vid dörren. Känns tryggt att veta.
Men visst, skulle inte ha något emot att betala lite mindre för den.

• Gilla
Tomasboman och 1 till
  • Laddar…
Har nu installerat nya RING-trafon och kopplat plintarna som ska ge 24V, men när jag mäter vid gamla ringknappen får jag 30V och inte 24V.
Är det för att jag helt kopplat bort gamla ringklockan och kopplat ihop trådarna där?
Har gjort allt enligt instruktionerna i RING-manualen.
När jag mätte gamla trafon som var specad till 8V fick jag 13V på mätinstrumentet. Kan det betyda att den inte räknar med lasten/motståndet?

Tomgångsspänningen på en trafo är ofta högre än vad som anges på typskylt.

• Gilla
Tomasboman och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tomgångsspänningen på en trafo är ofta högre än vad som anges på typskylt.
Toppen, tack! Installerat och klart. Nu funkar ringklockan fint med ny 24V-trafo och allt.

Så här blev det.
Skönt att ha en Ring Videodoorbell man inte behöver ladda hela tiden (hade första generationen), har högre upplösning samt ett Zon-system som gör att man slipper få en massa notiser så fort sopbilarna åker förbi.

Ring Videodoorbell installerad på trä och tegel vid en dörrkarm.
Skapa konto

• Gilla
Tomasboman
  • Laddar…
Hej ! Jag kolla på samma produkt. Nu har det ju gått lite tid! Är du nöjd med produkten ? Hur går det med sopbilarna? Ser du dem ? :)

Hade du gjort samma lösning idag om du skulle byta doorbell ?

B bdacasc skrev:
Hej ! Jag kolla på samma produkt. Nu har det ju gått lite tid! Är du nöjd med produkten ? Hur går det med sopbilarna? Ser du dem ? :)

Hade du gjort samma lösning idag om du skulle byta doorbell ?
Jag är fortfarande nöjd.
Är helt klart bättre än första batteridrivna generationen. Inga fler 'false positives'. Kan lita på att den alltid fungerar och nu med zoner kan man även undvika buskarnas rörelse.
Det enda abret är att hela systemet laggar men har svårt att se hur någon annan produkt skulle vara snabbare. Det är trots allt en hel del som händer innan man får en notifikation på telefonen. Rörelsesensorn ska reagera, den ska processa den signalen och via wifi skicka centralt till sin server som sedan ska skicka en notis till mig via appen. Det tar ju några sekunder så klart.

D DarrenB skrev:
Jag är fortfarande nöjd.
Är helt klart bättre än första batteridrivna generationen. Inga fler 'false positives'. Kan lita på att den alltid fungerar och nu med zoner kan man även undvika buskarnas rörelse.
Det enda abret är att hela systemet laggar men har svårt att se hur någon annan produkt skulle vara snabbare. Det är trots allt en hel del som händer innan man får en notifikation på telefonen. Rörelsesensorn ska reagera, den ska processa den signalen och via wifi skicka centralt till sin server som sedan ska skicka en notis till mig via appen. Det tar ju några sekunder så klart.
Tack för ditt svar!
Alltså vad du säger är att det tar lite tid innan man får notifieringen. Är det så menar? Kan det vara att du har ett wifi problem? Det står att den kräver uppkoppling på mins 2 Mbit. Jag tolkar det som om att enheten vid dörren skall ha minst 2 mbit. Och skall den sända video på 2 Mbit så kan det ju ta en stund som du skriver.

Måste fråga dig om Wifi oxå ? Kopplar den upp sig på både 2.4 och 5 Ghz? För det finns ingen LAN kabel och ansluta, va?

Sen tycker jag det verkar surt att man skall betala 3 dollar för att få det lagrat. Gör du det?

Sen måste jag säga att jag gillar din tidigare doorbell. Synd att det inte gick och jacaka in en kamra o wifi i den :)
Varför är det ingen som gör nåt med stil idag. Lite Artwork på Doorbell hade ju varit passande.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
B bdacasc skrev:
Tack för ditt svar!
Alltså vad du säger är att det tar lite tid innan man får notifieringen. Är det så menar? Kan det vara att du har ett wifi problem? Det står att den kräver uppkoppling på mins 2 Mbit. Jag tolkar det som om att enheten vid dörren skall ha minst 2 mbit. Och skall den sända video på 2 Mbit så kan det ju ta en stund som du skriver.

Måste fråga dig om Wifi oxå ? Kopplar den upp sig på både 2.4 och 5 Ghz? För det finns ingen LAN kabel och ansluta, va?

Sen tycker jag det verkar surt att man skall betala 3 dollar för att få det lagrat. Gör du det?

Sen måste jag säga att jag gillar din tidigare doorbell. Synd att det inte gick och jacaka in en kamra o wifi i den :)
Varför är det ingen som gör nåt med stil idag. Lite Artwork på Doorbell hade ju varit passande.
Håller med om stil, men den lilla Pro-modellen är i alla fall mindre än originalet, så ändå relativt diskret.
Vad gäller Wifi kör jag Unify och har en dedikerad kanal bara för ringklockan. Man vill ju så klart ha millisekund-uppdatering på sånna här grejor men det kommer vi aldrig att få med vanlig wifi. Däremot måste jag rätta mig lite, själva notifieringen att någon rör sig framför klockan får man mycket snabbt. Att däremot upprätta själva videolänken tar flera sekunder.

D DarrenB skrev:
Toppen, tack! Installerat och klart. Nu funkar ringklockan fint med ny 24V-trafo och allt.

Så här blev det.
Skönt att ha en Ring Videodoorbell man inte behöver ladda hela tiden (hade första generationen), har högre upplösning samt ett Zon-system som gör att man slipper få en massa notiser så fort sopbilarna åker förbi.

[bild]
Hej,

Är på väg att köpa in en Ring Doorbell men vill såklart inte klydda med batterier.

Vad köpte du för transformator? Jag tolkar det som att du inte använde din gamla Friedland transformator.

Kan man inte bara koppla den till vanligt ström? har en lamp knapp precis på insidan och funderar på om det får att ta ström därifrån??

Bapir Bapir skrev:
Kan man inte bara koppla den till vanligt ström? har en lamp knapp precis på insidan och funderar på om det får att ta ström därifrån??
Nej det går inte. Blir fel spänning. Jag köpte ett relä och transformator och det har funkat perfekt i tre år nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.