T
Hej,
Tag ska byta mina låskolvar så jag får samma nyckel och dessutom är ett par kolvar dåliga.
Vad rekommenderar ni för kolvar?
Jag har använt biltema tidigare och egenltigen inte märkt något fel på dom, men vad rekommenderar ni?

Du menar alltså låscylinder när du skriver låskolv?
Illustration av låsmekanismens komponenter, inklusive cylinder, låshus, slutbleck och dörrtrycke, med både utsida och insida visade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi bytte cylindrar så valde vi ASSA D12, vi köpte cylindrar och nycklar från en låssmed, vi beställde de typer och antal vi behövde samt valde "lika låsning", det blev två 1212, två 1201 samt en 1209.

Två gånger om året smörjer jag alla cylindrar med ASSA låsspray för att hålla de funktionsdugliga länge.

Edit:
Eller menar du hela låskistan/låshuset?
När vi bytte ytterdörrar så valde vi till ASSA 2500 låshus

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
T
Ja precis, det är cylinder jag ska byta. Är det olika på olika dörrar?
Se flesta jag har där jag sartt in nya cylindrar så har det verit biltema, men jag får kanske öppna upp och kolla vad som sitter i dom olika dörrarna. Vissa är gamla Assa, bl.a det som är sönder.
Vad tror ni om biltemas cylindrar? Är dom OK om man vill hålla priset nere?

Ja, cylindrarna är olika beroende bl.a. på om de ska sitta på insidan/utsidan eller altandörr.
Även skillnad om det ska vara rund eller oval cylinder.

På Biltema så är det bara till max tre (ytter)dörrar det går att få lika låsning, behövs det till fler dörrar eller till altandörr så går det inte.

T
Tack,
Ska gå igenom dörrarna och sedan blir det nog dessa på Bauhaus.
Toppen input!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.