Jag har ett låshus ASSA Ruko 30 i min ytterdörr. Huset är byggt på mitten av 60-talet och jag vet inte om låset och dörren är bytt sedan dess.

Min fråga är om det går att byta ut låset till ett modernt elektroniskt lås utan att byta ut den gamla vackra ytterdörren?

Min följdfråga: På min arbetsbostad har jag ett elektroniskt lås som går igen varje gång som jag stänger dörren. Så om jag tex hämtar något i bilen så måste jag använda kod för att komma in igen. Om jag installerar ett elektroniskt lås hemma kan jag då ha ett vred på insidan som aktiverar/avaktiverar låset så att det kan vara upplåst tills jag låser det igen? Jobbigt att behöva använda kod/tag bara för att gå ut och in för att kolla posten eller slänga sopor.

Ruko 30 betyder OSYM låshus men i övrigt enligt modern standard.
Det bör gå att få dit ett smart lås men dörrens kpnstruktion kan påverka vad som passar men ofta passar det som är avsedda för svenska dörrae.
För kompletta lås krävs viss modifiering för att det ska passa men motorvred brukar passa rakt av men kan inte kombineras med alla låshus.
Automatisk låsning är valbart på många "Smarta" lås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.