Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
L Liteavvarje skrev:
lars_stefan_axelsson skrev:
Min titel här på forumet är ju Besserwisser, så... Om nu TS vill ha tre meter sladd så kan det kanske diskuteras om 2,2 meter kan anses som en "lång sladd".N nmeden skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Fi-märkningen föregick dubbelkvadraten så Liteavvarje har rätt men han/hon måste vara väldigt gammal för dubbelkvadraten ersatte Fi-märken för läänge sen, 50-60-talet? Så vi ska inte leta efter denna märkning idag 

Det är OK med det , bara att FI -uttrycket finns kvar än i dag för dubbelisolerat som dubbelkvadraten markerar på objekten , då måste gemena man uttrycka sig dubbelkvadratBo.Siltberg skrev:
i stället för FI , svårt att få gamla hundar att sitta
En stilla undran , lärs det ut dubbelkvadrat på yrkesskolan eller sägs det FI-märkt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Det hoppas jag inte... FI idag betyder nåt helt annat som nämns ovan.
Fi fans kvar som begrepp då jag började min bana och användes in på minst 70 talet, det förekom under många år parallellt "dubbelfyrkantan". Så det är väl (som vanligt) bara blåbär som inte har koll på benämningarna 
Bästa svaret
Ja du är i princip nästan rätt ute.N nmeden skrev:
Det "grova" felet är att använda jordad lampstickpropp utan att ansluta jord. Det är ett formellt fel.
Men till dubbelisolerad apparat dock ändå inte farligt.
Egentligen ska den anslutas med en ojordad stickkontakt
Men då får du väl antagligen problem med att det sitter ett jordstift i uttaget i taket som gör att denna inte går in.
Detta är just som det är tänkt, för att det formella felet ska undvikas, ty om det är en gammal armatur, ej dubbelisolerad och en massa metalldelar, så blir det faktiskt mycket farligare.
Du har en dubbelisolerad armatur, och ska egentligen ha en sådan här kontakt, men det kan vara vissa svårigheter att hitta en som funkar för dig.

Om det med BLÅBÄR var något underfundig kommentar till mig , så kan du nog anse dig som ett blåbär , annars en återriktning av kommentarenE elmont skrev:
Blåbär är väl gott? Erkänner glatt att den dubbla betydelsen av FI var ny för mig. Ganska skönt att fortfarande få känna sig ung ibland.E elmont skrev:
Hur som helst har jag lärt mig något nytt. Aldrig fel!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Klicka här för att svara