L Liteavvarje skrev:
Han ska nog sätta den i ett lamputtag i taket , jag har då inte sett ett sladdställ med lamppropp gjuten på och med lång sladd , vad gör man då
Kolla länken jag gav ovan, så har du sett ett. Iaf på bild. ;)

L Liteavvarje skrev:
jag har då inte sett ett sladdställ med lamppropp gjuten på och med lång sladd
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
N nmeden skrev:
Finns några allvarliga invändningar mot att istället montera 3 meter lampsladd som slutar i en lamppropp?
Min titel här på forumet är ju Besserwisser, så... Om nu TS vill ha tre meter sladd så kan det kanske diskuteras om 2,2 meter kan anses som en "lång sladd". ;)

Fi-märkningen föregick dubbelkvadraten så Liteavvarje har rätt men han/hon måste vara väldigt gammal för dubbelkvadraten ersatte Fi-märken för läänge sen, 50-60-talet? Så vi ska inte leta efter denna märkning idag :)

• Gilla
tommib och 5 till
  • Laddar…
L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
OK jag ger mig , det finns och nu vet jag det bra:)

L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fi-märkningen föregick dubbelkvadraten så Liteavvarje har rätt men han/hon måste vara väldigt gammal för dubbelkvadraten ersatte Fi-märken för läänge sen, 50-60-talet? Så vi ska inte leta efter denna märkning idag :)

[bild]
Det är OK med det , bara att FI -uttrycket finns kvar än i dag för dubbelisolerat som dubbelkvadraten markerar på objekten , då måste gemena man uttrycka sig dubbelkvadrat
i stället för FI , svårt att få gamla hundar att sitta :)
En stilla undran , lärs det ut dubbelkvadrat på yrkesskolan eller sägs det FI-märkt ;)

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Det hoppas jag inte... FI idag betyder nåt helt annat som nämns ovan.

Fi fans kvar som begrepp då jag började min bana och användes in på minst 70 talet, det förekom under många år parallellt "dubbelfyrkantan". Så det är väl (som vanligt) bara blåbär som inte har koll på benämningarna ;)

Bästa svaret

Mikael_L
N nmeden skrev:
Bra, tack.
Sammanfattar: Dubbelisolerad lampa får jag byta till annan lamdsladd, inom rimlig längd. Får även sätta på en jordad kontakt med oanslutet jordstift.
Ja du är i princip nästan rätt ute.
Det "grova" felet är att använda jordad lampstickpropp utan att ansluta jord. Det är ett formellt fel.
Men till dubbelisolerad apparat dock ändå inte farligt.

Egentligen ska den anslutas med en ojordad stickkontakt
lamppropp-ojordad
Men då får du väl antagligen problem med att det sitter ett jordstift i uttaget i taket som gör att denna inte går in.
Detta är just som det är tänkt, för att det formella felet ska undvikas, ty om det är en gammal armatur, ej dubbelisolerad och en massa metalldelar, så blir det faktiskt mycket farligare.

Du har en dubbelisolerad armatur, och ska egentligen ha en sådan här kontakt, men det kan vara vissa svårigheter att hitta en som funkar för dig.
590afabbeca4a.jpeg

L
E elmont skrev:
Fi fans kvar som begrepp då jag började min bana och användes in på minst 70 talet, det förekom under många år parallellt "dubbelfyrkantan". Så det är väl (som vanligt) bara blåbär som inte har koll på benämningarna ;)
Om det med BLÅBÄR var något underfundig kommentar till mig , så kan du nog anse dig som ett blåbär , annars en återriktning av kommentaren

Mikael_L Mikael_L skrev:
Egentligen ska den anslutas med en ojordad stickkontakt
[bild]
Men då får du väl antagligen problem med att det sitter ett jordstift i uttaget i taket som gör att denna inte går in.
Då får man väl ta en variant med borranvisning så löser man det problemet... :cool::cool::cool:
Eluttag bakifrån med synliga skruvar och kontaktstift som förberedelse för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast det är nog minst lika illa... :oops::oops::oops:

Det står var och en fritt att "ta åt sig" om någon känner sig träffad. ;)

E elmont skrev:
Blåbär är väl gott? Erkänner glatt att den dubbla betydelsen av FI var ny för mig. Ganska skönt att fortfarande få känna sig ung ibland. :p Sen finns det motsatser till blåbär, lingon kanske, det vill säga de som envist klamrar sig fast vid förlegade benämningar och inte inser att saker som terminologi har förändrats en del sedan 70-talet... ;):rofl:

Hur som helst har jag lärt mig något nytt. Aldrig fel!

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Hör till dom som säger FImärkt om dubbelkvadraten. Betyder det att jag är äldre i verkligheten än de 17 år som jag mentalt fortfarande tror jag är. Gillar å äta blåbär också. :thinking:

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Min titel här på forumet är ju Besserwisser, så... Om nu TS vill ha tre meter sladd så kan det kanske diskuteras om 2,2 meter kan anses som en "lång sladd". ;)
OK då. Sladdställ med "medellång sladd" finns iaf... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.