Tjenare
Lång historia kort.
Det small till - felsökte - fick goddag yxskaft tips av Electrolux och prisidé på 2500+ på reservdel - identifierade felet själv - stora problem.
Felet var lagret vänster sida framifrån sett på modellen TT1261 med modellnummer 91310561405
Delen i fråga det rör sig om finner man här:
https://shop.electrolux.se/tvatt/tv...et-till-tvattmaskin-vanster-sida/p/4071430963
Se bifogad bild på min variant.
Bulten som ni ser i mitten, den bara snurrar. Den ska ligga mot trumman, vet ej om lagret är paj eller om infästningen är paj. Att få bort bulten är omöjligt då den snurrar. Försöker hålla emot med trumman men det går ej.
Enligt anvisningar på den gröna ytan så framgår hur man ska vrida för att låsa/stänga. Som ni ser har jag mördat hålen med diverse verktyg för att få snurr på det.
Använt sexkantsnycklar, svetsat ett eget verktyg som fäster i hålen och hävt runt men det går ej, plasten går istället sönder.
Vad kan man göra? Är det värt att rädda maskinen ens eller ska jag köpa en ny och skrota denna?
Lång historia kort.
Det small till - felsökte - fick goddag yxskaft tips av Electrolux och prisidé på 2500+ på reservdel - identifierade felet själv - stora problem.
Felet var lagret vänster sida framifrån sett på modellen TT1261 med modellnummer 91310561405
Delen i fråga det rör sig om finner man här:
https://shop.electrolux.se/tvatt/tv...et-till-tvattmaskin-vanster-sida/p/4071430963
Se bifogad bild på min variant.
Bulten som ni ser i mitten, den bara snurrar. Den ska ligga mot trumman, vet ej om lagret är paj eller om infästningen är paj. Att få bort bulten är omöjligt då den snurrar. Försöker hålla emot med trumman men det går ej.
Enligt anvisningar på den gröna ytan så framgår hur man ska vrida för att låsa/stänga. Som ni ser har jag mördat hålen med diverse verktyg för att få snurr på det.
Använt sexkantsnycklar, svetsat ett eget verktyg som fäster i hålen och hävt runt men det går ej, plasten går istället sönder.
Vad kan man göra? Är det värt att rädda maskinen ens eller ska jag köpa en ny och skrota denna?
Har samma problem, skruven i mitten går att skruva loss, men kräver newtonkraft/acceleration högre än den som trumman behöver för att börja snurra med. Med andra ord; en skruvdragare och 10:ans sexkantsbits.
Har dock inte lyckats lossa några andra delar på denna sida, men tror att man måste lossa andra sidan också, och sedan försöka få loss yttre trumman/plasthöljet innan man kommer åt at lossa insidan och kunna byta ut fästet på vänster sida, mellan trumma och ytterhölje.
I stort sett; fullständig demontering av yttre/inre trumma och diverse fästkomponenter i dessa, som fjädrar och betongblock, samt plast på toppen av maskin. Mycket pill, och svårt att återställa utan klämskador/svordomar och eventuellt sjukhusbesök, följt av sluten vård på valfri anstalt för mentalt sjuka ;-)
Har dock inte lyckats lossa några andra delar på denna sida, men tror att man måste lossa andra sidan också, och sedan försöka få loss yttre trumman/plasthöljet innan man kommer åt at lossa insidan och kunna byta ut fästet på vänster sida, mellan trumma och ytterhölje.
I stort sett; fullständig demontering av yttre/inre trumma och diverse fästkomponenter i dessa, som fjädrar och betongblock, samt plast på toppen av maskin. Mycket pill, och svårt att återställa utan klämskador/svordomar och eventuellt sjukhusbesök, följt av sluten vård på valfri anstalt för mentalt sjuka ;-)
Klicka här för att svara
